2026-08-03, 18:56
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piratpartiet
Inge den äldre vet vi var en riktig historisk kristen kung över Sverige.

Man har bl.a. hittat två brev i Vatikanens arkiv i Rom som skickats till Inge skrivna på latin. Breven är från påve Gregorius VII till Inge kung över Sverige. Ett brev är daterat år 1080 och ett annat är odaterat troligen från år 1081.

Breven är de första kända påvebreven till Sverige och en svensk kung.

Notera att ett av breven är adresserat till två kungar, som inte är kungar över Sverige, men kanske kungar i Sverige.

Citat:
Gregorius VII Visigothorum Regibus I & VII...

https://sok.riksarkivet.se/sdhk/?EndastDigitaliserat=false&DatumFran=1070&DatumTil l=1090&TrycktUtgava=true&TrycktRegest=true&Brevtex t=true&Extratext=true&Sigill=true&Original=true&Me deltidaAvskrifter=true&MedeltidaRegest=true&Efterm edeltidaAvskrifter=true&EftermedeltidaRegest=true& AvanceradSok=False&page=3&postid=sdhk_169&tab=post #tab

Det finns olika uppfattningar om hur man skall tolka det där. En kan absolut vara att en upprorsrörelse runt Mälaren ville fortsätta med gammalt kultbruk. Det skulle också passa bra med runstensraseriet, där en viktig funktion var att visa att man var kristen.
Citera
2026-08-03, 23:43
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Notera att ett av breven är adresserat till två kungar, som inte är kungar över Sverige, men kanske kungar i Sverige.

https://sok.riksarkivet.se/sdhk/?EndastDigitaliserat=false&DatumFran=1070&DatumTil l=1090&TrycktUtgava=true&TrycktRegest=true&Brevtex t=true&Extratext=true&Sigill=true&Original=true&Me deltidaAvskrifter=true&MedeltidaRegest=true&Efterm edeltidaAvskrifter=true&EftermedeltidaRegest=true& AvanceradSok=False&page=3&postid=sdhk_169&tab=post #tab

Det finns olika uppfattningar om hur man skall tolka det där. En kan absolut vara att en upprorsrörelse runt Mälaren ville fortsätta med gammalt kultbruk. Det skulle också passa bra med runstensraseriet, där en viktig funktion var att visa att man var kristen.

Någonting händer ju uppenbarligen här, och inte bara runt Mälaren. Intressant är att i Svearikets norra grannland; Hälsingland gör man uppror, slår ihjäl biskopen och återgår till forna tiders seder, varpå det tog ytterligare kanske hundra år innan man återgick till Kristendomen.

Det verkar som om många människor tog till sig Kritendomen, samtidigt som man levde kvar i hednatron. När de Kristna ledarna ville utrota hedendomen, gjorde vissa revolt.
Citera
2026-08-03, 23:55
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Det finns vad jag vet inga arkeologiska evidens för att ett tempel skall ha bränts mot slutet av 1000-talet.

Läser man sagan ser man att Inges fru visst hette Mö (Mær) och var syster till Sven. I den texten finns det åtminstone några tecken på att det bara är hittepå, och där själva namnen är en ledtråd.

Men det är ganska uppenbart att området kring Mälaren var mer splittrat jämfört med Väster- och Östergötland, och det skulle då också förklara runstensvansinnet.

Kristendomen kan ha blivit huvudreligion runt Mälaren kanske först 150 år efter att den blev det i Västergötland.

Man har väl funnit en nedbrunnen hall i Gamla Uppsala, men den brann långt tidigare, om jag minns rätt.

År 1080 är det fullt möjligt att det mest var en mytisk plats, men där inga härskare hade vistats sedan generationer. Typiskt är också att man flyttade biskopsdömet, för att det var ganska dött i Gamla Uppsala.

Förtydliga vad du menar med :runstensvansinnet
Citera
2026-08-04, 00:31
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani

Javisst - att det blev så fruktansvärt populärt runt Mälaren med tiden, och att själva resandet var som mest populärt när det redan var mer eller mindre borta i Danmark, Västergötland och liknande ställen. Man ser det på vilken stil som har använts.

Det är väl rimligt att tro att det här tyder på strukturella skillnader, och som många menar, en tydligare konflikt mellan olika religioner: en konflikt som inte längre fanns i Danmark o.s.v. Dessutom hade det danska nordsjöväldet kollapsat, så man kunde inte längre knacka in en text om hur en thegn var i England med Knut den store.

Samtidigt får man väl förmoda att kristna knösar kunde fixa andra typer av monument - kanske spenderade de pengar på kyrkor och församlingar istället. En kyrka behöver inte ha varit svindyr. En historiker kallade dem för phone boxes.
Citera
2026-08-04, 11:10
Medlem
Hednatemplet i Uppsala var kanske ett försök att skapa ett maktcentrum som härmade och efterliknade gudarnas egen boning i Asgård/Valhalla från de nordiska sagorna och myterna?
Senast redigerad av Piratpartiet 2026-08-04 kl. 11:12.
Citera
2026-08-04, 11:13
Medlem
Det var jag som brände ner templet och satte chrille i klistret.
Trust me bro.
Citera
2026-08-04, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Finns det några bevis på att Hedna templet har funnits? Om nämns det i flera olika texter? Eller kan det vara metaforiskt?
Det har gjorts utgrävningar vid Gamla Uppsala kyrka i flera omgångar. Redan någon gång före andra världskriget hittade man spår av pålar (nedslagna hål en bit under marken) som antydde en kvadratisk byggnad från vikingatiden där kyrkan nu står; jag har sett en gammal kartskiss över detta i någon bok (som var utgiven på 60-talet vill jag minnas).

Nya utgrävningar gjordes senast för sådär 10-15 år sedan, och de har publicerats i en rad vetenskapliga rapporter 2012-2018 och en för icke-arkeologer mer lättläst bok. Man hittade bland annat spår av en processionsväg. Finns mer att läsa här:
https://arkeologerna.com/publikationer/utgravningarna-i-gamla-uppsala/
Citera
2026-08-04, 15:50
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Citat:
Javisst - att det blev så fruktansvärt populärt runt Mälaren med tiden, och att själva resandet var som mest populärt när det redan var mer eller mindre borta i Danmark, Västergötland och liknande ställen. Man ser det på vilken stil som har använts.

Det är väl rimligt att tro att det här tyder på strukturella skillnader, och som många menar, en tydligare konflikt mellan olika religioner: en konflikt som inte längre fanns i Danmark o.s.v. Dessutom hade det danska nordsjöväldet kollapsat, så man kunde inte längre knacka in en text om hur en thegn var i England med Knut den store.

Samtidigt får man väl förmoda att kristna knösar kunde fixa andra typer av monument - kanske spenderade de pengar på kyrkor och församlingar istället. En kyrka behöver inte ha varit svindyr. En historiker kallade dem för phone boxes.

Skrivit om det förr här. Att det smälldes upp så oerhört många billiga, tråkiga och stereotypa runstenar med kristet budskap under en mycket kort tidsperiod i Uppland måste ha berott på att man inte kunde lita på att alla upplänningar var kristna. Att fixa en kristen runsten vid gården blev en "godhetsmarkör". Ungefär som att alla ett tag skulle dela flyktingsnyft och antirasism på Facebook när SD kom in i Riksdagen. Hade inte SD kommit in hade det inte behövts - hade inte hedningar funnits kvar i Uppland hade inte runstenarna behövts.

(Med "tråkiga och stereotypa" menar jag att nästan alla dessa sena runstenar hade samma enkla format: "X reste denna sten efter sin bror Y. Gud vare med hans själ" etc...)
Citera
2026-08-04, 16:30
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Skrivit om det förr här. Att det smälldes upp så oerhört många billiga, tråkiga och stereotypa runstenar med kristet budskap under en mycket kort tidsperiod i Uppland måste ha berott på att man inte kunde lita på att alla upplänningar var kristna. Att fixa en kristen runsten vid gården blev en "godhetsmarkör". Ungefär som att alla ett tag skulle dela flyktingsnyft och antirasism på Facebook när SD kom in i Riksdagen. Hade inte SD kommit in hade det inte behövts - hade inte hedningar funnits kvar i Uppland hade inte runstenarna behövts.

(Med "tråkiga och stereotypa" menar jag att nästan alla dessa sena runstenar hade samma enkla format: "X reste denna sten efter sin bror Y. Gud vare med hans själ" etc...)

Så du menar att i Uppland så finns det båda kristna och hedniska runstenar? eller vad menar du?
Senast redigerad av swedenistani 2026-08-04 kl. 16:41.
Citera
2026-08-04, 16:44
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Så du menar att i Uppland så finns det båda kristna och hendiska runstenar? eller vad menar du?

Ja. De äldre är "hedniska" förstås men i stort sett alla de senare runstenarna som det dräller av överallt är kristna. Totalt sett är ca 75% av alla runstenar i Uppland med kristet budskap. Majoriteten av dessa restes under en kort period ca åren 1050-1100.
Citera
2026-08-04, 16:45
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke

Ja, vi har skrivit om det förut, både du, andra och jag. Jag tror att ganska många håller med om det här, det du skriver alltså, och som jag alltid säger, Jellingestenarna är en tydlig startpunkt för det nya modet, och typiskt finns Kristus med på den yngre stenen, som kanske är från 965. Uppenbarligen hade danska härskare ett sådant inflytande att ristandet spred sig, och det är väl inte så konstigt eftersom mängder av folk i nuvarande Sverige var med i de härar som erövrade England. Den tidens kungar hade ingen värnplikt, och accepterade uppenbarligen folk från de mest skilda håll: bara man var framgångsrik så kunde man få en väldig makt. Baksidan av det myntet för de härskande att det räckte med några motgångar för att förlora den, och att det inte alls var säkert att barnen skulle få ärva samma makt.

Vi kom en bit bort ifrån ämnet
Citera
2026-08-04, 16:49
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meyor
Det var jag som brände ner templet och satte chrille i klistret.
Trust me bro.

Inge

Citat:
Ursprungligen postat av Meyor
Han stod där vid hörnet och skulle sälja kors en sen februarikväll. Jag var sur för jag fick inget mer mjöd, så blev det som det blev. "Det är den där jävla Blotsven", tänkte jag, och tände på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in