2026-08-21, 13:15
Medlem
Balisers avatar
---
Senast redigerad av Baliser 2026-08-21 kl. 14:05. Anledning: Inaktuellt, kan tas bort.
Citera
2026-08-21, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Mina tre barn behövde i alla fall inte en timme för att ammas. Så det där ser jag som anekdotisk bevisföring från din sida, likväl. Men det bästa är att man får tro och tycka vad man vill!
Anekdotisk bevisföring brukar avse personliga erfarenheter. Jag har givetvis inga personliga erfarenheter av amning eftersom jag är man och därmed av naturliga orsaker inte kan få barn. Men barnhälsovård ingår som ett ansvarsområde i mitt jobb och därför har jag som sagt träffat många nyblivna mammor genom åren (plus de barn min dåvarande fru födde) så det är ett rätt stort material jag baserar det på. Du skulle bara veta hur många mammor som söker vård pga att barnet inte vill amma, att det gör ont, att det tar hela dygnet i anspråk och att de har dåligt samvete gentemot maken och de andra barnen för att amningen tar så mycket tid, och det är ju helt normalt.
Tro och tyckande är inget för mig, jag föredrar vetenskap och beprövad erfarenhet.

Att det gick extremt fort för just dig att amma är ju däremot en anekdotisk bevisföring.
Citera
2026-08-21, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Då får väl mamman planera in det.

Man kommer till badet, börjar med amning.
2.5h badande.
Man ammar, treåringen får vara med. Äta något, titta i sin padda eller bygga med Duplo.
2.5 h badande.
Påklädning och ammande innan man åker hem och äter middag.

Om inte treåringen kan sitta på filten och äta kex eller titta på något i paddan medans bebisen matas så kanske mamman ska välja någon annan syssla.

Du har missuppfattat. Det var mamman som blev kränkt.
Ja, det var ju det jag föreslog, att hon inte borde ha åkt till något bad eftersom folk tog illa upp av att se henne amma och bad henne gå vilket gjorde henne kränkt. Jag föreslog att hon kunde ha stannat hemma istället och låtit treåringen titta på när mamman försökte amma det skrikande lillsyskonet.

Jag menar alltså inte att hon MÅSTE stanna hemma, det var bara ett förslag, hon KUNDE ha gjort det,

Eller så kunde hon bara ha flaskmatat helt enkelt, men dagens kvinnor är verkligen helt fixerade vid amning. Pga sociala medier i kombination med de rekommendationer vi ställer från sjukvårdens sida får man anta,
Citera
2026-08-21, 13:39
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Anekdotisk bevisföring brukar avse personliga erfarenheter. Jag har givetvis inga personliga erfarenheter av amning eftersom jag är man och därmed av naturliga orsaker inte kan få barn. Men barnhälsovård ingår som ett ansvarsområde i mitt jobb och därför har jag som sagt träffat många nyblivna mammor genom åren (plus de barn min dåvarande fru födde) så det är ett rätt stort material jag baserar det på. Du skulle bara veta hur många mammor som söker vård pga att barnet inte vill amma, att det gör ont, att det tar hela dygnet i anspråk och att de har dåligt samvete gentemot maken och de andra barnen för att amningen tar så mycket tid, och det är ju helt normalt.
Tro och tyckande är inget för mig, jag föredrar vetenskap och beprövad erfarenhet.

Att det gick extremt fort för just dig att amma är ju däremot en anekdotisk bevisföring.
Jag känner till allt detta, jag är också man, och har varit djupt insyltad i föräldrautbildningar, både som pappa och som utsänd myndighetsperson. Jag var nämligen en av få som hade varit pappaledig, vilket tydligen var enormt häpnadsväckande förr i tiden. Utan att amma, som tur är.

Dock, som utbildad i vetenskapsmetodologi, så måste jag hävda att även din bredare kunskapsbas i princip är av anekdotisk natur. Det handlar inte om något slumpmässigt urval, utan det du har upplevt kan likväl vara mer eller mindre unikt för de du har träffat. Men jag förstår att inom ditt gebit kallas denna anekdotiska bevisföring för beprövad erfarenhet.

FWIW:

”Many newborns typically feed for 10 to 15 minutes on each breast; however, feeds may last up to 45 minutes, depending on the infant's alertness and efficiency.”

https://en.wikipedia.org/wiki/Breastfeeding
Citera
2026-08-21, 13:40
Medlem
Citat:
Ja, det var ju det jag föreslog, att hon inte borde ha åkt till något bad eftersom folk tog illa upp av att se henne amma och bad henne gå vilket gjorde henne kränkt.
Var har du sett att någon tog illa upp av att se henne amma?

Kan vi först försöka reda ut det, tack!
Citera
2026-08-21, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser

Dock, som utbildad i vetenskapsmetodologi, så måste jag hävda att även din bredare kunskapsbas i princip är av anekdotisk natur. Det handlar inte om något slumpmässigt urval, utan det du har upplevt kan likväl vara mer eller mindre unikt för de du har träffat. Men jag förstår att inom ditt gebit kallas denna anekdotiska bevisföring för beprövad erfarenhet
Du har en poäng där. Jag baserar det på
mitt patientmaterial och hur många nyblivna mammor som önskar sjukskrivning för att slippa mammaledigheten, och just tidsåtgången för amning är ett av de vanligaste problemen de tar upp. Men de är inte slumpmässigt utvalda förstås, och det är ju givetvis ingen randomiserad kontrollerad dubbelblindad studie, nej.
Citera
2026-08-21, 13:55
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Du har en poäng där. Jag baserar det på mitt patientmaterial och hur många nyblivna mammor som önskar sjukskrivning för att slippa mammaledigheten, och just tidsåtgången för amning är ett av de vanligaste problemen de tar upp. Men de är inte slumpmässigt utvalda förstås, och det är ju givetvis ingen randomiserad kontrollerad dubbelblindad studie, nej.
Då kanske du rentav får en snedvriden bild av hur lång tid det generellt tar att amma, eftersom tidsåtgången är ett av av de vanligaste problemen de tar upp?
Citera
2026-08-21, 14:07
Medlem
Citat:
mitt patientmaterial och hur många nyblivna mammor som önskar sjukskrivning för att slippa mammaledigheten, och just tidsåtgången för amning är ett av de vanligaste problemen de tar upp.
Anser mammor i dag att de är sjuka för att de fött barn?

Hur curlade är dina patienter? Blir de kränkta när du säger att de inte är sjuka bara för att de ammar?

Vad är dina erfarenheter gällande hur en amningssituation ska se ut, tänker mig om den ska vara lugn, eller ska man typ åka berg-o-dalbana när man ammar, eller kanske vara kartläsare i Svenska rallyt, möjligen sitta på poolkanten bland massor stojande ungar, eller kanske det är bättre med den där filten en bit ifrån stöket? Vad säger din gedigna erfarenhet?

Vad anser du om mitt program? Blev du kränkt av det?
Citera
2026-08-21, 14:26
Medlem
Citat:
Var har du sett att någon tog illa upp av att se henne amma?

Kan vi först försöka reda ut det, tack!
Någon måste väl ha tagit illa upp eftersom personalen bad henne lämna badet ”för att det var mycket folk i poolen”. Varför skulle personal be en betalande kund att lämna om ingen hade klagat?
Citera
2026-08-21, 14:31
Medlem
Citat:
Någon måste väl ha tagit illa upp eftersom personalen bad henne lämna badet ”för att det var mycket folk i poolen”. Varför skulle personal be en betalande kund att lämna om ingen hade klagat?
För att personalen ansåg att det var en säkerhetsrisk att en ammande mamma satt där och samtidigt skulle ha koll på en badande treåring.

Hur tänker du att mamman skulle ha agerat om treåringen plötsligt låg på botten av bassängen? Om hon ens skulle märka det eftersom hon troligen var mest koncentrerad på barnet hon ammade?

Kasta bebisen åt sidan, och sedan ner i poolen för att rädda treåringen?

Nu vet vi inte exakt hur det har gått till, men jag är skapligt säker på att "vakten" har betydligt mer koll på riskanalys än den där Isabell "Karen" Johansson.

Och ingen bad henne lämna badet. Inte vad jag läst mig till i alla fall.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-21 kl. 14:34.
Citera
2026-08-21, 14:36
Medlem
Citat:
Anser mammor i dag att de är sjuka för att de fött barn?

Hur curlade är dina patienter? Blir de kränkta när du säger att de inte är sjuka bara för att de ammar?

Vad är dina erfarenheter gällande hur en amningssituation ska se ut, tänker mig om den ska vara lugn, eller ska man typ åka berg-o-dalbana när man ammar, eller kanske vara kartläsare i Svenska rallyt, möjligen sitta på poolkanten bland massor stojande ungar, eller kanske det är bättre med den där filten en bit ifrån stöket? Vad säger din gedigna erfarenhet?

Vad anser du om mitt program? Blev du kränkt av det?
Vad för program?

Ja, många söker vård och vill bli sjukskrivna för ”depression” för att de är ledsna över hemsituationen som amningen och barnet medför. Men du kan vara lugn. De blir inte beviljade sjukskrivning, eftersom att vara ledsen för att maken och de större barnen skäller och skriker på en inte är depression i medicinsk mening.

Det hade säkert varit bra om amningen var en lugn stund, men många gånger handlar det inte om lugn, och inte heller om någon ”stund” utan beskrivs av många mammor som en dygnslång kamp med barn som skriker, släpper bröstet och blir rädd när pappan och syskonen skriker. Och det är ju helt normalt.

I alla tider har kvinnor ammat samtidigt som de arbetat med något annat. Ungen fastknuten i tygstycke under blusen medan modern bär vattenhinkar, mjölkar, gräver upp potatis och sten, bär ved etc. Det här att hela världen måste stanna upp bara för att hon ska amma är ett väldigt nytt påfund.
Citera
2026-08-21, 14:42
Medlem
Citat:
Nu blev hon inte ombedd att lämna badet: Bara att hon kunde lämna poolen och sätta sig några meter från Poolkanten.
Så om någon tagit illa vid sig vet vi inte, troligen mer att det sågs som en risk av badvakten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in