2026-07-31, 14:29
Medlem
Vad ska det ligga på som 51-åring, 198cm?
Citera
2026-07-31, 14:31
Medlem
Zeusminhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Skräpmatens fel och skärmarnas kombat med låg självdisciplin

Kanske men kan det vara allt, finns det inte fler skäl?
Citera
2026-07-31, 14:34
Medlem
Zeusminhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fetman är inte den enda orsaken, det finns många spinkinga män också som har lågt testo. Jag har läst intressanta studier (länge sedan så jag har inga länkar, men det går säkert att googla fram för den som vill) som visar att den psykiska påverkan också är stor. Alltså att det kan vara psykosomatiska orsaker till lågt testo.

Experimenten gick ut på att de lurade män att de var ledaren i var sin grupp, alltså alla andra var statister med förhållningsorder men det visste inte försökspersonerna. När de andra männen haussade upp försökspersonen som en ledare, berömde honom, underordnade sig honom - då fick han en testosteronspike!

Det finns även någon undersökning som visar att pojkar i puberteten som uppfattar sig som låg-status i pojkgruppen får lägre testosteron PÅ GRUND AV det, och detta i sin tur leder till att penis inte växer ut till den fulla längden den kunde ha haft annars.

Så visst är det möjligt, att den barnuppfostran som varit vanlig och påbjuden av samhället de senaste decennierna, och som har gått ut på att man ska uppfostra pojkar och flickor lika, och att speciellt pojkaktigt beteende hos pojkar respektive flickaktigt beteende hos flickor ska uppfostras bort - och till och med bestraffas - kan påverka individerna inte bara psykiskt utan även fysiskt.

Det tror inte ett skit på men dream om.
Citera
2026-07-31, 14:36
Medlem
Bajsmoderatorers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Trams att det har med jämställdhet att göra. Vi dricker oerhört mycket östrogen via dricksvattnet, vilket leder till att barn föds med mindre snorrar osv.

Östrogenet hamnar i vårt dricksvatten genom att kvinnor tar preventivmedel och kissar ut det.

Detta är ett beforskat område.

Detta
Citera
2026-07-31, 15:15
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Jag har alltid undrat varför dagens män typ Chang Frick är som skitsnackande kärringar efter menopaus vid 40.

Det här med kosthållning och brist på motion och dess samband med testosteronet verkar vara en plausibel förklaring.
Citera
2026-07-31, 15:16
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmoderatorer
Detta
..är sjukt med att alla bara vill tycka eller gissa. Ingen vill veta.
Forskning visar att mäns genomsnittliga testosteronnivåer har sjunkit kraftigt, med en minskning på cirka 54 procent mellan 1972 och 2019. De främsta orsakerna bakom denna utveckling är fetma, diabetes och miljöfaktorer
Fetma – kroppsfett omvandlar testosteron till östrogen
Diabetes – påverkar kroppens signalsystem i hjärnan
Kemikalier – hormonstörande ämnen i vår miljö
Störtdyker var intressant val i rubriken...under perioden 50 år
Senast redigerad av gofigur 2026-07-31 kl. 15:19.
Citera
2026-07-31, 15:20
Medlem
Finns väl en hel del gemensamma faktorer som man kan titta på.
- Vi rör oss mindre.
- Processad mat med alla de märkliga kemikalier vi får i oss.
- Mycket plast och andra produkter med ämnen som rubbar våra hormoner som vi dagligen kommer i kontakt med.
- Dricksvatten med mycket PFAS.
- Vi är fetare.
- Mycket mer strålning i luften.

Finns säkert fler faktorer att titta på, men misstänker att de ovan har stor påverkan på både testosteron och östrogen.

Intressant är också att i många andra delar av världen har man inte sett samma minskning.

Men bra att männen blir uppmärksammade på detta och vill få hjälp, annars finns det alltid testo att köpa på nätet och köra en egen TRT.
Blir betydligt billigare om inte annat.
Sällan våra vårdcentraler vill ta i detta utan man är hänsvisad till privata vårdgivare.
Kvinnor däremot har ganska enkelt att få hjälp av den statliga vården med dess högkostnadsskydd.
Citera
2026-07-31, 15:20
Medlem
Masingas avatar
Dags att äta mer hästkött?
Citera
2026-07-31, 15:25
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Finns väl en hel del gemensamma faktorer som man kan titta på.
- Vi rör oss mindre.
- Processad mat med alla de märkliga kemikalier vi får i oss.
- Mycket plast och andra produkter med ämnen som rubbar våra hormoner som vi dagligen kommer i kontakt med.
- Dricksvatten med mycket PFAS.
- Vi är fetare.
- Mycket mer strålning i luften.

Finns säkert fler faktorer att titta på, men misstänker att de ovan har stor påverkan på både testosteron och östrogen.

Intressant är också att i många andra delar av världen har man inte sett samma minskning.

Men bra att männen blir uppmärksammade på detta och vill få hjälp, annars finns det alltid testo att köpa på nätet och köra en egen TRT.
Blir betydligt billigare om inte annat.
Sällan våra vårdcentraler vill ta i detta utan man är hänsvisad till privata vårdgivare.
Kvinnor däremot har ganska enkelt att få hjälp av den statliga vården med dess högkostnadsskydd.

Du menar andra länder än
De fem länder som ingick i den omfattande studien är USA, Israel, Brasilien, Finland och Danmark.
Citera
2026-07-31, 15:30
Medlem
lagfrukts avatar
Folk lever inaktivt som kvinnor och sitter på röven hela dagarna och dricker östrogenvattet från kran'.
Citera
2026-07-31, 15:41
Medlem
Twitterturkens avatar
Är nog knappast en slump.

Kranvattnet är som tidigare nämnt fullt med utkissat p-piller.
Citera
2026-07-31, 15:51
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Jag tror det. Finns forskning som stödjer det, inte minst den klassiska med grodor som byter kön från hanar nära avloppsutsläpp.
Den kvinnliga frigörelsen och rättighterna med p-piller fick bonusen att skada män och göra dem omanliga.

Synd. Jag har svårt att veta vad jag tycker i den här frågan. Å ena sidan är det ju helt fruktansvärt. Att långsamt förvandla män till kvinnor låter ju som den värsta sortens plågeri och skändlighet - ett klart brott mot mänskliga rättigheter.

Å andra sidan är jag själv kärring, och precis i den åldern då det börjar bli aktuellt att proppa alla hål fulla av östrogen, i princip dygnets alla timmar.... och det ska inte bara in i hålen, utan kan även sprayas direkt på huden.

Men sammanfattat: att få "allt" av livets goda serverat på ett guldfat kan inte vara en mänsklig rättighet - det blir absurt i förlängningen. I begreppet "allt" inkluderar jag bl a IVF på ålderns höst, skönhetsoperationer och könsbyten.

Att glida igenom livet utan några som helst bekymmer - t ex i form av upptäckten att det inte är fysiskt möjligt att skaffa barn vid 45, för att man helt enkelt är för gammal då - kan inte, bör inte och ska inte vara en mänsklig rättighet - speciellt om det sker på andras bekostnad! Och i synnerhet inte om det sker på allas bekostnad! Om män långsamt blir kvinnor är det en förlust för alla.

Jag är för en rättvis och evidensbaserad politik, i frågor som rör medicin och social utveckling. Om svaret är som vi misstänker - att mäns feminisering hänger ihop med ökande östrogenhalter i naturen - så bör det stoppas så snabbt och effektivt som möjligt.

Och om det drabbar mig som kärring, och andra klimakteriekärringar, då må det vara hänt. Det finns viktigare samhällsgrupper än kvinnor 60+, även om vi naturligtvis är viktiga vi också. Men vår rätt att lindra vallningar och torr fitta går inte över mäns rätt att vara män.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in