Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Nej, utan för att ämnet har diskuterats gång på gång i forumet och det har visat sig varje gång att idén är idiotisk och ingen har ens tänkt igenom saken längre än ”blockchain!!”.
Men berätta gärna i detalj hur du har tänkt.
Hoppas också att du är medveten om offentlighetsprincipen som råder i landet.
Offentlighetsprincipen innebär inte att hela ekonomiska systemet måste vara öppet i realtid. Den ger framför allt rätt att få insyn i allmänna handlingar hos myndigheter, med betydande undantag för sekretess.
En blockchain baserad ekonomi skulle vara helt öppen för allmänheten. Min tanke med detta system är att det ska vara helt öppet för svenska folket vilket jag tycker är en självklarhet. Jag vill att all korruption ska elimineras och detta är ett av verktygen till det.
Jag menar inte att jag har en fullständigt färdig idé utan tycke att vi tillsammans skulle ta fram den bästa versionen av en transparent ekonomi. Men med det sagt så kommer ett förslag på hur det hade kunnat se ut:
Så skulle en blockchain-baserad samhällsekonomi kunna införas – steg för steg
1. Definiera vad pengarna är
Ett nytt digitalt samhällsmynt skapas. Myntet är inte en investering eller en tillgång som ska öka i värde för den som äger det. Det är ett verktyg för att förmedla samhällets resurser.
2. Bestäm hur mycket pengar som får finnas
En transparent modell bestämmer hur stor den totala penningmängden ska vara utifrån exempelvis produktion, tillgängliga resurser, befolkning och samhällsbehov.
När den ekonomiska kapaciteten växer kan nya pengar skapas. När den minskar kan pengar tas ur cirkulation.
3. Lägg reglerna i ett öppet system
Reglerna byggs in i blockchainens protokoll och kan granskas av alla. Ingen enskild person eller organisation ska kunna skapa pengar efter eget godtycke.
4. Ersätt det gamla systemet stegvis
Staten börjar använda det nya myntet för offentliga utgifter, löner och samhällsinvesteringar. Företag och privatpersoner får tillgång till systemet och kan använda myntet för varor och tjänster.
5. Pengarna cirkulerar
När en person får betalt använder personen pengarna till exempelvis mat, bostad och andra behov. Företaget som tar emot pengarna använder dem i sin tur till löner, material, investeringar och andra kostnader.
Pengarna fortsätter alltså att cirkulera genom ekonomin.
6. Pengar kan inte göras till en privat spekulationsvara
Den centrala skillnaden är att man inte sätter in pengar i systemet för att senare ta ut dem med vinst när värdet ökar.
Det går inte att skapa privat rikedom genom att bara äga själva samhällsmyntet.
7. Vinsten blir istället samhällelig
Om ekonomin växer är det inte tänkt att vinsten ska hamna hos dem som råkar äga mest pengar. Vinsten visar sig istället genom att samhället får större kapacitet: bättre vård, utbildning, infrastruktur, bostäder, miljö, teknik och andra resurser.
Man får alltså del av samhällets ekonomiska utveckling genom att samhället blir bättre, snarare än genom att ens privata pengahög växer.
8. Blockchainen gör ekonomin transparent
Alla kan se den totala penningmängden, hur nya pengar skapas och hur systemet förändras. Det gör att ekonomins grundläggande funktioner inte behöver vara beroende av att människor litar på en liten grupp institutioner.
--------------------------------
Där har du en variant. Inga banker eller andra institutioner kontrollerar ekonomin, den är styrd av regler som svenska folket sätter upp tillsammans och sen övervakas det av svenska folket, naturligt så har vissa har inget intresse av att övervaka det andra har stort intresse och gör det flitigt.
Huvudsakerna är full transparens och ingen korruption.