2026-08-01, 22:49
Medlem
Hur ser det juridiskt ut att gå oinbjuden i Pride?

Till exempel om något av de förbunden som nämns i dessa artiklar skulle smyga in precis efter tåget tar slut och gå med.
Vilket brott begår de då? Om det nu är ett brott.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kritiken-mot-stockholm-pride-representerar-inte-den-jag-ar
https://kvartal.se/marcus-svensson/artiklar/lhb-forbundet-stoppas-fran-stockholm-pride/cG9zdDoxNTE3MDY

Jag förstår att man inte får vifta med hakkors och liknade. Men de som nämns i artiklarna är ju faktiskt HBQTP föreningar.
Citera
2026-08-01, 23:18
Medlem
Varför ska man gå oinbjuden i en pride-parad?
Citera
2026-08-01, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natt-mackan
Varför ska man gå oinbjuden i en pride-parad?
Om du läser länkarna i TS så finns det förbund/föreningar som vill gå i Pridetåget men får inte.
Citera
2026-08-01, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Om du läser länkarna i TS så finns det förbund/föreningar som vill gå i Pridetåget men får inte.

Jag läste det! som de flesta här och frågade varför man vill gå i pridetåget om man är oinbjuden
Citera
2026-08-01, 23:50
Medlem
Anybodykillers avatar
Läste i din artikel i ts att det finns biljetter? Jag trodde det var en sorts allmän demonstration eller parad längst med gatan bara?
Citera
2026-08-01, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Läste i din artikel i ts att det finns biljetter? Jag trodde det var en sorts allmän demonstration eller parad längst med gatan bara?
Vet inte om det finns biljetter uttryckligen till tåget men om Pride inte gillar ens åsikter så är man inte välkommen att gå i tåget.
Citera
2026-08-02, 00:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Vet inte om det finns biljetter uttryckligen till tåget men om Pride inte gillar ens åsikter så är man inte välkommen att gå i tåget.

Vem är pride att bestämma?
Citera
2026-08-02, 00:06
Medlem
Frågan gäller inte VARFÖR någon skulle vilja gå i Pridetåget trots att de inte är inbjudna utan vad händer om någon som inte är inbjuden går i Pridetåget.
Är det ens ett brott?
I så fall vilket brott?

LHB förbundet som ena länken handlar om är ett förbund för lesbiska, homosexuella och bisexuella. Deras "brott" som gör att de är bannlysta är att de anser att det finns bara två kön och det könet man födds till är man hela livet. Ingen olaglig åsikt( i alla fall inte just nu) men en åsikt ej accepterad av Pride.
Vad skulle hända om de valde att smyga in i tåget?
Citera
2026-08-02, 00:17
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Frågan gäller inte VARFÖR någon skulle vilja gå i Pridetåget trots att de inte är inbjudna utan vad händer om någon som inte är inbjuden går i Pridetåget.
Är det ens ett brott?
I så fall vilket brott?

LHB förbundet som ena länken handlar om är ett förbund för lesbiska, homosexuella och bisexuella. Deras "brott" som gör att de är bannlysta är att de anser att det finns bara två kön och det könet man födds till är man hela livet. Ingen olaglig åsikt( i alla fall inte just nu) men en åsikt ej accepterad av Pride.
Vad skulle hända om de valde att smyga in i tåget?
Av vad jag hittat så kan man se det som en sorts eskalerade stege:
1.)
Om paraden är öppen för allmänheten kan vem som helst normalt delta enligt arrangörens regler.
2.)
Om själva tåget är ett organiserat evenemang där deltagare eller grupper måste vara anmälda kan funktionärer be en person eller grupp som inte är behörig att lämna tåget.
3.)
Om personen vägrar och stör arrangemanget kan polisen hjälpa till att avvisa personen. Om personen därefter vägrar följa polisens tillsägelser eller på annat sätt stör ordningen kan det i vissa situationer bli fråga om brott. Till exempel ohörsamhet mot ordningsmakten eller störande av allmän ordning.

Så man bör kunna gå med utan inbjudan men under premissen att inte störa huvudsyftet med den.
Citera
2026-08-02, 00:44
Medlem
Citat:

Det står inte alls i artiklarna att de inte får gå i Pridetåget.
Första artikeln handlar om en grupp som tycker att de inte får tillräckligt med utrymme/uppmärksamhet inom rörelsen, att Pride blivit kommersialiserat. De anordnar därför en egen motdemonstration.

Andra artikeln handlar om en grupp som har haft en aktivitet tillsammans med pride stockholm, en picknick. Stockholm Pride har stoppat LHB-förbundets picknick från festivalens officiella program.
De får gå i tåget hur mycket de vill, men deras picknick är inte längre med i prides program, de kan fortfarande anordna denna picknick själva om de vill och har rätt tillstånd.

Gällande att gå i Pridetåget eller vilken demonstration som helst för den delen så kan man inte förbjudas att delta så länge det sker på allmän plats.
Så länge du inte bryter mot lagen är det bara att knalla på, dock kan du bli avvisad om du beter dig på ett sätt som stör demonstrationen eller den allmänna ordningen.
I de fallen är det polis som står för din avvisning, inte någon privatperson.
Citera
2026-08-02, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller

Jag trodde också att vill man vara med så kan man bara följa med tåget.
Citera
2026-08-02, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Jag trodde också att vill man vara med så kan man bara följa med tåget.
Som enskild person är det bara att gå i tåget. Biljetterna är för att ta sig in på området.

Däremot om man vill gå i paraden som en sektion under eget flagg så att säga ska det föranmälas. Skulle tex NMR dyka upp med sina flaggor skulle de bli avvisade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in