2026-07-31, 22:42
Medlem
olasvenssons avatar
Jag köpte en Ninja Air Fryer och den fungerar som en ugn i stort sett. Men man kan också laga popcorn, ägg och bacon i den. Vad kan man inte laga i en Air Fryer?

Långkok kan man inte laga i den. Men det är inte heller syftet med den.

Så, vad kan man inte laga i en Air Fryer???
Senast redigerad av olasvensson 2026-07-31 kl. 23:24.
2026-07-31, 22:48
Medlem
Straminskys avatar
Pasta.
2026-07-31, 22:51
Moderator
tobess avatar
Tekniskt sett är en airfryer en liten varmluftsugn. Du kan laga allt som ska värmas upp i den, med varierande resultat. Du kan inte tillaga sånt som ska bli kallt, av uppenbara anledningar.

Till syvende och sist så skiljer det sig inte alls vad du kan laga in en airfryer och en vanlig ugn med varmluftsfunktion. Skillnaden är att en airfryer är mindre och därmed snabbare och drar mindre ström.
2026-07-31, 22:51
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Pasta.
Kan man laga ägg så borde man kunna laga pasta.
2026-07-31, 22:54
Medlem
Onanikrems avatar
Kokt varmkorv, kokt potatis. Man kan tillaga både korv och potatis i den, men det blir inte riktigt som man vill att kokt korv/potatis skall bli. Färsk fisk skulle jag undvika då det lätt sprätter upp på elementen och sedan luktar den fisk och allt man gör närmaste tre månaderna smakar fisk.

Annars förträfflig sak, allt man kan göra i ugn utom möjligen porterstek och sånt funkar. Det är ju i princip en jätteliten varmluftsugn som går mycket snabbare. Perfekt för enmanshushåll, använder min ofta.
2026-07-31, 23:02
Medlem
Ingenting. Allting blir så torrt i den. Den är för tjockisar eller sådana medvetna som äter vad som helst bara de håller kalorierna nere
2026-07-31, 23:19
Medlem
Flashshits avatar
Lyckas du laga isglass eller ens isbitar i den så blir jag imponerad..
2026-07-31, 23:21
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Tekniskt sett är en airfryer en liten varmluftsugn. Du kan laga allt som ska värmas upp i den, med varierande resultat. Du kan inte tillaga sånt som ska bli kallt, av uppenbara anledningar.

Till syvende och sist så skiljer det sig inte alls vad du kan laga in en airfryer och en vanlig ugn med varmluftsfunktion. Skillnaden är att en airfryer är mindre och därmed snabbare och drar mindre ström.

Vår spis dog ut. Den var från 70-talet. Så vi köpte en Air Fryer. Den borde vara billigare i drift (elström) när det gäller småskalig matlagning.
2026-07-31, 23:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
torskfilé, delar blev överkokt andra nästan råa

fläskotlett, strimlade kycklingfiléer och kassler blir bra och lätt.
2026-07-31, 23:56
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Inte för att förstöra ditt glada humör.. men Air Fryer skapar fullt av giftiga ämnen
Du tappar en veckas livslngd per måltid

så nej, kan inte laga hälsan.

Är det du som vikarierar som kostalarmist när Blatteman har semester?
Igår, 00:13
Medlem
Den som kom på att döpa en liten varmluftsugn till Airfryer borde få en fet bonus.
Det låter som att det är en fritös som tillagar maten med magiska luftströmmar..
Igår, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag köpte en Ninja Air Fryer och den fungerar som en ugn i stort sett. Men man kan också laga popcorn, ägg och bacon i den. Vad kan man inte laga i en Air Fryer?

Långkok kan man inte laga i den. Men det är inte heller syftet med den.

Så, vad kan man inte laga i en Air Fryer???

Glass, soppa, nudlar.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in