2026-08-06, 22:26
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad menar du med obefintlig?
Du kan använda i princip vilken dragare som helst om besättningen transporteras i stridsvagnen. Man behöver alltså inte köpa in specialbyggda fordon.

Den största risken för soldater att skada sig är vid i och urhoppning av fordon. Detta elimineras om besättningen alltid är i vagnen. Sedan är risken för en soldat i strid att bli skadad väldigt hög, speciellt om man inte sitter i ett splitterskyddat fordon.

Välter dragbilen med släp så anser jag att risken att skada sig är mindre om du befinner dig i stridsvagnen än i dragbilens hytt.

Sedan är väl en soldats roll att offra sin kropp för politikernas vilja? Lite svinn får man ändå räkna med.
Några dimensionerande krav verkar vara motor och antal axlar, båda sakerna gör bilen stor. Militären måste givetvis inte ha egna dragfordon, det går att hyra vid övning och inkalla vid höjd beredskap, men tillvaron blir antagligen mycket enklare med egna fordon.
Sedan tillkommer saker som förberedelse för bogsering och bärgning, vilket inkluderar vinsch, vilket antagligen inte är absolut nödvändigt, men däremot oerhört användbart, så det handlar om att specialbeställa fordon.
I händelse av krig kommer antagligen även inkallade civila dragbilar användas, antagligen med sämre resultat.
Och jämfört med vad Sveriges stridsvagnar kostar så handlar det här om ganska små summor, oavsett om man ska ha passagerarhytt eller ej.
Då du verkar ha missat en tidigare fråga ställer jag den igen. Kan du redogöra lite mer detaljerat för hur stridsvärdet ökar av att stridsvagnsbesättningen transporteras under 10+ timmar inne i stridsvagnen istället för inne i ett normalt passagerarutrymme?
Citera
2026-08-07, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Några dimensionerande krav verkar vara motor och antal axlar, båda sakerna gör bilen stor. Militären måste givetvis inte ha egna dragfordon, det går att hyra vid övning och inkalla vid höjd beredskap, men tillvaron blir antagligen mycket enklare med egna fordon.
Sedan tillkommer saker som förberedelse för bogsering och bärgning, vilket inkluderar vinsch, vilket antagligen inte är absolut nödvändigt, men däremot oerhört användbart, så det handlar om att specialbeställa fordon.
I händelse av krig kommer antagligen även inkallade civila dragbilar användas, antagligen med sämre resultat.
Och jämfört med vad Sveriges stridsvagnar kostar så handlar det här om ganska små summor, oavsett om man ska ha passagerarhytt eller ej.
Då du verkar ha missat en tidigare fråga ställer jag den igen. Kan du redogöra lite mer detaljerat för hur stridsvärdet ökar av att stridsvagnsbesättningen transporteras under 10+ timmar inne i stridsvagnen istället för inne i ett normalt passagerarutrymme?

Ja, självklart blir livet roligare med egna leksaker, men det är ändå skattepengar det handlar om i slutändan.
Jag har på nära håll sett slöseriet som nu sker hos FMV/Försvarsmakten. Man köper hejdlöst utan kostnadskontroll och man får i princip allt man pekar på.
Man har tyvärr valt att inte vara transparent med vad denna lastbil kostar.

Stridsvärdet ökar för att besättningen har större chans att överleva om den transporteras i stridsvagnen eller i en egen bil vid en eventuell attack. Man skulle också teoretiskt kunna agera i strid mycket snabbare eftersom besättningen redan sitter i vagnen.
Dragbilen har som lök på laxen 1000 liter bränsle placerat precis bakom hytten där besättningen skall befinna sig.
Är det för att man vill att alla skall bli ordentligt kremerade?
Hytten är inte splitterskyddad vad jag vet.

Behöver man verkligen ha över 100 st lastbilar?

Edit: Det verkar dessutom vara en helt ny typ av lastbil man har tagit fram och ingenting verkar vara standard. Detta gör naturligtvis att kostnaderna skjuter i höjden.
Senast redigerad av 45Lokar 2026-08-07 kl. 09:05.
Citera
2026-08-07, 09:40
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ja, självklart blir livet roligare med egna leksaker, men det är ändå skattepengar det handlar om i slutändan.
Jag har på nära håll sett slöseriet som nu sker hos FMV/Försvarsmakten. Man köper hejdlöst utan kostnadskontroll och man får i princip allt man pekar på.
Man har tyvärr valt att inte vara transparent med vad denna lastbil kostar.

Stridsvärdet ökar för att besättningen har större chans att överleva om den transporteras i stridsvagnen eller i en egen bil vid en eventuell attack. Man skulle också teoretiskt kunna agera i strid mycket snabbare eftersom besättningen redan sitter i vagnen.
Dragbilen har som lök på laxen 1000 liter bränsle placerat precis bakom hytten där besättningen skall befinna sig.
Är det för att man vill att alla skall bli ordentligt kremerade?
Hytten är inte splitterskyddad vad jag vet.

Behöver man verkligen ha över 100 st lastbilar?

Edit: Det verkar dessutom vara en helt ny typ av lastbil man har tagit fram och ingenting verkar vara standard. Detta gör naturligtvis att kostnaderna skjuter i höjden.
Scania närmare något om att det är en tidigare ej tillverkad kombination av befintliga "moduler", huvudsakligen hytt och passagerarutrymme.

Agera snabbare i strid? Ja, de skulle kanske kunna skjuta lite från släpkärran. Men jag tror att avlastningen går snabbare om delar av besättningen inte är inne i vagnen.

Försvarsmakten verkar se en fördel i att transportera vagn och besättning i samma fordon. En fördel med det är att exempelvis stridsvagnsföraren, som jag har för mig även är utbildad lastbilsföraren, kan hjälpa till att köra några korta pass vid längre transporter. Och de här fordonen förväntas inte uppträda framme vid fronten. Lite splitterskydd lär inte hjälpa om de hamnar i strid med lastbilen.
Citera
2026-08-07, 09:58
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Helt ny? vad skulle vara nytt? crewcab har scania haft sen 1995 även 8x4/4 chassi har scania haft länge
Citera
2026-08-07, 11:49
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Helt ny? vad skulle vara nytt? crewcab har scania haft sen 1995 även 8x4/4 chassi har scania haft länge

Det är det som är Scanias grej. De kan genom ett modulärt system plocka ihop en stor mängd olika konfigurationer. Utan att det blir särskilt mycket dyrare.
Citera
2026-08-07, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Vad jag kan höra från Mats Brodin på Scania så har produkten inte funnits förut.
Man har suttit i två år och utvecklat den här modellen och det mesta är helt nytt vad jag förstår det inklusive hur denna crewcab ser ut.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in