2026-07-31, 18:34
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Inte testo som förklarar skillnaden i brottsstatistik.
Svenska män tänker kvinnligare än vissa grupper av utrikes män.
Kulturella normer förklarar inte brottsligheten i sig, men de fungerar som en katalysator. När socioekonomisk utsatthet och utanförskap kombineras med en kultur som premierar fysisk aggression för att försvara sin status, blir resultatet en högre representation i våldsstatistiken.

* Definition: I vissa kulturer, särskilt från delar av Mellanöstern, Nordafrika och historiskt även i exempelvis amerikanska södern, är familjens och individens sociala status tätt kopplad till "heder". [2, 3]
* Aggression som verktyg: I dessa miljöer finns en starkare social norm som påbjuder att en kränkning, en förolämpning eller ett rykte måste bemötas med direkt aggression eller våld för att man inte ska förlora sin status. [4]
* Kontrast: I moderna västerländska kulturer är normen snarare att ignorera förolämpningar eller överlåta rättsskipning till myndigheter. Denna skillnad gör att vardagliga konflikter i vissa grupper snabbare eskalerar till fysiska våldsbrott. [4]

Så tron på en stark rättsstat anses vara en feminin egenskap hos män?
Citera
2026-07-31, 18:35
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Bra. Då borde ju våldsbrotten minska radikalt.

Ja det kan bli en ny kriminell värld när testosteronet störtdyker och kanske istället östrogenet ökar.

Framtida möte hos gängkriminella och dom frågar ledaren: ska vi klippa han som inte betalar? Ledaren svarar: nej vad är det för poäng med det. Han sa bara att jag var ful och tjock och han har ju rätt.
Citera
2026-07-31, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Så tron på en stark rättsstat anses vara en feminin egenskap hos män?

Att outsorca sitt våldskapital till någon annan man torde vara väldigt feminint, ja.
Citera
2026-07-31, 18:52
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Ytterligare en tänkbar bov i dramat: östrogen används för att behandla infertilitet:

https://nordicivf.se/fakta-rad/lagt-ostrogen/

Kvinnors "rätt" att vara kvinnor; fertila kvinnor - långt efter att vi har blivit gamla och grå - sätts före mäns rätt att vara män.

Vidrigt. Nånstans får vi dra gränsen. Jag drar gränsen vid lastgamla kärringar som försöker pressa barn ur sina uttorkade gamla kroppar, trots att varje vettig människa kan förstå att de är för gamla och att det därför rimligtvis är för sent.

Vilken typ av missfoster kommer klämmas fram ur dessa uttorkade gamla kroppar, när IVF-cirkusen släpps fri i kapitalismens heliga namn och ingen orkar reagera? Infertila mutanter, sinnessvaga och autistiska, för tidigt födda, onaturliga tvillingar och Gud vet vilka monster som dväljs i dessa uttorkade gamla sköten som ICKE borde bära liv.... usch!

Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Synd. Jag har svårt att veta vad jag tycker i den här frågan. Å ena sidan är det ju helt fruktansvärt. Att långsamt förvandla män till kvinnor låter ju som den värsta sortens plågeri och skändlighet - ett klart brott mot mänskliga rättigheter.

Å andra sidan är jag själv kärring, och precis i den åldern då det börjar bli aktuellt att proppa alla hål fulla av östrogen, i princip dygnets alla timmar.... och det ska inte bara in i hålen, utan kan även sprayas direkt på huden.

Men sammanfattat: att få "allt" av livets goda serverat på ett guldfat kan inte vara en mänsklig rättighet - det blir absurt i förlängningen. I begreppet "allt" inkluderar jag bl a IVF på ålderns höst, skönhetsoperationer och könsbyten.

Att glida igenom livet utan några som helst bekymmer - t ex i form av upptäckten att det inte är fysiskt möjligt att skaffa barn vid 45, för att man helt enkelt är för gammal då - kan inte, bör inte och ska inte vara en mänsklig rättighet - speciellt om det sker på andras bekostnad! Och i synnerhet inte om det sker på allas bekostnad! Om män långsamt blir kvinnor är det en förlust för alla.

Jag är för en rättvis och evidensbaserad politik, i frågor som rör medicin och social utveckling. Om svaret är som vi misstänker - att mäns feminisering hänger ihop med ökande östrogenhalter i naturen - så bör det stoppas så snabbt och effektivt som möjligt.

Och om det drabbar mig som kärring, och andra klimakteriekärringar, då må det vara hänt. Det finns viktigare samhällsgrupper än kvinnor 60+, även om vi naturligtvis är viktiga vi också. Men vår rätt att lindra vallningar och torr fitta går inte över mäns rätt att vara män.

Tack för dina fina och värmande ord.
Citera
2026-07-31, 19:03
Medlem
Bajsmoderatorers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
..är sjukt med att alla bara vill tycka eller gissa. Ingen vill veta.
Forskning visar att mäns genomsnittliga testosteronnivåer har sjunkit kraftigt, med en minskning på cirka 54 procent mellan 1972 och 2019. De främsta orsakerna bakom denna utveckling är fetma, diabetes och miljöfaktorer
Fetma – kroppsfett omvandlar testosteron till östrogen
Diabetes – påverkar kroppens signalsystem i hjärnan
Kemikalier – hormonstörande ämnen i vår miljö
Störtdyker var intressant val i rubriken...under perioden 50 år

Tror mer på östrogen i kranvattnet än nån 'statlig forskning', pfas och annat jambo jumbo.
Kalla det min nuvarande kvinnliga intuition.
Citera
2026-07-31, 19:05
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Att outsorca sitt våldskapital till någon annan man torde vara väldigt feminint, ja.

Måhända, men även grunden till ett högfungerande samhälle.
Varför föredrar du en primitiv kultur?
Citera
2026-07-31, 19:07
Medlem
Citat:
Måhända, men även grunden till ett högfungerande samhälle.
Varför föredrar du en primitiv kultur?

Nu är inte högfungerande samhälle och att låta staten ha 100% våldsmonopol förenat. Heller inte primitiv kultur där en man får bruka våld i situationer där det krävs och är nödvändigt. Jag inser att låg testo sillmjölkar som är beroende av andra måste intala sig det.
Citera
2026-07-31, 19:10
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Nu är inte högfungerande samhälle och att låta staten ha 100% våldsmonopol förenat. Heller inte primitiv kultur där en man får bruka våld i situationer där det krävs och är nödvändigt. Jag inser att låg testo sillmjölkar som är beroende av andra måste intala sig det.

Blatte?
Citera
2026-07-31, 19:20
Medlem
Citat:
Men du, är inte östrogenet bidragande till samtliga tre?

Att något kan bidra är inte samma sak som att det är den dominerande orsaken.
Citera
2026-07-31, 19:27
Medlem
Citat:
Xenoöstrogen och andra endokrinstörandr ämnen borde spela en betydande roll:

https://academic.oup.com/biolreprod/article-abstract/62/4/995/2734789?redirectedFrom=fulltext&login=false

https://townsendletter.com/the-damaging-role-of-xenoestrogens-in-mens-health/

https://www.newlifechiropracticrocklin.com/health-effects-of-xenoestrogens/

https://www.optimalwellnessmd.com/blog/health/xenoestrogens

https://skumawater.com/en-eu/blogs/articles/xenoestrogens

https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-82990-1_6

Att visa att något kan påverka en hormonreceptor i en studie är inte samma sak som att visa att det förklarar en samhällstrend.

Hormonstörande ämnen kan påverka hormonsystemet i experimentella modeller, men en möjlig biologisk mekanism innebär inte automatiskt att den är den viktigaste orsaken i befolkningen. Det finns flera andra faktorer med betydligt bättre etablerade samband med lägre testosteronnivåer, bland annat ökad förekomst av fetma, fysisk inaktivitet, åldrande, sömnproblem och kroniska sjukdom.
Citera
2026-07-31, 19:28
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Att något kan bidra är inte samma sak som att det är den dominerande orsaken.

Så är det ju, och jag skulle vilja veta betydligt mer om dricksvattnets inverkan på testonivåerna.

Men, det verkar vara väldigt spridda skurar rörande (expert?)rapporterna, vilket jag antar
har att göra med att frågan har gjorts politisk. Också.
Citera
2026-07-31, 19:29
Medlem
Taskpungens avatar
Säkerligen en bidragande orsak till att fenomenet transkvinnor ökat senaste åren. Orsaken till sänkningen är troligen minskad rörlighet och sämre matvanor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in