2026-08-02, 11:50
Medlem
Har en 508:a som farsan införskaffade 2021. Innan den togs ut ur en lada 2024 efter att den stått i 1 år 2 månader så funkade bilen felfri enligt farsan, syrran. Kom ut med massa fel såsom turbo, luft alltmöjligt men blev åtgärdat i slutändan då.

2025 bestämde man sig, efter att spridare 3 la sig vilket blev bytt och att man gjorde steg 1a på den, att rengöra EGRn men bara ventligen gjordes rent. Resulterade i att vakuum slangarna exploderade som gjorde att turbon inte funkade. Efter att den vart inlämnad hos JMB Optimering i Halmstad så kunde man tydligt märka av att bilen började få dubbla luftintaget i sig men bara efter när den vart i tomgång 2-3 minuter. Tittar man i Diagbox ser man tydligt att det hänger ihop med när EGR ventligen väljer att stänga sig dvs när man startar bilen så öppnas den alltid med ungefär 24% och därefter stänger sig.

Det intressanta i dagsläget är ju att jag har ju deletad EGRn nu i dagsläget sedan december just för att den orsaka mer problem såsom att den var stängd hela tiden, fick felkoder, sladden som är ihopbunden med hela skitet alltså själva kontakten blev dålig så jag fick nog. Men ändå så får jag de så kallade dubbla luftintaget och man ser då också själva luftfilterhuset rubbla till dock inget som är alarmenade då det endast händer under tomgång. Det man kan tillägga nu något jag själv har missat är ju att jag tog en snabb titt på spjällhuset i diagbox. När de väl gått dessa 2-3 min så stängs den också vilket jag då uppfattar som att den orsakar de rubblandet men det är ingen direkt förklaring till varför den får det dubbla luftintaget i sig. Måste dock även påpeka att EGRn inte är blankad ännu då jag inte fått möjligheten att göra det.

Här har jag spelat in det: https://www.youtube.com/shorts/HTo57osdhYo Efter 0:38 kan man höra hur tydligt vibrationen skiftar sig helt.
Även spelat in hur det ser ut i diagbox för en bättre uppfattning: https://www.youtube.com/watch?v=myoi9beTO6I

P129F problemet uppstod då i efterhand efter att jag fick min EGR deletad. Jag har försökt med att byta ut vissa delar som skulle vara ett problem med själva felet dvs "Quantity of cold air greater than reference value" men inget som är lyckat ännu. Jag tror personligen inte att jag behöver bry mig då detta kom i efterhand och en av de större problemen jag har med 508an som inte var det innan jag bestämde mig för EGR delete var ju att den började slösa oerhört mycket bränsle från ingenstans och detta är inget nytt utan har hänt även innan steg 1 gjordes.

Jag lyckades fixa det vad jag trodde iaf genom att byta: Turboslangar, Turbo, Vakuum ventilen som sitter nära turbon, Spjällhus, MAF sensorn, MAP sensorn, glömmer säkert något. Men med dessa utbytta under tiden så såg man skillnaden tydligt. Gick från 800-900km upp till 1000-1200 innan jag behövde tanka igen. Om man ska jämföra med något så har syrran exakt samma bil och den beter sig inte på samma sätt gällande luftintaget eller slösande av bränsle. Hon får även ut i dagsläget efter utbytt DPF på minst 1100km i stadskörning! innan hon tankar.

Säkert glömt något då det vart en rejäl men ändå rolig resa med problemlösning. Någon som har en jävla aning om vad det kanske kan vara? Bilen kör otroligt fint i överlag annars
Citera
2026-08-02, 15:44
Moderator
Det är inte så att den vill regenerera partikelfiltret?
Ska förstås inte sätta felkod men det påverkar motorns gång, även på tomgång. Kört nån längre sträcka så den haft möjlighet att bränna ur sotet?
Citera
2026-08-02, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det är inte så att den vill regenerera partikelfiltret?
Ska förstås inte sätta felkod men det påverkar motorns gång, även på tomgång. Kört nån längre sträcka så den haft möjlighet att bränna ur sotet?
Tro mig jag har kört ihjäl denna lilla 1.6an den har i sig. Det som är intressant dock att du frågar just det är att jag märkt att efter man gjort EGR delete så har den ju sin average distance travelled när den gör sin regenerering vilket är 640km~ och när den gör en regenerering så kör den ut sootet som vanligt vilket är mellan 6 till 6.8g vad jag själv har sett.

Men "problemet" jag har sett nu är att den ibland tar ut sooten som finns redan i förtid när den brukar göra regenering samt att ibland så tar det upp till mellan 900-970km innan den gör en regenerering. Och om jag minns rätt så har den en flick i Diagbox som säger ifall den utfört en regenerering eller inte och den påstod att den inte gjort en då den gick igenom en sådan 900-970km cycle. Kan icke säga att fallet var detsamma innan EGR delete dock.

EDIT: Ett exempel på hur det ser ut. "authorisation of regen" är vad jag tänkte på och där stod det No en gång under den 900-970m cyclen.
https://i.imgur.com/g9X4eUB.png
Senast redigerad av sp3taan 2026-08-02 kl. 19:22.
Citera
2026-08-04, 22:50
Medlem
Felkoden tyder ju på problem med luftmassan in i motorn. Luftmassan bör ligga på 400 mg/ stroke på en fyrcylindrig 1600cc motor med 0% egr. Förväntar sig styrenheten att egr jobbar brukar den räkna med att få ungefär hälften av luftmassan enkelt räknat.

Får du ca 400 mg/stroke på tomgång och den verkligen är bortprogrammerad så bör allt fungera. Det kan i vissa fall inte räcka med att bara programmera bort en egr. Om den är fast i fel läge behöver man också plugga den. Är du säker på att egr delete gjordes korrekt då begärd luftmassa inte verkar tyda på det? Rådfråga de som gjorde jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in