Citat:
Ursprungligen postat av
Cutthethroat
Nä, de skrotarna är nog sällsynta om de ens finns längre.
Har väl med skaderisken att göra.
Skrotbilar ska väl vara under tak numera.
Att ha så stora lokaler blir dyrt och därför staplas bilarna vilket ökar olycksrisken.
Vet inte om det är tillåtet att finnas privatpersoner på en arbetsplsts, såna personer som inte är anställda, de har ju ingen gällande försäkring där osv.
Sen förstör kunder som ska lossa någon bildel andra värdefulla bildelar då de bryter sönder saker, detta för att de inte får loss delen de är ute efter.
Dina synpunkter är korrekta, utom att bilarna ska vara under tak kanske?
Visserligen har de bilskrotar jag besökt endast i undantagsfall staplat bilarna - och då har de översta varit väl förankrade, men olycksrisken finns med klantiga reservdelsplockare.
Jag har aldrig hört talas om att en olycka har hänt, och hur i s f ansvarsfrågan är för skroten resp plockaren.
Fördelen med plockskrotar är, förutom priset, att man direkt ser om prylen passar och funkar.
T ex startmotor, generator, torkarmotor etc.
"Mina" skrotar tillämpade förr 3 prisnivåer.
Dyrast var en pryl dom hade på hyllan med garanti.
Näst dyrast var en pryl man själv demonterade och som man fick en veckas garanti på.
Billigast var dom prylar man själv demonterade och inte fick någon garanti på!
I det senare fallet gjorde man upp om priset INNAN man började riva.
Skarlunda och Malmby var mina favoritskrotar - INNAN syrianerna tog över dom.
Jag har i flera fall gjort upp med skrotarna - ej syrianer - om att få plocka ALLT utom VIN och betalat mellan 2.000:- och 4.000:- för att ha en "egen" bil på skroten.