2026-08-01, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronbarnen
så du trivs med att vara överviktig?

Ja, stämmer. Om 80kg på 175cm är överviktig så trivs jag som fan. Synd att jag inte ens väger 80.
Kan du visa underlag på att jag är överviktig på 80kg på 175cm?
Citera
2026-08-01, 11:36
Moderator
Mr.Woodss avatar
Tjafs och OT raderat.
Skärpning!

/Moderator
Citera
2026-08-01, 11:37
Medlem
Citat:
så du trivs med att vara överviktig?

"Samtidigt är det viktigt att veta att BMI inte tar hänsyn till hur mycket av vikten som är muskler. Om du tränar mycket och har hög muskelmassa kan ett BMI över 25 vara helt normalt.
Om du däremot har en genomsnittlig kroppsbyggnad utan särskilt mycket muskler, så räknas 80 kg på 175 cm som en lätt övervikt enligt BMI.
Om du vill kan jag även uppskatta hur din vikt ser ut utifrån kroppsfett, midjemått eller en bild – det ger en bättre bild än BMI ensamt."
Citera
2026-08-01, 11:42
Medlem
smultronbarnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajsakoo
"Samtidigt är det viktigt att veta att BMI inte tar hänsyn till hur mycket av vikten som är muskler. Om du tränar mycket och har hög muskelmassa kan ett BMI över 25 vara helt normalt.
Om du däremot har en genomsnittlig kroppsbyggnad utan särskilt mycket muskler, så räknas 80 kg på 175 cm som en lätt övervikt enligt BMI.
Om du vill kan jag även uppskatta hur din vikt ser ut utifrån kroppsfett, midjemått eller en bild – det ger en bättre bild än BMI ensamt."

Att vara överviktig är inte jordens undergång, det är c.a hälften av sveriges befolkning. Skulle dock råda dig till att söka hjälp för dina ev. kroppskomplex istället för att ragea här på flashback och förhindra diskussioner.
Citera
2026-08-01, 11:45
Medlem
Citat:
Att vara överviktig är inte jordens undergång, det är c.a hälften av sveriges befolkning. Skulle dock råda dig till att söka hjälp för dina ev. kroppskomplex istället för att ragea här på flashback och förhindra diskussioner.

Nej det är inte jordens undergång, men VARFÖR bryr man sig inte om sin hälsa? VARFÖR klagar man på Flashback istället? VARFÖR lever man i förnekelsen?
Det är ju en diskussion jag vill ha, men dessa tjockisar lever i denna förbannade förnekelse hela tiden.
Citera
2026-08-01, 11:49
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ja, stämmer. Om 80kg på 175cm är överviktig så trivs jag som fan. Synd att jag inte ens väger 80.
Kan du visa underlag på att jag är överviktig på 80kg på 175cm?
80 kg är antagligen inte en vikt som hotar din hälsa om du är 175 cm och frisk i övrigt. Det är eventuell insulinresistens (såkallat metabolt syndrom) som kan ställa till det även för måttligt överviktiga eller till och med normalviktiga personer, men har du vettiga blodsocker- och insulin-nivåer dygnet runt så är du nog safe.
Citera
2026-08-01, 11:49
Medlem
smultronbarnens avatar
Citat:
Nej det är inte jordens undergång, men VARFÖR bryr man sig inte om sin hälsa? VARFÖR klagar man på Flashback istället? VARFÖR lever man i förnekelsen?
Det är ju en diskussion jag vill ha, men dessa tjockisar lever i denna förbannade förnekelse hela tiden.

starta en egen tråd om det då. Det du vill diskutera är OT i denna tråd.
Citera
2026-08-01, 11:50
Medlem
Ulf-Knulldell-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rozazidan88
Hejsan! Jag har rökt sedan jag var 24 fram tills jag var 34.. i princip dagligen, hållet upp någon dag sen rökt sönder osv. Det längsta jag håller upp är en månad under dom här åren och det har inte hänt många gånger. Nu till kosten- jag har haft problem med att hetsäta innan jag började röka och jag blev som galen när jag rökte. Alltså jag kunnde smälla i mig KOPIÖSA mängder mat. Pizza godis läsk tårta alltså allt jag fick tag på. Varje dag. Har pendlat i vikt från 80-100 (är kvinna och 178 lång) det är som kroppen vant sig vid hetsätsndet för nu när jag äter mer stabilt som en vanlig människa frukost lunsch middag mellanmål , alltså mer utspritt och inte 6000 kalorier på en kväll… få har jag gått upp i vikt istället !! Nu väger jag 125 kilo och har inte rökt på 2 år…. Nån mer som upplevt detta ?

Ja det är lite wierd att gå upp i vikt när man slutar med smoket och alla dessa munchies, själv gick jag ner säkert 10 kg när jag slutade röka. När jag slutar med tjoet dock, helvete va me kilon jag la på mig!

Men du behöver minska på portionerna, ingredienserna och måltidstillfällena.
Så enkelt är det..
Citera
2026-08-01, 11:52
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Den diskussionen vill den här grinige moderatorn definitivt inte ha här i tråden. Nu återgår vi till topic.

/Moderator
Citera
2026-08-01, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
80 kg är antagligen inte en vikt som hotar din hälsa om du är 175 cm och frisk i övrigt. Det är eventuell insulinresistens (såkallat metabolt syndrom) som kan ställa till det även för måttligt överviktiga eller till och med normalviktiga personer, men har du vettiga blodsocker- och insulin-nivåer dygnet runt så är du nog safe.

Jag vet att det inte hotar min hälsa, mina 80kg. Men tack för input
Citera
2026-08-01, 12:14
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell-2.0
Ja det är lite wierd att gå upp i vikt när man slutar med smoket och alla dessa munchies, själv gick jag ner säkert 10 kg när jag slutade röka. När jag slutar med tjoet dock, helvete va me kilon jag la på mig!

Men du behöver minska på portionerna, ingredienserna och måltidstillfällena.
Så enkelt är det..
Det är faktiskt inte så wierd om cannabis håller vikten nere, under förutsättning att man inte munchar i sig en djävla massa skit.
Om man gör som man "skall" göra när man röker dagligen, dvs. alltid röker efter maten, när man är mätt och belåten så kommer inte de där munchie-attackerna, och resultatet blir istället att man skruvar upp ämnesomsättningen utan att äta särskilt mycket mer.
Citera
2026-08-01, 12:27
Medlem
Ulf-Knulldell-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det är faktiskt inte så wierd om cannabis håller vikten nere, under förutsättning att man inte munchar i sig en djävla massa skit.
Om man gör som man "skall" göra när man röker dagligen, dvs. alltid röker efter maten, när man är mätt och belåten så kommer inte de där munchie-attackerna, och resultatet blir istället att man skruvar upp ämnesomsättningen utan att äta särskilt mycket mer.

Jag förstår hur du menar, det krävs disciplin.
Men det är just disciplinen som flyger ut genom fönstret när jag röker, tillsammans med arbetsmoralen och rutinerna.
Även om jag äter mig mätt innan röktillfället så finns det plats för mer..
En andra måltid, chocklad, chips, glass, you name it..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in