Vetefan om jag skulle vilja klassa Giorgio Moroder som synthkung men om vi snackar vem som gjort störst avtryck i popmusik/synthmusik så är det inget snack om att Giorgio Moroder spelar i en helt egen liga.
Helt klart en av top tre i alla fall. Och mer av det jag kallar synth än Kraftwerk och liknande, även om dom också är mer än bra. Men inte det jag kallar synth.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-31 kl. 03:49.
Det beror väl på hur man definierar synth, du verkar ha valt singelartister inom electronica snarare än det som mer allmänt anses som synthgenren.
Sen är frågan om man räknar ”kung” utifrån försäljning (förmodligen någon som Martin Gore, Vince Clarke, Chris Lowe) eller musikaliskt inflytande (typ Ralf Hütter och Florian Schneider m.fl.).
Jag skulle säga att din lista saknar i princip alla stora namn som faktiskt drev synthgenren framåt, och splittrade upp den i en myriad subgenres som i många fall lever kvar än idag.
Howard Jones skulle inte ens platsa på min topp 250-lista av synthartister; han gjorde två halvdana låtar som nog inte inspirerade någon.
Ja, om det finns några kungar är det depeche mode. Inget kommer i närheten.
Oskar Sala, som lirade på en Trautonium, den första synthen i det tredje riket
Man lyckades att imponera på Joseph Göbbels t,o,m, som i vanliga fall såg snett på moderna konstformer.
Det var under tider som Neumann CMV3 mikrofonen kom till, som gjorde det möjligt för Hitler att hålla sina tal inför tusentals massor.
Hitler var den första stora stadiumperformance aktören
Sätt ihop er topp-10 lista, följande alternativ finns:
Jean-Michel Jarre
Ryuichi Sakamoto
Vangelis
Klaus Schulze
John Foxx
Jan Hammer
Howard Jones
Giorgio Moroder
Sylvester Levay
Brian Eno
Kitaro
Larry Fast (Synergy)
Suzanne Ciani
John Carpenter
Wendy Carlos
Isao Tomita
Edgar Froese
Gary Numan
Gershon Kingsley
Mort Garson
Brad Fiedel
Harold Faltermeyer
Maurice Jarre
---
Min topp-10!
1. Vangelis "Vangelis is widely celebrated as a master and pioneer of electronic music, often referred to as a "synthesizer maestro", "synth legend", or "high wizard sorcerer of synthesizers"
Lyssna på: Pulstar (1976), Tears in rain (1982), Dervish D (1977), Intergalactic Radio Station (1988)
2. Jarre
Lyssna på: Equinoxe, Pt. 4 (1978), Zoolook (1984), Industrial Revolution, Pt. 2 (1988)
3. John Carpenter
Lyssna på: Escape from NY main theme (1981), Halloween main theme (1978), Assault on Precinct 13 Main Theme (1976), Vortex (2015)
4. Klaus Schulze
5. Larry Fast (Synergy)
6. Jan Hammer
7. Giogio Moroder
8. Mort Garson
9. Wendy Carlos
10. Harold Faltermayer
Har nån nämt synth kungen från Norrköping Pontiak Johanzon han gjorde låtar som Gulliga Johanna (Bort från hela skiten) och en av hans mest kända låtar "80-talet. " ,
Senast redigerad av jimmytheone 2026-07-31 kl. 09:16.