2026-08-03, 01:48
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Föräldrarnas körkort har inget med saken att göra. Varför inte ta föräldrarnas gymkort eller deras glasögon?
Någon har köpt eller hyrt/låtit 15 åringarna hyra e-sparken. 15 åringar har inga egna pengar.
Med det kommer då också ett visst ansvar. Brister man i det ansvaret skall man straffas.
Citera
2026-08-03, 01:52
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Någon har köpt eller hyrt/låtit 15 åringarna hyra e-sparken. 15 åringar har inga egna pengar.
Med det kommer då också ett visst ansvar. Brister man i det ansvaret skall man straffas.

Ungarna kan lika gärna ha lånat den av en vän. Eller varit ute med bultsax och snott den någonstans.
Citera
2026-08-03, 01:52
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Föräldrarnas körkort har inget med saken att göra. Varför inte ta föräldrarnas gymkort eller deras glasögon?

Och ja, föräldrarna lider tillräckligt. Det är idiotpoliserna som lyckats köra ihjäl pojkarna som ska straffas. Garanterat är det två spinkiga feministfittor som lyckats med det här.
Lånar jag ut min bil till dig när jag vet du är aprak så blir jag medskyldig till brottet. Är du med?
Citera
2026-08-03, 01:55
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ungarna kan lika gärna ha lånat den av en vän. Eller varit ute med bultsax och snott den någonstans.
Ja det kan de, men jag har en känsla av att det var en el-spark köpt av en av deras föräldrar till sin kyckling. Hade de snott den tycker jag de kunnat få dö i rumpan på en polisbil. Hårt, men sån är jag.
Citera
2026-08-03, 02:29
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Ställ dig i valfri korsning i någon av våra större städer. Alla bilar kommer stanna för rött. Elsparkcyklarna kommer bara köra.

Du är rolig, jag befinner mig vid korsningar var och varannan dag och det är bilister som kör mot rött hur ofta som helst. Lägg därtill bilister som kör fort fort, ligger för nära framförvarande fordon etc. så är inte laglydig som stämmer in.

Citat:
Laglydigheten är extremt mycket högre bland bilförare än bland elsparkcyklister.

Den var bra den också.
Citera
2026-08-03, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
För mig får de gärna köra över kriminella typer.

Hur mår du egentligen? De är troligen inte ens straffmyndiga. Kriminella typer alltså, ska polisen skjuta barn som pallar frukt också om de inte stannar?
Citera
2026-08-03, 03:26
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Lånar jag ut min bil till dig när jag vet du är aprak så blir jag medskyldig till brottet. Är du med?

Det är inte samma sak alls. Om jag lånar ut min elspark till dig och du bestämmer dig för att fly från polisen. Ska jag då förlora körkortet (som inte ens krävs för att köra en elspark)?
Citera
2026-08-03, 03:30
Medlem
Citat:
Mitt förslag är att sluta använda körkortet som något extra-straff. Enda sättet du ska kunna förlora körkortet är om du kör vårdslöst.
du förslår med andra ord status-quo och ouppfostrade ungar kommer fortsätta att göra bort sig och deras slapphänta föräldrar står utan ansvar och påföljder för sitt misslyckande.

well, jag kommer inte gryt-yla när nästa raketforskare skall spela allan ballan och raderar sin bidrag till genpoolen som en konsekvens att hen kör slut på talang.

Det MÅSTE göra ont att vara dum, det är det enda som möjligtvis hjälper.
Citera
2026-08-03, 03:33
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
du förslår med andra ord status-quo och ouppfostrade ungar kommer fortsätta att göra bort sig och deras slapphänta föräldrar står utan ansvar och påföljder för sitt misslyckande.

well, jag kommer inte gryt-yla när nästa raketforskare skall spela allan ballan och raderar sin bidrag till genpoolen som en konsekvens att hen kör slut på talang.

Det MÅSTE göra ont att vara dum, det är det enda som möjligtvis hjälper.

Skitungen förlorar sin leksak och får böter och eller samhällstjänst. Räcker inte det?
Citera
2026-08-03, 03:33
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Det är inte samma sak alls. Om jag lånar ut min elspark till dig och du bestämmer dig för att fly från polisen. Ska jag då förlora körkortet (som inte ens krävs för att köra en elspark)?
Japp, om jag är 15 år, den är trimmad/modifierad och du är min pappa, så ja. Släpper jag ut mina hundar utanför tomten och de biter ihjäl någon eller någon annans hund är jag ansvarig.
Citera
2026-08-03, 03:36
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Japp, om jag är 15 år, den är trimmad/modifierad och du är min pappa, så ja. Släpper jag ut mina hundar utanför tomten och de biter ihjäl någon eller någon annans hund är jag ansvarig.

Jag håller inte med. Ge ungen böter och eller samhällstjänst och konfiskera leksaken permanent. Det räcker. Att ta körkortet från någon som inte kör vårdslöst är fel. Det är allt jag har att säga om saken.
Citera
2026-08-03, 03:45
Medlem
Citat:
Men då är det endast för att bestraffa föräldern? Det är helt irrelevant att ta körkortet när föräldern inte visat prov på att man är en oduglig förare.
Bättre med böter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in