Citat:
Ursprungligen postat av
Specialmodell
Alla svar som du fått hittills är fel, det är verkligen inte hjullagret, de havererar inte på en Toyota.
Så här ska du få rätt svar, det är bromsskölden som rostat sönder efter många års salt och slaskväder.
Ett Toyota hjullager kan havarera om det som hände mig är orsaken:
Har en RAV4 från 2001. På hjulen bak sitter en bromstrumma med bromsbelägg som fungerar som handbroms.
En dag uppstod ett mycket högt skrikande ljud som varade under en sekund,-så blev det tyst och ljudet kom aldrig tillbaka. Efter det uppstod det ett skrapande ljud som följde hjulens rotation.
Jag var säker på att bromsskivan var skev och tog bort bromsoket och kollade flera gånger utan att hitta något fel.
Efter ett tag försvann ljudet när jag svängde åt höger så jag köpte ett hjullager.
När jag bytte lagret fick jag se att parkeringsbromsens belägg saknade en stor bit,
Det var denna som hade lossnat och fick hjulet att stanna en kort sekund, vilket förklarade det hemska ljudet jag hörde den där dagen. Om sådant händer skadas ett hjullager ganska lätt.
Så ett Toyota hjullager havererar inte av sig själv om då inte lagret får en smäll.
När det gäller en bromssköld så kan dom skapa konstiga ljud vilket också hände mig.
Jag har alltid varit en Volvo fanboy, men efter tre år med den gamla RAV4'an har jag fått ögonen upp för Toyota, så jag köpte en Lexus som ju är en Toyota ++.