2026-08-03, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Håll noggrann koll på ljudet och räkna med att göra ett hjullagerbyte om det blir värre. Men det kan vara mycket olika hur snabbt det förvärras. Det finns fall där det bara har gått 10 mil från att man hörde aningen av ljud från hjullagret tills att det väsnas så mycket att man inte vågar köra vidare, i andra fall kan ett hjullager som har börjat väsnas klara flera tusen mil och flera besiktningar innan ens bilprovningen anmärker på det.

Den här Toyotan bör ha tvåradiga inpressade hjullager fram. Lagren är billiga (en koll hos en av de stora bildelsfirmorna på nätet säger 100 kr för billigaste kinalager resp 392 kr för SKF) men det är ett drygt jobb att byta om man bara har hemmamekargrejor. Det lönar sig att lämna bort till verkstad som har tillgång till press mm. En mekonomenverkstad borde vara fullt kompetent att klara av det, det behövs ingen märkesverkstad. Se till att du får märkeslager t ex SKF om du tänker ha kvar bilen länge.
Vettigt och korrekt inlägg. Mekonomen klarar nog detta jobb galant om det inte är en obrydd arbetsledare som delegerar jobbet till den grönaste sommarjobbaren. Det kan iofs även inträffa på märkesverkstad.

Beträffande bilprovningen, brukar dom vara duktiga på att anmärka på missljud på hjullager, så få det bytt i närtid.
Citera
2026-08-16, 15:02
Medlem
Specialmodells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallyKajsa
Hej hej.

Det är en Toyota Corolla 1.6 automat från 2006.
Bilen har fått ett nytt ljud som jag inte hört förut.

Ljudet hörs mest runt 60-70 km/h, sen verkar det avta vid runt 100 km/h, sen öka igen vid högre fart.

Det låter ungfär som skorrande/vinande/vibrerande ljud, svårt att förklara.
Lite som kuggljul som går, som när man kör med backväxeln på en manuell låda,
Eller kanske som om däcken hade varit väldigt hårda och man skulle höra däckmönstret mot vägen.

Ljudet följer inte direkt motorns varvtal för om man släpper gasen och det går ner låter det likadant.
Det verkar bara följa hur fort man kör.
Dessutom verkar det kanske låta mer om man svänger i en kurva.

Någon idé om vad det kan vara?
Kan det vara däcken som behöver balaseras?
Alla svar som du fått hittills är fel, det är verkligen inte hjullagret, de havererar inte på en Toyota.
Så här ska du få rätt svar, det är bromsskölden som rostat sönder efter många års salt och slaskväder.

Den ser ut så här https://cdn.autoersatzteile.de/thumb?id=15797904&m=0&n=0&lng=se&rev=94077838
Citera
2026-08-16, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Ett trasigt hjullager brukar man höra hur tydligt som hellst, det blir ett högt hoande in i kupén, tror inte att det är detta...
Ljudet beror på hur slitet hjullagret har hunnit bli.
I början låter det nästan inget alls.
Citera
2026-08-16, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specialmodell
Alla svar som du fått hittills är fel, det är verkligen inte hjullagret, de havererar inte på en Toyota.
Så här ska du få rätt svar, det är bromsskölden som rostat sönder efter många års salt och slaskväder.
Ett Toyota hjullager kan havarera om det som hände mig är orsaken:
Har en RAV4 från 2001. På hjulen bak sitter en bromstrumma med bromsbelägg som fungerar som handbroms.
En dag uppstod ett mycket högt skrikande ljud som varade under en sekund,-så blev det tyst och ljudet kom aldrig tillbaka. Efter det uppstod det ett skrapande ljud som följde hjulens rotation.
Jag var säker på att bromsskivan var skev och tog bort bromsoket och kollade flera gånger utan att hitta något fel.
Efter ett tag försvann ljudet när jag svängde åt höger så jag köpte ett hjullager.
När jag bytte lagret fick jag se att parkeringsbromsens belägg saknade en stor bit,
Det var denna som hade lossnat och fick hjulet att stanna en kort sekund, vilket förklarade det hemska ljudet jag hörde den där dagen. Om sådant händer skadas ett hjullager ganska lätt.
Så ett Toyota hjullager havererar inte av sig själv om då inte lagret får en smäll.
När det gäller en bromssköld så kan dom skapa konstiga ljud vilket också hände mig.
Jag har alltid varit en Volvo fanboy, men efter tre år med den gamla RAV4'an har jag fått ögonen upp för Toyota, så jag köpte en Lexus som ju är en Toyota ++.
Citera
2026-08-17, 08:08
Medlem
448s avatar
Ett snabbt sätt att kolla hjulager är en ir-tempmätare om man råkar ha en sån , mät på centrumbult eller rotorn nära centrum
Citera
2026-08-18, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specialmodell

Den ser ut så här https://cdn.autoersatzteile.de/thumb?id=15797904&m=0&n=0&lng=se&rev=94077838

Märkligt!

Jag har bytt två bakhjulslager och ett fram på Toyota bara i år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in