2026-07-30, 19:35
Medlem
Hej,

Jag behöver hjälp!

Jag befinner mig i Galway och har tappat bort min plånbok och mitt pass. Jag ska flyga hem till Sverige på måndag.

Svenska ambassaden ligger i Dublin, men jag har inga pengar eftersom allt låg i plånboken, så jag kan inte ta mig dit.

Har någon några förslag på vad jag ska göra?
Citera
2026-07-30, 19:38
Medlem
Be anhörig eller vän skicka pengar eller ring din bank och be dem skicka pengar till dig om du har på något konto. Ett tillfälligt pass behöver du nog ordna såvida du inte har ett EU-leg. Du kan även ta ut ett nytt Visa eller MC från deras service om du blivit av med ett sådant.
Senast redigerad av KamratBlue 2026-07-30 kl. 19:41.
Citera
2026-07-30, 19:42
Medlem
Lifta är ett alternativ, men kan vara lite krångligt med eventuell packning.
Skulle ta mig till närmaste polisstation där man kan få lite hjälp, i alla fall
med lite telefon så man kan ringa lite, möjligtvis kanske de fixar en bussbiljett åt dig?
Citera
2026-07-30, 19:43
Medlem
Onanikrems avatar
Om det inte löser sig efter Kamrats råd så ring svenska ambassaden i Dublin det första du gör i morgon.
+353 87 9921767 (enlig google) Lycka till!
Citera
2026-07-30, 19:56
Medlem
Du behöver göra en polisanmälan .
Citera
2026-07-30, 20:04
Medlem
Här kan du hitta mera info om din situation....'

https://www.swedenabroad.se
Citera
2026-07-30, 20:04
Medlem
JustTrollings avatar
Använd Google Pay eller Apple pay eller vad det nu heter.

Du behöver pass för att resa in i Sverige från ett land utanför Schengen. Du lär knappast bli påsläppt på ett flyg utan pass.
Citera
2026-07-30, 20:10
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Använd Google Pay eller Apple pay eller vad det nu heter.

Du behöver pass för att resa in i Sverige från ett land utanför Schengen. Du lär knappast bli påsläppt på ett flyg utan pass.

Nej de räcker med ett Nationellt ID kort bara, du behöver inget pass till Irland om du är en Svensk medborgare.
Citera
2026-07-30, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Vad är ett "EU-leg" för något?
Nationellt ID
Citera
2026-07-30, 20:27
Medlem
Fatiguewars avatar
Använd western union för att skicka pengar till dig själv. Om du nu har ett ID kort kvar?

Sen bär man aldrig runt på allt när man reser, man har alltid ett backup inlåst på hotellet / värdeskåp. Blir en bra läxa.
Citera
2026-07-30, 20:28
Moderator
Neksnors avatar
Om du har reseförsäkring, eventuellt genom hemförsäkringen, kan det vara bra att kontakta försäkringsbolaget.
Citera
2026-07-30, 20:48
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av technical98
Hej,

Jag behöver hjälp!

Jag befinner mig i Galway och har tappat bort min plånbok och mitt pass. Jag ska flyga hem till Sverige på måndag.

Svenska ambassaden ligger i Dublin, men jag har inga pengar eftersom allt låg i plånboken, så jag kan inte ta mig dit.

Har någon några förslag på vad jag ska göra?
En nyfiken fråga: Hur kan du skriva här och be om hjälp? Då har du mobil eller dator. Och de verktyg du behöver för att lösa problemet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in