2026-07-31, 16:18
Medlem
litenbokstavs avatar
mycket sauna och mycket alkohol, sen har dom ju roligt språk också = win
Citera
2026-07-31, 16:20
Medlem
Alkoholkonsumtionen minskar stadigt i Finland sedan flera år tillbaka, så det är antagligen ingen bidragande faktor. Låg invandring och en stark trygghetskänsla känns mer troligt.
Citera
2026-07-31, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag förstår inte hur Finland kan alltid toppa statistiken på det lyckligaste landet.

Är det för att dom inte tar in invandrare?
Det är absolut inte sant. Snarare ett av de mest olyckliga folken i världen. Ungefär som med danskarna som anses vara så lyckliga med sitt ”hygge” men ser så olyckliga ut på sina cyklar i Köpenhamn.
Citera
2026-07-31, 16:43
Medlem
Mechilas avatar
Finnarna besitter något som i övriga västvärlden blivit något av en bristvara. Sunt förnuft....
Citera
2026-07-31, 17:04
Medlem
Har för mig att till skillnad från Sverige så tar de rätt mängd vitamin D och att man propagerar för att ta "höga" doser av det. Kan säkert inverka lite. Jag tycker själv att jag är mindre deprimerad sedan några år tillbaka när jag läste på om det och hur man i Sverige valt att ljuga om optimal dosering.
Citera
2026-07-31, 17:07
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det beror på att Finland är mindre elitistiskt än Sverige, mindre klasskillnader. Och så är vi ofantligt mycket bättre på hockey. En viktig aspekt.
Citera
2026-07-31, 17:10
Medlem
Finland... The land of introverts. De har insett fördelarna med i hålla sig ifrån folks shit och drama. Klart de blir lyckliga då.
Citera
2026-07-31, 17:11
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Alkoholkonsumtionen minskar stadigt i Finland sedan flera år tillbaka, så det är antagligen ingen bidragande faktor. Låg invandring och en stark trygghetskänsla känns mer troligt.
Faktum är att den uppskattade alkoholkonsumtionen är lägre i Finland än i Sverige numera. Överlag har man en mera centraleuropeisk syn på alkohol än Sverige. Tror alkoholpolitiken där Finland håller på och monterar ner alkoholmonopolet gör att konsumtionen minskar och blir mera balanserad.
Citera
2026-07-31, 17:41
Medlem
lagfrukts avatar
Finnar verkar vara välldigt besvärade hela tiden. Det har nog mycket att göra med deras personlighetsgenetik dock.

Ett tecken på att ett samhälle är glatt är hur gamlingarna ter sig. Sitter boomersana ute och diskuterar problemen, skojar och skämtar runt stora bord offentligt? Är de aktiva? Behandlar de unga som något heligt? Fyller gamlingarna någon funktion ö.h.t.? Hur berikar de ungdomen? Har de ens någon positiv verkan alls på andra människor?

Jag tror ett oglatt samhälle är som sverike, och jag kan tänka mig att finland är sig välldigt likt?

Gamlingar talar inte med andras barn, och ibland inte ens med sina egna barn. Det är en ointressant börda man helst vill undvika. Vad tolererar gamlingarna? Vill de importera huntratusentals invällare, dumpa lönerna, belåna ungdomen i den hisnande bostadsmarknaden, kaosa skolan, förkasta religionen, etnocentrismen och familjen? Inget problem alls för boomern.

Råder det mycket likgiltighet som "jag har betalat skatt, jag har dragit mitt strå till stacken så alla problem får andra i staten ta hand om.".

Eller ansamlar sig gamlingarna i vilda uppbåd och avsätter förädiskt onda människor och har nolltolerans för dårskap?
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-31 kl. 18:13.
Citera
2026-07-31, 17:59
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Faktum är att den uppskattade alkoholkonsumtionen är lägre i Finland än i Sverige numera. Överlag har man en mera centraleuropeisk syn på alkohol än Sverige. Tror alkoholpolitiken där Finland håller på och monterar ner alkoholmonopolet gör att konsumtionen minskar och blir mera balanserad.

Intressant om sant.
Vi krökar alltså mer trots alla blattar.
Citera
2026-07-31, 18:32
Medlem
Inga negrer
Citera
2026-07-31, 18:38
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
När det har forskats om detta så har det kommit fram att Finnarna inte har lika höga förväntningar av det som sker i livet, kan ju såklart också ha göra med att det tidigare varit extremt fattigt under krigsåren.
Helt klart att det är de låga förväntningarna som inte direkt gör finnar lyckliga, snarare mindre olyckliga. Kommer ihåg när jag växte upp på 1980-talet så var de mest sålda bilmodellerna någon slags outrustade snålvarianter som salufördes i Finland och resten av länderna i östblocket. Kollade man den svenska bilmarknaden så fanns inte ens de motoralternativen tillgängliga, typ stor jävla tung Opel Rekord med 60 hästars 1.6 liters maskin, helt barskrapad på "lyxutrustning".

Har för mig att jantelagen i alla fall tidigare var inskriven i den finska grundlagen, åtminstone kändes det så förr. I synnerhet som finlandssvensk. Tog man lite intryck och inspiration från hur de "rika fjollorna" i Sverige klädde sig så fick man alltid "bögjävel" och "hurri" slängt efter sig. Nä, istället för att klä sig med lite stil, typ Belstaff, Barbour eller Stone Island så ska man klä sig som alla andra, det vill säga billiga skitkläder, vidrigt fula paltor från Euromarket eller Tokmanni.

Hade inte vi svensktalande fört civilisationen med oss hade finnarna förmodligen fortfarande bott i jordkulor i marken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in