2026-07-31, 01:12
Medlem
LA8PVs avatar
Har någon tänkt på hur det svenska valsystemet skiljer sig från omvärlden.
I USA (och England) har man valsystem som lever kvar från slavtiden.
Medvetet konstruerade för att nån uppstickare inte ska få inflytande.

I Sverige råder partikrati.
Partierna sätter upp listor och ve och fasa om nån rubbar denna ordning.
Pga detta har det evolverats personer som inte borde varit där.
Hårfrisörskor som ministrar. Personer som inte kan engelska osv.

Möjlighet till strykning har införts mest som en eftergift. Utan effekt.

Jag förordar det franska systemet (som jag tror används i modifierad variant i Finland) där partilistorna självregleras mha röstetal.
Partiernas röster buntas ihop och sedan fördelas ordningen beroende på hur rösterna har lagts.
Det vore mycket närmare demokrati än den partikrati vi nu lever under.
Och varje oduglig politiker åker ut senast vid nästa val.

Men det kanske skulle bli för magstarkt för vissa partier i Sverige.
Som briljerar med utländska namn.
Senast redigerad av LA8PV 2026-07-31 kl. 01:18.
Citera
2026-07-31, 07:04
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Valet 2026 --> Valsystemet och statsskicket
/Moderator
Citera
2026-07-31, 08:01
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Har någon tänkt på hur det svenska valsystemet skiljer sig från omvärlden.
I USA (och England) har man valsystem som lever kvar från slavtiden.
Medvetet konstruerade för att nån uppstickare inte ska få inflytande.
Du verkar inte riktigt förstå vad du själv skriver om.

Om du och jag inte kan ställa upp i val så har vi ingen demokrati.

Systemen i USA och England är skapade för att få lokalt inflytande. Allard skulle tex ha bättre chans att få representera örebro i ett sådant system.
Att man missbrukar sådana system och direkt ritar om valdistrikten när man kan är en annan femma.

Systemen är skapade för lokalt inflytande. Men kan man ingen historia är det säkert jättesvårt att förstå det.

Vad sverige behöver akut är att avskaffa kvinnlig rösträtt.

Det spelar ingen roll vilket valsystem vi har om vi samtidigt skall lajva att jorden är platt.
Att det inte finns skillnad på män och kvinnor.
Att utvecklingsbiologi inte existerar utan alla föds som oskrivna blad.
Att kasta bajs på folk är konst osv osv
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-07-31 kl. 08:05.
Citera
2026-07-31, 09:32
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Du verkar inte riktigt förstå vad du själv skriver om.

Om du och jag inte kan ställa upp i val så har vi ingen demokrati.

Systemen i USA och England är skapade för att få lokalt inflytande. Allard skulle tex ha bättre chans att få representera örebro i ett sådant system.
Att man missbrukar sådana system och direkt ritar om valdistrikten när man kan är en annan femma.

Systemen är skapade för lokalt inflytande. Men kan man ingen historia är det säkert jättesvårt att förstå det.

Vad sverige behöver akut är att avskaffa kvinnlig rösträtt.

Det spelar ingen roll vilket valsystem vi har om vi samtidigt skall lajva att jorden är platt.
Att det inte finns skillnad på män och kvinnor.
Att utvecklingsbiologi inte existerar utan alla föds som oskrivna blad.
Att kasta bajs på folk är konst osv osv
Håller inte med dig riktigt där. Även om kvinnor röstar till 85% mot det jag tycker, så tycker jag fortfarande de skall få göra sin röst hörd även om konsekvenserna blir därefter.

Däremot tycker jag inte de som inte bidrar till samhället skulle ha en röst (ja jag är medveten om att SD har en del sådana röster) De som inte bidrar skall inte kunna påverka oss som bidrar eller vårt liv, i mitt eget fall bidragit ett helt arbetsliv. Har de inte börjat bidra skall de inte ha någon rösträtt. De som inte ens tagit första steget in i samhället, varför skall de få vara med och påverka för oss alla andra?

De har ingen talan förrän de visat de kan något.
Citera
2026-07-31, 10:45
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Håller inte med dig riktigt där. Även om kvinnor röstar till 85% mot det jag tycker, så tycker jag fortfarande de skall få göra sin röst hörd även om konsekvenserna blir därefter.

Däremot tycker jag inte de som inte bidrar till samhället skulle ha en röst (ja jag är medveten om att SD har en del sådana röster) De som inte bidrar skall inte kunna påverka oss som bidrar eller vårt liv, i mitt eget fall bidragit ett helt arbetsliv. Har de inte börjat bidra skall de inte ha någon rösträtt. De som inte ens tagit första steget in i samhället, varför skall de få vara med och påverka för oss alla andra?

De har ingen talan förrän de visat de kan något.
Jag har skrivit det innan. Ja, endast människor som investerat i samhället och är beredd att försvara det skall ha rösträtt.
Och värnplikten skall vara det avgörande (enligt mig). När rösträtten infördes var det självklart. Det och att man faktiskt betalade skatt.

En enormt stor del av vänstern vill bara rasera ett samhälle de inte känner sig som en del av och inte förstår. En stor del handlar om att vi skall straffas för hur dåligt de mår.

Titta på miljörörelsen i tyskland. Idag eldar man med kol i -tyskland och miljörörelsen tycker det är bra. Därför att det aldrig handlade om miljön utan att förstöra tyskland som industrination.

Tycker du verkligen att vi skall lyssna på kvinnor?
Hur tycker du skolan fungerar tex? Kyrkan? Svt?
Vi har bara inte varit beredda att se sanningen i vitögat att detta inte handlar om IQ eller utbildning utan utvecklingsbiologi.

Om kvinnor skall vara med kan vi män inte göra det som vi är bra på. Vi måste låtsas att kvinnornas initiativ är jättebra och vi skall sätta upp deras förslag om att köpa tyska kolkraftverk på kylskåpet.

Alla förlorar på att förstöra polismyndigheten. I synnerhet kvinnor som är beroende av skyddet polismyndigheten ger.
Med kvinnliga poliser är de helt utelämnade när de behöver myndigheten, precis som lärarna är ensamma i klassrummen när något händer.

Men vi är inte vana att tänka på detta sättet. Det måste vara politikers fel i det andra lägret att allt blir dåligt.

I England behöver de börja öppna eld mot alla båtflyktingar i gummibåtar. Det går inte om kvinnor skall vara med. Dessa båtflyktingar ses som små barn som skall fås att skrika nu.

Det finns bra och kompetenta kvinnor men, de är en minoritet. Vi kan inte ha ett samhälle som är uppbyggt på minoriteter.
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-07-31 kl. 10:54.
Citera
Igår, 16:40
Medlem
LA8PVs avatar
Jag hade önskat en debatt om valsystemet.
Inte om kvinnlig rösträtt och migration.
En debatt där partikratin kunde genomlysas. Med lupp.

Många partier refererar till demokrati inom valsystemet.
Men det finns ingen sådan demokrati. Partierna styr.
Senast redigerad av LA8PV Igår kl. 16:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in