2026-08-01, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanelMalen
Förr kunde man gå till en skrot och plocka det man behövde. Men nu verkar det vara svårt.

Varför har alla dessa guldgruvor försvunnit ?
Håller med KanelMalen.

Inom "min räjong" var följande skrotar "självplockskrotar" - men är nu "över disk-skrotar":
Skarlunda, Eskilstuna, Malmby, Katrineholm, Enköping m fl.
En del skrotar har blivit så fina i butiksdelen med marmorgolv och diskar av mazurbjörk.
Dom flesta bilskrotarna är uppköpta av syrianer som sitter som spindeln i nätet med Södertälje som centrum och Mälardalen "som sitt".
Syrianerna har också en stor "restaureringsverkstad" i Åkers styckebruk dit dom transporterar "skrotbilarna" med en liten armada av snabbgående vita mindre biltransport/bärgningsbilar.
"Skrotbilarna" fixas till och körs på stora biltransporbilar till andra sidan Östersjön.
Flera långtradare i veckan lämnar Sverige med dessa bilar.

Därför har i alla fall en del skrotar slutat med självplock = för att själva få "gobitarna".
Men det går att resonera även med syrianerna och köpa ut nästan kompletta skrotreggade bilar.

Men som med det mesta - det var bättre förr - bara titta i spegeln.
Citera
2026-08-01, 13:35
Medlem
KanelMalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Håller med KanelMalen.

Inom "min räjong" var följande skrotar "självplockskrotar" - men är nu "över disk-skrotar":
Skarlunda, Eskilstuna, Malmby, Katrineholm, Enköping m fl.
En del skrotar har blivit så fina i butiksdelen med marmorgolv och diskar av mazurbjörk.
Dom flesta bilskrotarna är uppköpta av syrianer som sitter som spindeln i nätet med Södertälje som centrum och Mälardalen "som sitt".
Syrianerna har också en stor "restaureringsverkstad" i Åkers styckebruk dit dom transporterar "skrotbilarna" med en liten armada av snabbgående vita mindre biltransport/bärgningsbilar.
"Skrotbilarna" fixas till och körs på stora biltransporbilar till andra sidan Östersjön.
Flera långtradare i veckan lämnar Sverige med dessa bilar.

Därför har i alla fall en del skrotar slutat med självplock = för att själva få "gobitarna".
Men det går att resonera även med syrianerna och köpa ut nästan kompletta skrotreggade bilar.

Men som med det mesta - det var bättre förr - bara titta i spegeln.

Japp, bilarna var dessutom bättre förr så känns ju helt efterblivet att skrota fullt fungerande bilar bara för att den saknar någon liten del som gör att den inte passerar besiktningen.

I mitt fall just nu är det enbart ett kosmetiskt problem dock, så klarar mig nog ett tag till.
Men ändå, störigt.
Citera
2026-08-01, 13:49
Medlem
israelisinnocents avatar
vad kan man tänkas behöva där?

går väl att beställa online? bildelsbasen.se

på en ebay finns en del
Citera
2026-08-01, 16:34
Medlem
Nä, de skrotarna är nog sällsynta om de ens finns längre.

Har väl med skaderisken att göra.
Skrotbilar ska väl vara under tak numera.

Att ha så stora lokaler blir dyrt och därför staplas bilarna vilket ökar olycksrisken.
Vet inte om det är tillåtet att finnas privatpersoner på en arbetsplsts, såna personer som inte är anställda, de har ju ingen gällande försäkring där osv.

Sen förstör kunder som ska lossa någon bildel andra värdefulla bildelar då de bryter sönder saker, detta för att de inte får loss delen de är ute efter.
Citera
2026-08-01, 17:11
Medlem
israelisinnocents avatar
Om man får var lite konspiratorisk ingår det i big corps agenda att förinta right to repair

Blir snart omöjligt att laga allt från bil till elektronik

(FB) Planerat åldrande i moderna bilar? Myt och lögner eller sanning?
Citera
2026-08-02, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
vad kan man tänkas behöva där?

går väl att beställa online? bildelsbasen.se

på en ebay finns en del
Behövde en slang som går från kylexpansionen till thermostaten då det var troligt att det läckte lite på min peugeot 508. Kollat alla butiker, skrot sidor, peugeot. Inget som existerar i sverige. Skroten? Absolut. Just därför man vill ha tillgång till skroten då man kan ha lite tur o de finns där.
Citera
2026-08-02, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Nä, de skrotarna är nog sällsynta om de ens finns längre.

Har väl med skaderisken att göra.
Skrotbilar ska väl vara under tak numera.

Att ha så stora lokaler blir dyrt och därför staplas bilarna vilket ökar olycksrisken.
Vet inte om det är tillåtet att finnas privatpersoner på en arbetsplsts, såna personer som inte är anställda, de har ju ingen gällande försäkring där osv.

Sen förstör kunder som ska lossa någon bildel andra värdefulla bildelar då de bryter sönder saker, detta för att de inte får loss delen de är ute efter.
Dina synpunkter är korrekta, utom att bilarna ska vara under tak kanske?

Visserligen har de bilskrotar jag besökt endast i undantagsfall staplat bilarna - och då har de översta varit väl förankrade, men olycksrisken finns med klantiga reservdelsplockare.
Jag har aldrig hört talas om att en olycka har hänt, och hur i s f ansvarsfrågan är för skroten resp plockaren.

Fördelen med plockskrotar är, förutom priset, att man direkt ser om prylen passar och funkar.
T ex startmotor, generator, torkarmotor etc.

"Mina" skrotar tillämpade förr 3 prisnivåer.
Dyrast var en pryl dom hade på hyllan med garanti.
Näst dyrast var en pryl man själv demonterade och som man fick en veckas garanti på.
Billigast var dom prylar man själv demonterade och inte fick någon garanti på!
I det senare fallet gjorde man upp om priset INNAN man började riva.

Skarlunda och Malmby var mina favoritskrotar - INNAN syrianerna tog över dom.

Jag har i flera fall gjort upp med skrotarna - ej syrianer - om att få plocka ALLT utom VIN och betalat mellan 2.000:- och 4.000:- för att ha en "egen" bil på skroten.
Citera
2026-08-02, 17:43
Medlem
Citat:
Dina synpunkter är korrekta, utom att bilarna ska vara under tak kanske?

Visserligen har de bilskrotar jag besökt endast i undantagsfall staplat bilarna - och då har de översta varit väl förankrade, men olycksrisken finns med klantiga reservdelsplockare.
Jag har aldrig hört talas om att en olycka har hänt, och hur i s f ansvarsfrågan är för skroten resp plockaren.

Fördelen med plockskrotar är, förutom priset, att man direkt ser om prylen passar och funkar.
T ex startmotor, generator, torkarmotor etc.

"Mina" skrotar tillämpade förr 3 prisnivåer.
Dyrast var en pryl dom hade på hyllan med garanti.
Näst dyrast var en pryl man själv demonterade och som man fick en veckas garanti på.
Billigast var dom prylar man själv demonterade och inte fick någon garanti på!
I det senare fallet gjorde man upp om priset INNAN man började riva.

Skarlunda och Malmby var mina favoritskrotar - INNAN syrianerna tog över dom.

Jag har i flera fall gjort upp med skrotarna - ej syrianer - om att få plocka ALLT utom VIN och betalat mellan 2.000:- och 4.000:- för att ha en "egen" bil på skroten.
Ok, häromkring är bilskrotarna under tak sedan säkert 20-30år tillbaka.

Kollade reglerna nu...
Bilar utomhus, ska stå på en hårdgjord yta/platta med uppbyggd kant för att hindra regnvatten att spola ut föroreningar, olja osv i naturen.

Det ska i den hårdgjorda uppställningsytan finnas avlopp med oljeavskiljare som tar hand om oljerester

Är väl därför det är enklare i praktiken att ha bilarna under tak, annars blir oljeavskiljsren full med regnvatten.
Citera
2026-08-03, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Ok, häromkring är bilskrotarna under tak sedan säkert 20-30år tillbaka.

Kollade reglerna nu...
Bilar utomhus, ska stå på en hårdgjord yta/platta med uppbyggd kant för att hindra regnvatten att spola ut föroreningar, olja osv i naturen.

Det ska i den hårdgjorda uppställningsytan finnas avlopp med oljeavskiljare som tar hand om oljerester

Är väl därför det är enklare i praktiken att ha bilarna under tak, annars blir oljeavskiljsren full med regnvatten.
Beträffande dom bilskrotar jag utnyttjat så har dom bilarna i två områden
.
Det första, inhägnade och låsta området, har allmänheten inte tillgång till.
Där står "nyinkomna", vanligen krockade bilar, där försäkringsfrågan ännu inte är klar = av bärgarna avlämnade bilar, och bilar som avhämtats från otillåtna uppställningsplatser genom polisens eller parkeringsbolagens försorg.
Dom bilarna är inte dränerade.

Andra området, dit allmänheten/kunderna har tillträde omfattar bilar vars hjul och batterier omhändertagits, har också dränerats på alla vätskor från motor, transmission, bränsletank m m.
Dessa bilar brukar stå på "pallar" av stål.
Men det finns även bilar som står på sina hjul, då mest ovanliga bilar vars hjul inte är så eftertraktade.

Passagen mellan de två områdena brukar vara genom en verkstad som plundrar de populäraste bilmärkena på de delar som mest efterfrågas och som därför katalogiseras och läggs på hyllan i lagerlokalen innanför disken.
Citera
2026-08-03, 17:43
Medlem
Citat:
Beträffande dom bilskrotar jag utnyttjat så har dom bilarna i två områden
.
Det första, inhägnade och låsta området, har allmänheten inte tillgång till.
Där står "nyinkomna", vanligen krockade bilar, där försäkringsfrågan ännu inte är klar = av bärgarna avlämnade bilar, och bilar som avhämtats från otillåtna uppställningsplatser genom polisens eller parkeringsbolagens försorg.
Dom bilarna är inte dränerade.

Andra området, dit allmänheten/kunderna har tillträde omfattar bilar vars hjul och batterier omhändertagits, har också dränerats på alla vätskor från motor, transmission, bränsletank m m.
Dessa bilar brukar stå på "pallar" av stål.
Men det finns även bilar som står på sina hjul, då mest ovanliga bilar vars hjul inte är så eftertraktade.

Passagen mellan de två områdena brukar vara genom en verkstad som plundrar de populäraste bilmärkena på de delar som mest efterfrågas och som därför katalogiseras och läggs på hyllan i lagerlokalen innanför disken.
OK.
Häromkring är hela bilskroten inuti stora nedlagda industribyggnader.

Allt är inomhus, demontering, lager och uppställning av skrotbilar.

Det är väl iof större omsättning på skrotbilarna i en sån här inohusskrot än där bilarna står utomhus.

Detta för att inte fylla upp lokalerna med skrotbilar som blir stående, antar jag.

Det är mera av löpande band, ta emot, tömma på vätskor, plocka delar av bilen, pressa skrotbilen och sen bortforslande till järnverk eller var de nu gör av skrotkuberna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in