2026-08-01, 17:23
Medlem
Hej!

Jag köpte en Toyota Yaris Hybrid 2023 hos en auktoriserad Toyota-återförsäljare för ungefär 2 månader sedan. Bilen hade då gått runt 1 000 mil.

Efter några veckor upptäckte jag att den bakre stötfångaren har släppt från sitt fäste på ena sidan och sticker ut lite. Det går inte att bara trycka tillbaka den, så något fäste, clips eller liknande verkar ha gått sönder.

(Bild: https://ibb.co/RpGW67ph)
Inte jättestor skada, men ser ändå inte så bra ut på en så ny bil.

Jag har inte varit med om någon krock eller backat in i något sedan jag köpte bilen.

Jag har däremot sett att bilen har några mindre märken bak sedan tidigare, bland annat lite märken i plasten längst ner på stötfångaren och en liten lackskada som verkar vara lagad (syns knappt). Därför misstänker jag att bilen kan ha haft någon tidigare skada bak som har reparerats innan försäljningen.

Jag upptäckte även att vindrutespolaren inte fungerar. Behållaren är full, men det kommer inget spolarvätska alls. Vindrutetorkarna går igång som vanligt.

Jag kontaktade säljaren som jag köpte bilen av via mejl för cirka 2-3 veckor sedan och frågade om detta kunde gå på garanti eller om de kunde hjälpa till att kolla på det. Jag fick snabbt svar att han skulle vidarebefordra ärendet till en servicerådgivare, men efter det har jag inte hört något mer.

Är detta något jag själv får stå för nu, eller borde en auktoriserad handlare hjälpa till med detta eftersom bilen köptes nyligen?

Spelar det någon roll att det verkar ha funnits tidigare skador på stötfångaren? Jag vet inte om det är en gammal lagning som har släppt eller om det räknas som normalt slitage.

Och angående vindrutespolaren, jag testade aldrig den innan köpet. Har jag ändå någon möjlighet att få det åtgärdat?

Vad borde jag göra?
Citera
2026-08-01, 17:37
Medlem
Vansterpartiets avatar
Allt inom 6 månader anses vara ursprungliga fel enligt konsumentköplagen och handlaren får således fixa detta, det är bara ligga på och strular dem är det bara hota med en anmälan till ARN.
Citera
2026-08-01, 17:46
Medlem
Hur kan du vänta mer än två till tre veckor på svar? Det är väl en självklarhet att du får vara lite mer aktiv i detta gentemot säljaren.
Citera
2026-08-01, 17:51
Medlem
Balisers avatar
Munstyckena kan vara igensatta.
Hör du om pumpen går igång?
Citera
2026-08-01, 18:03
Medlem
Elda på säljaren som sålde dig bilen.
Citera
2026-08-01, 18:43
Medlem
Det där bör det fixa åt dig, i alla fall spolaren.
Den räknas som trafiksäkerhetspryl.
Skärmen kan bli miggiare men kolla eventuella reperationer.
De kan vara journalförda hos handlaren
Kolla eventuell tidigare ägare och försäkringsbolag.
Det kan vara en reperation betald av ett försäkringsbolag.

Jag önskar inga kommentarer om denna text av forumets förståsigpåare.
Då jag jobbat med nybilsförsäljning i 40 år och har någon sånär hum om sådana här problem.
Citera
2026-08-01, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osigneradx
Hej!

Jag köpte en Toyota Yaris Hybrid 2023 hos en auktoriserad Toyota-återförsäljare för ungefär 2 månader sedan. Bilen hade då gått runt 1 000 mil.

Efter några veckor upptäckte jag att den bakre stötfångaren har släppt från sitt fäste på ena sidan och sticker ut lite. Det går inte att bara trycka tillbaka den, så något fäste, clips eller liknande verkar ha gått sönder.

(Bild: https://ibb.co/RpGW67ph)
Inte jättestor skada, men ser ändå inte så bra ut på en så ny bil.

Jag har inte varit med om någon krock eller backat in i något sedan jag köpte bilen.

Jag har däremot sett att bilen har några mindre märken bak sedan tidigare, bland annat lite märken i plasten längst ner på stötfångaren och en liten lackskada som verkar vara lagad (syns knappt). Därför misstänker jag att bilen kan ha haft någon tidigare skada bak som har reparerats innan försäljningen.

Jag upptäckte även att vindrutespolaren inte fungerar. Behållaren är full, men det kommer inget spolarvätska alls. Vindrutetorkarna går igång som vanligt.

Jag kontaktade säljaren som jag köpte bilen av via mejl för cirka 2-3 veckor sedan och frågade om detta kunde gå på garanti eller om de kunde hjälpa till att kolla på det. Jag fick snabbt svar att han skulle vidarebefordra ärendet till en servicerådgivare, men efter det har jag inte hört något mer.

Är detta något jag själv får stå för nu, eller borde en auktoriserad handlare hjälpa till med detta eftersom bilen köptes nyligen?

Spelar det någon roll att det verkar ha funnits tidigare skador på stötfångaren? Jag vet inte om det är en gammal lagning som har släppt eller om det räknas som normalt slitage.

Och angående vindrutespolaren, jag testade aldrig den innan köpet. Har jag ändå någon möjlighet att få det åtgärdat?

Vad borde jag göra?
Kör dit och rulla ändå in i hallen eller åtminstone så att du blockerar entrédörren och gå in och skrik "Fixa skitbilen NU eller köp tillbaka den"
Citera
2026-08-01, 20:19
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potler
Det där bör det fixa åt dig, i alla fall spolaren.
Den räknas som trafiksäkerhetspryl.
Skärmen kan bli miggiare men kolla eventuella reperationer.
De kan vara journalförda hos handlaren
Kolla eventuell tidigare ägare och försäkringsbolag.
Det kan vara en reperation betald av ett försäkringsbolag.

Jag önskar inga kommentarer om denna text av forumets förståsigpåare.
Då jag jobbat med nybilsförsäljning i 40 år och har någon sånär hum om sådana här problem.
Vad betyder miggiare?
Citera
2026-08-01, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Vad betyder miggiare?

Svårare
Citera
2026-08-01, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Kör dit och rulla ändå in i hallen eller åtminstone så att du blockerar entrédörren och gå in och skrik "Fixa skitbilen NU eller köp tillbaka den"

Ju ödmjukare man är som kund, ju större chans att få det kostnadsfritt fixat.
Så resonerade jag i alla fall.
Citera
2026-08-06, 12:11
Medlem
Jag hade inte mejlat till säljaren utan åkt dit och pratat direkt med han eller henne.
Så åk dit och fråga hur det går. Blir ju svårare att slingra sig när du står där.
Och du får kanske vara lite bestämd om de verkar förhala det.

Spolningen ska de fixa kostnadsfritt åt dig. Och tror de fixar stötfångaren med.

Kommer det vatten till spolningen på bakrutan?
Citera
2026-08-06, 12:37
Medlem
Tog det 2 månader innan du märkte att vindrutespolningen inte fungerade?

Hur vet du att din bil inte blivit milt påkörd/-backad på någon parkeringsplats efter att du köpt den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in