2026-08-01, 12:11
Medlem
Kärnfrågan återstår. Kommer de att kontakta min fru även om jag uppger att vi inte haft sex?
Citera
2026-08-01, 12:28
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frenesi
Kärnfrågan återstår. Kommer de att kontakta min fru även om jag uppger att vi inte haft sex?

Nej. Tystnadsplikt.
Citera
2026-08-01, 12:32
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Hej

Har testat positivt för könssjukdom. Detta kommer att smittspåras. Har smittspårare tillgång till mitt civilstånd? Kommer de per automatik kontakta min fru eller bara de som jag uppger att jag haft sex med?

Kamrat ta inte upp det bara, du kommer bli örfilad...
Citera
2026-08-01, 13:07
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:

Nej. Men har du haft sex med din fru har du nog smittat henne. Du kan inte heller ha sex med henne förrän efter du behandlat klart, om 9 dagar om du börjar idag. Om du kan ha smittat din fru kommer hon smitta dig tillbaka när du behandlat klart. Du och din fru bör behandlas samtidigt, och inte ha sex under tiden.

Jag är inte för att berätta allt men det här blir svårt om ni inte fått ihop det i år. Vanligt är att det tar veckor till månader innan symtom. Kukrötan toppar i oktober för smittspårare.
Citera
2026-08-01, 13:37
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Nej, det är ju onödigt. Du förväntas dock tala sanning i samband med smittspårningen. Det finns antagligen alldeles för många gifta par som inte har haft sex på väldigt länge, så du är nog inte unik.
En inte helt orimlig berättelse att dra inför smittskyddet är "har inte haft sex med annat än min högerhand på två år, följde med en tjej hem efter några fredagsöl med kollegor och nu håller kuken på att trilla av, snälla säg inget till min fru".
Citera
2026-08-02, 02:31
Medlem
Cybersluts avatar
Citat:
Det har inte skett. Matematiskt logiskt omöjligt. Kommer de att kontakta min fru?

Vad menas här?
Citera
2026-08-03, 00:36
Medlem
Citat:
Hej

Har testat positivt för könssjukdom. Detta kommer att smittspåras. Har smittspårare tillgång till mitt civilstånd? Kommer de per automatik kontakta min fru eller bara de som jag uppger att jag haft sex med?

Nu vet jag förstås inte säkert om jag kan tro på att du inte haft sex med din fru. Har du trots allt det och hon är smittad, är hon tvungen att uppge vem hon haft sex med. Är hon trogen så finns det bara en.

Men annars har vården ingen anledning att kontakta din fru. Det vore att bryta tystnadsplikten.
Men hur ska du kunna förhindra din fru från att upptäcka din behandling, medicin etc?

Själv är du enligt lag skyldig att uppge vem/vilka du inom en viss tidsrymd har haft sex med och som kan ha smittat dig alt. dem du själv kan ha smittat med könssjukdom.

Undanlåter du detta kan du I värsta fall bli anmäld till smittskyddsmyndigheten och åtalad samt eventuellt även straffad.

Du skriver "bara de" som du haft sex med. Då får du uppge alla. Kommer de själva in till vården med smitta är ju även de tvungna att uppge dig. På så sätt kan ditt namn komma fram i flera fall, även om du själv bara uppger ett av dem.

Till sist får man väl bara önska att din stackars fru inte blir smittad, för hennes egen skull alltså, inte för att rädda ditt skinn.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-08-03 kl. 01:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in