2026-08-02, 09:11
Medlem
Jag har nu fått en varning för regel 1.06. Det jag har svårt att förstå är att jag inte gjorde någon egen spekulation om en användares identitet. Av det svar jag tidigare fick från moderatorn (Pojken med guldbyxorna) framgick att problemet inte var att jag själv spekulerade, utan att jag hade citerat ett potentiellt regelbrott och skrivit "Jag håller med".

Om det är ett regelbrott att citera ett inlägg som senare bedöms bryta mot regel 1.06 innebär det i praktiken att användare måste bedöma i förväg om ett inlägg kommer att anses regelstridigt. Det är inte alltid möjligt.

Den tolkningen riskerar att göra forumets citatfunktion svår att använda. Ska man behöva avstå från att citera andra användare av rädsla för att i efterhand få en varning, trots att man själv inte spekulerat om någon identitet?

Jag tycker därför att den här tillämpningen av regel 1.06 behöver förtydligas. Om citering av ett regelstridigt inlägg i sig är ett regelbrott bör det framgå tydligt av reglerna eller av moderatorernas praxis, så att användarna vet vad som gäller.

Den här varningen väcker också en principiell fråga.

Om man kan få en varning för att citera ett inlägg som bedöms bryta mot en regel, var går då gränsen? Skulle samma princip kunna tillämpas på andra regler också? Till exempel regel 0.03 om trams och off-topic – skulle den som citerar ett sådant inlägg också kunna anses bryta mot reglerna?

Om svaret är nej, vad är det som gör att just regel 1.06 ska bedömas annorlunda? Om svaret är ja, får det långtgående konsekvenser, eftersom användare då måste bedöma om ett inlägg kan komma att anses regelstridigt innan de använder forumets citatfunktion.

Det finns också en fråga som jag gärna vill få klargjord.

Min varning motiveras med att jag citerade ett "potentiellt regelbrott". Fick det inlägg jag citerade faktiskt en moderatoråtgärd för brott mot regel 1.06?

Om svaret är nej har jag svårt att förstå grunden för min varning. Om originalinlägget inte bedömdes bryta mot regel 1.06, vad är det då jag har vidarefört som utgör ett regelbrott?

Om ni inte kan lämna uppgifter om eventuella moderatoråtgärder mot en annan användare har jag förståelse för det. Då önskar jag i stället ett klargörande av principen: räcker det att ett inlägg bedöms som ett potentiellt regelbrott för att den som citerar det ska kunna varnas, även om originalinlägget aldrig leder till någon åtgärd?

Jag efterfrågar inte uppgifter om någon annan användare, utan ett tydligt klargörande av hur regel 1.06 ska tillämpas. Jag menar att reglerna bör vara tillräckligt tydliga för att användare ska kunna förutse vad som är tillåtet och inte.
Citera
2026-08-02, 09:32
Medlem
Ytterligare en principiell fråga är hur detta förhåller sig till moderatorernas egen tillämpning av reglerna.

Om själva citeringen av ett potentiellt regelbrott anses utgöra ett regelbrott, borde samma princip rimligen gälla alla användare. Moderatorer citerar också ibland inlägg när de motiverar beslut eller diskuterar moderering.

Vad är det som gör att citeringen i mitt fall bedöms som ett brott mot regel 1.06? Är det själva citeringen som är förbjuden, eller finns det någon annan omständighet som gör att mitt fall bedöms annorlunda?
Citera
2026-08-02, 09:50
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
Ytterligare en principiell fråga är hur detta förhåller sig till moderatorernas egen tillämpning av reglerna.

Om själva citeringen av ett potentiellt regelbrott anses utgöra ett regelbrott, borde samma princip rimligen gälla alla användare. Moderatorer citerar också ibland inlägg när de motiverar beslut eller diskuterar moderering.

Vad är det som gör att citeringen i mitt fall bedöms som ett brott mot regel 1.06? Är det själva citeringen som är förbjuden, eller finns det någon annan omständighet som gör att mitt fall bedöms annorlunda?

Ditt inlägg har inte bedömts annorlunda än andras inlägg.

När du skriver ett inlägg så ansvarar du för det som finns i ditt inlägg. Även en citering. I det här fallet citerar du ett regelbrott och sprider det vidare. Vi tittar ju också på användarens historik, och du har några varningar för 1,06 i bagaget.

Man behöver alltså tänka på vad man skriver eller citerar. Fiktivt exempel:

Användare A skriver: Jag tror att användare x egentligen är den och den. Du då som användare B citerar detta och skriver: ja det tror jag också.

Båda dessa inläggen utgör brott mot 1,06.

Undvik således allt som kan utgöra spekulation kring en användares identitet.

Du undrar över vad som hände med den du citerade, här kan vi bara diskutera dina varningar men normalt så utgör ju båda inläggen regelbrott mot 1,06.

För andra deltagare i tråden så är det en godkänd trådstart, och jag anser inte att PM ska inkluderas i klagomålet då regelbrottet 1,06 då riskerar upprepas.

/Moderator
Senast redigerad av Maviel 2026-08-02 kl. 09:54.
Citera
2026-08-02, 10:06
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:

Du citerade en kommentar om att det ska startas en tråd om vem en medlem är på flashback så att denne kan sparkas ut ur landet varpå du svarade "ja jag håller med", du har både spritt ett regelbrott och skrivit att du stöjder regelbrottet.
Citera
2026-08-02, 10:12
Medlem
Okej då har jag fått svar på mina frågor som jag ville ha tack så mycket.
Bara en sak till ni nämner ni kollar på användarens histotik men enligt reglerna står det
Det är viktigt att notera att varningar och avstängningar preskriberas ett år efter att de verkställts. Detta innebär att äldre förseelser inte påverkar nuvarande status.

Men nu nämndes man vägt in gamla varningar i detta fallet men min senaste varning är dock över ett åt gamla sista är från 2024
Senast redigerad av jimmytheone 2026-08-02 kl. 10:17.
Citera
2026-08-02, 10:18
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Okej då har jag fått svar på mina frågor som jag ville ha tack så mycket. Bara en sak till enligt reglerna står det
Det är viktigt att notera att varningar och avstängningar preskriberas ett år efter att de verkställts. Detta innebär att äldre förseelser inte påverkar nuvarande status.

Men nu nämndes man vägt in gamla varningar dessa är dock över ett åt gamla sista är från 2024

Varningar äldre än 1 år tas inte upp då man tittar på om användaren är ohörsam. Men i bedömningar av regelbrott och påföljder så kan en användares historik också tas med i bedömningen av hur allvarligt regelbrottet är och eventuell påföljd.

Helt OT men detta är en utmärkt formulerad trådstart i klagomålshörnan. Det ska du ha en eloge för.
Citera
2026-08-02, 10:20
Medlem
Vad bra då vet jag hur man ser på det när man gör bedömningen

Tack så mycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in