Sätt ihop er topp-10 lista, följande alternativ finns:
Jean-Michel Jarre
Ryuichi Sakamoto
Vangelis
Klaus Schulze
John Foxx
Jan Hammer
Howard Jones
Giorgio Moroder
Sylvester Levay
Brian Eno
Kitaro
Larry Fast (Synergy)
Suzanne Ciani
John Carpenter
Wendy Carlos
Isao Tomita
Edgar Froese
Gary Numan
Gershon Kingsley
Mort Garson
Brad Fiedel
Harold Faltermeyer
Maurice Jarre
---
Min topp-10!
1. Vangelis "Vangelis is widely celebrated as a master and pioneer of electronic music, often referred to as a "synthesizer maestro", "synth legend", or "high wizard sorcerer of synthesizers"
Lyssna på: Pulstar (1976), Tears in rain (1982), Dervish D (1977), Intergalactic Radio Station (1988)
2. Jarre
Lyssna på: Equinoxe, Pt. 4 (1978), Zoolook (1984), Industrial Revolution, Pt. 2 (1988)
3. John Carpenter
Lyssna på: Escape from NY main theme (1981), Halloween main theme (1978), Assault on Precinct 13 Main Theme (1976), Vortex (2015)
4. Klaus Schulze
5. Larry Fast (Synergy)
6. Jan Hammer
7. Giogio Moroder
8. Mort Garson
9. Wendy Carlos
10. Harold Faltermayer
Senast redigerad av Straminsky Idag kl. 02:20.
Anser inte Giorgio Moroder vara synth, men kung är han likväl. Helt klart etta på min top of pops. Ofta känner man igen när han varit inblandad i något, och då är det riktigt bra.
Gershon Kingsley släppte Popcorn redan 1969. Klarar trots detta inte riktigt av att klämma sig in på min topp-10.
Maurice Jarre då, pappa till Jarre, mjo, han gjorde några soundtracks som var synthbaserade bland annat Vittne till mord, men det räcker inte riktigt fram.
Ryuichi Sakamoto släppte även han lite synth, bl a låtarna Riot in Lagos och Thousand knives, men det är tufft att ta sig in på topp-10!
Senast redigerad av Straminsky Idag kl. 01:46.
Det beror väl på hur man definierar synth, du verkar ha valt singelartister inom electronica snarare än det som mer allmänt anses som synthgenren.
Sen är frågan om man räknar ”kung” utifrån försäljning (förmodligen någon som Martin Gore, Vince Clarke, Chris Lowe) eller musikaliskt inflytande (typ Ralf Hütter och Florian Schneider m.fl.).
Jag skulle säga att din lista saknar i princip alla stora namn som faktiskt drev synthgenren framåt, och splittrade upp den i en myriad subgenres som i många fall lever kvar än idag.
Howard Jones skulle inte ens platsa på min topp 250-lista av synthartister; han gjorde två halvdana låtar som nog inte inspirerade någon.
Då tar vi hjälp av google då så kanske dom mer autistiska på forumet också begriper vad tråden handlar om.
Hörru Google - "what is jean michel jarre known for"
"Jean-Michel Jarre is known as a pioneer of electronic music"
"His 1976 breakthrough album became a massive global seller, helping shape ambient, synth-pop, and electronic genres."
Hörru Google - "what is jean michel jarre's main instrument"
"He is best known for playing the synthesizer"
Hörru Google - "is jean michel jarre known as a synthesizer king"
"Yes, Jean-Michel Jarre is widely considered a pioneer and royalty of synthesizer-based music, often referred to in media and by fans as a master or "king" of keyboards and electronic soundscapes."