2026-08-01, 20:50
Medlem
NoTruces avatar
Här tänkte jag att vi kunde diskutera (all) medias bevakning av årets Pride. Det inkluderar inte bara själva paraden utan även grejer runtomkring.

Här är en godbit från statsmedia:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kritiken-mot-stockholm-pride-representerar-inte-den-jag-ar

Kritiken mot Stockholm Pride: ”Representerar inte den jag är”

Citat:
I helgen väntas tusentals delta i prideparaden som äger rum i centrala Stockholm. Men samtidigt möts evenemanget av kritik.

I veckan samlades omkring 400 flator, queers och transpersoner på Medborgarplatsen i en årlig motdemonstration mot Stockholm Pride.

– Det enda vi får från Stockholm Pride är pinkwashing, säger aktivisten Purity Tumukwasibwe.

Citat:
Demonstranterna på ”Dyke March” vill lyfta åsidosatta grupper inom hbtqi-rörelsen som de menar inte får utrymme på Stockholm Pride.

– Det enda vi ser representeras är vita queers på stora scener, medan vi är här och gråter efter hjälp, säger Purity Tumukwasibwe, hbtqi-aktivist.

Det här är roligt av två skäl. Det första och mest uppenbara är förstås att revolutionens barn återigen äter sig själva i sina försök att utmåla just den egna gruppen som mest skyddsvärd. Den här gången är det ugandiska Purity Tumukwasibwe som är missnöjd med att vita queerpersoner i det afrikanska landet Sverige står i för stort fokus.

Det andra skälet är att den ganska unga artikelförfattaren (googla!) lyckades med att översätta "crying out for help" till "gråter efter hjälp". Men när man tänker efter är det kanske det de gör ändå. Grinar för att få uppmärksamhet alltså.

Vad anser ni om just denna konflikt? Har ni något annat smaskigt att bjuda på från svensk media som handlar om allas rätt att få älska/fista vem de vill?
Citera
2026-08-01, 20:59
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Känns som det är mycket mindre mediabevakning i år än vad det brukar vara. Har inget emot bögar men en hel jävla vecka där de ska springa runt och visa upp saker som alla andra veckor är strängt förbjudna och äckliga är jävligt underligt.
Lägg ner skiten och låt dem få vara HBTQ inne i sina bostäder.
Citera
2026-08-01, 21:27
Medlem
Eurodiscos avatar
Tycker det har varit väldigt lite media bevakning av pride i år viket jag tycker är utmärkt. Hade det inte varit för att jag såg bög flagan vaja utanför vårdcentralen så hade jag nog missat att det var bög vecka.
Senast redigerad av Eurodisco 2026-08-01 kl. 21:33.
Citera
2026-08-01, 21:32
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Känns som det är mycket mindre mediabevakning i år än vad det brukar vara. Har inget emot bögar men en hel jävla vecka där de ska springa runt och visa upp saker som alla andra veckor är strängt förbjudna och äckliga är jävligt underligt.

jag har inte märkt av något på hela veckan förutom att de var mkt trafik idag.
Citera
2026-08-02, 09:43
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
De som uppmärksammat det mest är väl Nick och Christian och gänget?

Det bästa är nog att ge det en notis och rycka på axlarna?

Har knappt märkt av det i vanlig borgerlig MSM vilket är föredömligt.
Citera
2026-08-02, 23:00
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
vad är det för saker de visar upp som är strängt förbjudna andra veckor?
Citera
2026-08-03, 05:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
vad är det för saker de visar upp som är strängt förbjudna andra veckor?

Visar en blottare kuken så är det olagligt men under denna familjefest så är det nära på krav att så mycket slm möjligt ska visas men då kallas det familjefest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in