2026-07-31, 21:50
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Kan någon som gillar denna bastard till burgare förklara vad grejen är?

Jag tycker att den är god, så ”grejen” är väl att jag gillar tacosås, antar jag. Tycker utbudet i övrigt är rätt torrt och trist. Ska man få ned en QP måste man ju typ valla den först.
Citera
2026-07-31, 23:05
Medlem
Ja alltså är väl en blandning av lyckad reklam på 90 talet och att vi svenskar gillar krydda på stripsen.
Citera
2026-07-31, 23:14
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Svenskar älskar tacos. Det bor en liten mexikan i svensken. Och det är väl något McD kapitaliserar på.

Svenskar älskar att stå i sina enorma lyxrenoverade kök och laga sunkig gatumat som hamburgare, pizza och tacos av dyra råvaror.

Borde göras en antroplologisk doktorsavhandling om detta.
Citera
2026-07-31, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Fast kryddan kan man ju beställa skilt om man vill.

Jag undrar nog lite samma som TS. El Maco burgaren är en av de sämre burgarna på donken. Kladdig och smakar mestadels av den rätt intetsägande tacosåsen. Tvivlar starkt på på att några nachochips gör det hela bättre, om något antagligen ännu mer slafsigt att äta.

Fanns ju redan en burgare med nachos på när El maco var på menyn för tjugotalet år sedan, var mindre och kostade mer än en cheeseburgare men mindre än "större". Någon som kommer ihåg namn? McTexan kanske, var god iaf(vilket el maco inte är).
Citera
2026-07-31, 23:55
Medlem
frozens avatar
Jag måste hålla med TS i varje ord.

En helt vanlig burgare med tacosås, värdelöst.

Sen har vi det här med pommes frites… vanliga pommes i påse med en grillkryddblandning som man ska skaka om skiten med.
Resultatet: Alldeles för salt blandning.
Grillkrydda alltså, det var väl relativt coolt 1980?
Citera
2026-08-01, 01:01
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Pommes med grillkrydda, är det hemligheten? Vill minnas att det är ett relativt nytt påfund när det kommer till El Maco-menyn, det var inget de hade på 90talet, snarare något som dök upp runt 10talet.

Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Har minnen om "skaka om" i reklampauserna på Bingolotto med en vit bakgrund och en röd fyra, så jo, påsen och grillkryddorna har varit med sedan start.

Citat:
Originalreklamen var en bunt mexikanska stråtrövare i en studioöken.

"Hey Paco, vad tänker du på?"

"Jag tänker på en stor hamburgare, med salsa sås"

"Men vem fixar siesta?"

"Det gör han"

"Eeeeeeeeel MAAAACOOOOOOO"

Skaka pommespåsen med krydda kom mycket senare. Typ tredje eller fjärde gästspelet, när de behövde en ny gimmick.

Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Är hundra på att jag sett "som man skakar om" på tv och flyttade hemifrån 2000 och efter det inte haft tv.
El Maco lanserades 1996 och jag har tydliga minnen av att vi drev med "skaka om" när jag gick i nian, det vill säga 1996.

Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Det är inte bara grillkrydda, och nej har funnits sedan den kom hit första gången, att skaka påsen va hela grejen.

Citat:
Du menar tacosås blandat med gräddfil...

Ok, jag ger mig konstapeln, det är möjligt att det varit med från början även om det inte var fokus i den första reklamfilmen.

När man söker på YouTube så kommer den engelskspråkiga versionen upp och det står 1994 i rubriken. På samma film med svenskt tal står det 1999 i rubriken. Sen vad som är rätt och fel vet i sjutton. Men den har funnits ett tag den där skakapåsen.
Citera
2026-08-01, 01:12
Medlem
Full-Retards avatar
Grejjen är att det är en formula med ekvationen:

Inspiration = reklam
Motivation = multimodal reklam
Tillgänglighet = Donken finns, typ överallt.
Bekvämlighet = Invanda ätbeteendemönster predikerar ätval, även om de är first choice.
Ekonomisk tillgänglighet = även om det är en ny produkt för personen så är investeringen i pengar och känslor vs besvikelse låg om fail.

Så i stupröreret tacos som svenskt fenomen så är denna sales pitch i linje med den och det är därför man kan köra el maco grejjen även fast den inte är en banger men den blir en kultgrej, ett sätt hur ett företag kan hijacka kulturgrejjen utan att egentligen vara en del av det i orten där folk bor utan bara hijacka den och folk köper det.

Och om det är en upptrappning med tacosås så är det ett lämpligt upptratppningssteg enligt modellen. Det är ju bara att mjölka skiten ur ett inarbetat koncept stegvis från början till slutet (så reinkarnationener på el maco kommer ni att få stå ut med tills ni dör). Ett motsatt exempel är Sibyllas kasta alla idéer på burgare över Sverige och bli för wierda i processen. Men visst, man kan göra så för att hitta de koncept som faktiskt säljer som Vikingburgaren och bygga vidare på i samma anda som jag beskrivit för långkörarna här.

Så funkar det folks. Och jag presenterar det för att jag har iq nog att fatta det utan att var sponsrad av dessa

P.S. tråden kan låsas, problem solved
Senast redigerad av Full-Retard 2026-08-01 kl. 01:29.
Citera
2026-08-01, 01:39
Medlem
Utan att ha googlat på det så minns jag tydligt hur hela grejen var påsen med pommes som man skakade och att det faktiskt blev väldigt gott. Men det var innan dippsåserna kom, det man brukade göra på den tiden (96?) var att blanda ketchup med svartpeppar och äta det med pommesen. Men det var orsaken att man köpa El Maco. Det var inte burgaren egentligen.
Citera
2026-08-01, 01:59
Medlem
Citat:
Kan någon förklara vad som är grejen med McDonald's El Maco? Fanskapet har dykt upp via gästspel sen 92-93 nånstans, och svenska folket kan inte få nog. Nu är det tydligen dags igen, denna gång med nachochips inslängda i chimären.

Det är alltså en vanlig McD burgare, med den ohemula gimmicken att den har vidrig fucking tacosås på sig. Jag kan komma på få saker som förstör en hamburgare lika grundligt som tacosås.
Är det en burgare? Är det en taco? Vem vet, oavsett så smakar det skit.

Jag hade missnöjet att testa denna McFrankenstein till burgare för flera år sen, och har sen dess ansett den vara det sämsta fanskap Donken någonsin hittat på.

Smakar gott ju.
Särskilt frittsen med kryddan.
GOTT!
Citera
2026-08-01, 02:05
Medlem
AlanGarners avatar
Jag ÄLSKAR El Maco. Kommer ihåg när jag åt den först någon gång runt 96-97, en kulinarisk höjdpunkt.

Kommer garanterat att klämma en och annan igen när den kommer igen nu.

Älskar också Burger King Big Spify eller vad den nu heter också.

Jag tycker att kombon fett och chili är jävligt gott helt enkelt. Vanliga burgare är ok men den där chilin ger en kick och fräschör som inte kan matchas!

Citat:
Kan någon förklara vad som är grejen med McDonald's El Maco? Fanskapet har dykt upp via gästspel sen 92-93 nånstans, och svenska folket kan inte få nog. Nu är det tydligen dags igen, denna gång med nachochips inslängda i chimären.

Det är alltså en vanlig McD burgare, med den ohemula gimmicken att den har vidrig fucking tacosås på sig. Jag kan komma på få saker som förstör en hamburgare lika grundligt som tacosås.
Är det en burgare? Är det en taco? Vem vet, oavsett så smakar det skit.

Jag hade missnöjet att testa denna McFrankenstein till burgare för flera år sen, och har sen dess ansett den vara det sämsta fanskap Donken någonsin hittat på.

Citera
2026-08-01, 03:25
Medlem
Blanda pizza och kebab - succé

Blanda tacos och hamburgare - succé

/tråd
Citera
2026-08-01, 03:53
Avstängd
Adolf.Shitlers avatar
Påsen med kryddor som man lägger pommes fritsen i och skakar om har funnits sen första gången burgaren lanserades i Sverige.

Det var inte grillkrydda i påsen utan tacokrydda

Om det går att få fram reklam från den tiden så kan man se ett gäng med bandidos och nej inte mc-klubben utan mexikanska banditer som rider runt i öknen och en frågar eyyyy el'maco vad tänker du på och el'maco svarar jag tänker på pommes frites som man lägger i påse och skakar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in