Citat:
Några dimensionerande krav verkar vara motor och antal axlar, båda sakerna gör bilen stor. Militären måste givetvis inte ha egna dragfordon, det går att hyra vid övning och inkalla vid höjd beredskap, men tillvaron blir antagligen mycket enklare med egna fordon.
Vad menar du med obefintlig?
Du kan använda i princip vilken dragare som helst om besättningen transporteras i stridsvagnen. Man behöver alltså inte köpa in specialbyggda fordon.
Den största risken för soldater att skada sig är vid i och urhoppning av fordon. Detta elimineras om besättningen alltid är i vagnen. Sedan är risken för en soldat i strid att bli skadad väldigt hög, speciellt om man inte sitter i ett splitterskyddat fordon.
Välter dragbilen med släp så anser jag att risken att skada sig är mindre om du befinner dig i stridsvagnen än i dragbilens hytt.
Sedan är väl en soldats roll att offra sin kropp för politikernas vilja? Lite svinn får man ändå räkna med.
Du kan använda i princip vilken dragare som helst om besättningen transporteras i stridsvagnen. Man behöver alltså inte köpa in specialbyggda fordon.
Den största risken för soldater att skada sig är vid i och urhoppning av fordon. Detta elimineras om besättningen alltid är i vagnen. Sedan är risken för en soldat i strid att bli skadad väldigt hög, speciellt om man inte sitter i ett splitterskyddat fordon.
Välter dragbilen med släp så anser jag att risken att skada sig är mindre om du befinner dig i stridsvagnen än i dragbilens hytt.
Sedan är väl en soldats roll att offra sin kropp för politikernas vilja? Lite svinn får man ändå räkna med.
Sedan tillkommer saker som förberedelse för bogsering och bärgning, vilket inkluderar vinsch, vilket antagligen inte är absolut nödvändigt, men däremot oerhört användbart, så det handlar om att specialbeställa fordon.
I händelse av krig kommer antagligen även inkallade civila dragbilar användas, antagligen med sämre resultat.
Och jämfört med vad Sveriges stridsvagnar kostar så handlar det här om ganska små summor, oavsett om man ska ha passagerarhytt eller ej.
Då du verkar ha missat en tidigare fråga ställer jag den igen. Kan du redogöra lite mer detaljerat för hur stridsvärdet ökar av att stridsvagnsbesättningen transporteras under 10+ timmar inne i stridsvagnen istället för inne i ett normalt passagerarutrymme?