Idag, 01:23
Medlem
Straminskys avatar
Sätt ihop er topp-10 lista, följande alternativ finns:

Jean-Michel Jarre
Ryuichi Sakamoto
Vangelis
Klaus Schulze
John Foxx
Jan Hammer
Howard Jones
Giorgio Moroder
Sylvester Levay
Brian Eno
Kitaro
Larry Fast (Synergy)
Suzanne Ciani
John Carpenter
Wendy Carlos
Isao Tomita
Edgar Froese
Gary Numan
Gershon Kingsley
Mort Garson
Brad Fiedel
Harold Faltermeyer
Maurice Jarre

---

Min topp-10!

1. Vangelis "Vangelis is widely celebrated as a master and pioneer of electronic music, often referred to as a "synthesizer maestro", "synth legend", or "high wizard sorcerer of synthesizers"

Lyssna på: Pulstar (1976), Tears in rain (1982), Dervish D (1977), Intergalactic Radio Station (1988)

2. Jarre

Lyssna på: Equinoxe, Pt. 4 (1978), Zoolook (1984), Industrial Revolution, Pt. 2 (1988)

3. John Carpenter

Lyssna på: Escape from NY main theme (1981), Halloween main theme (1978), Assault on Precinct 13 Main Theme (1976), Vortex (2015)

4. Klaus Schulze
5. Larry Fast (Synergy)
6. Jan Hammer
7. Giogio Moroder
8. Mort Garson
9. Wendy Carlos
10. Harold Faltermayer
Senast redigerad av Straminsky Idag kl. 02:20.
Citera
Idag, 01:33
Medlem
pn222jws avatar
Från listan - JM Jarre, Vangelis.

Hütter/Schneider... Kraftwerk-grundarna är nog två okrönta synthkungar. Hör på mästerverket "Computer World" (single) från 1981.

https://www.youtube.com/watch?v=W_diTiHG4Oc
Citera
Idag, 01:33
Medlem
Anser inte Giorgio Moroder vara synth, men kung är han likväl. Helt klart etta på min top of pops. Ofta känner man igen när han varit inblandad i något, och då är det riktigt bra.

Call me, Blondie, från en riktigt grym film, https://www.youtube.com/watch?v=StKVS0eI85I
Senast redigerad av Stiffinger Idag kl. 01:39.
Citera
Idag, 01:42
Medlem
Straminskys avatar
Gershon Kingsley släppte Popcorn redan 1969. Klarar trots detta inte riktigt av att klämma sig in på min topp-10.

Maurice Jarre då, pappa till Jarre, mjo, han gjorde några soundtracks som var synthbaserade bland annat Vittne till mord, men det räcker inte riktigt fram.

Ryuichi Sakamoto släppte även han lite synth, bl a låtarna Riot in Lagos och Thousand knives, men det är tufft att ta sig in på topp-10!
Senast redigerad av Straminsky Idag kl. 01:46.
Citera
Idag, 01:42
Medlem
burialhexs avatar
harald grosskopf - synthesist
1980, så jävla före i sin tid.

https://www.youtube.com/watch?v=g1It-MkYodM
Citera
Idag, 01:43
Medlem
Alan Wilder
Vince Clark
Citera
Idag, 01:48
Medlem
Glostrups avatar
Det beror väl på hur man definierar synth, du verkar ha valt singelartister inom electronica snarare än det som mer allmänt anses som synthgenren.

Sen är frågan om man räknar ”kung” utifrån försäljning (förmodligen någon som Martin Gore, Vince Clarke, Chris Lowe) eller musikaliskt inflytande (typ Ralf Hütter och Florian Schneider m.fl.).

Jag skulle säga att din lista saknar i princip alla stora namn som faktiskt drev synthgenren framåt, och splittrade upp den i en myriad subgenres som i många fall lever kvar än idag.

Howard Jones skulle inte ens platsa på min topp 250-lista av synthartister; han gjorde två halvdana låtar som nog inte inspirerade någon.
Citera
Idag, 02:03
Medlem
Straminskys avatar
Då tar vi hjälp av google då så kanske dom mer autistiska på forumet också begriper vad tråden handlar om.

Hörru Google - "what is jean michel jarre known for"

"Jean-Michel Jarre is known as a pioneer of electronic music"
"His 1976 breakthrough album became a massive global seller, helping shape ambient, synth-pop, and electronic genres."

Hörru Google - "what is jean michel jarre's main instrument"

"He is best known for playing the synthesizer"

Hörru Google - "is jean michel jarre known as a synthesizer king"

"Yes, Jean-Michel Jarre is widely considered a pioneer and royalty of synthesizer-based music, often referred to in media and by fans as a master or "king" of keyboards and electronic soundscapes."
Citera
Idag, 02:25
Medlem
Straminskys avatar
Harold Faltermayer måste vara med, jag säger bara Axel F och Fletch
Citera
Idag, 02:36
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Hur fick du in Ryuichi Sakamoto? Han är ju piano och soundtrack legend.

Ralf Hütter, Vince Clarke.
Citera
Idag, 02:41
Medlem
OneTaps avatar
eddy van halen e jäkligt kung =)
Citera
Idag, 02:48
Medlem
KN1CKED1CKs avatar
AI!

AI gör helt extrem synthporr, tråkigt att erkänna kanske men öronen är nöjda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in