2026-07-31, 18:39
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deletedhottie
En sak jag alltid stört mig på och undrat omedelbart utan att få svar på är att man just kallar västerbottens län för västerbotten utan att det ens ligger längst ned i Sverige. Tvärtemot så ligger ju västerbotten snarare allra högst upp i Sverige. Jätte, jätte konstigt.

Norr och syd är väderstreck. Uppe och nere är höjdangivelser.

Åk hem till din grisknullarby och skäms.
Citera
2026-07-31, 19:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det är lite speciellt just i Norrbottens län. Där identifierar sig folk med länet när de säger "jag är norrbottning". Oavsett om de bor i landskapet Norrbotten eller landskapet Lappland. "Lappland" känns mer som en turistgimmick och "Norrbotten" som landskap har extremt låg folklig förankring.

Det stämmer att kunskapen är mycket liten om landskap och län där, men födda/kvarboende i exempelvis Jokkmokk, Gällivare och Kiruna eller Lycksele och Storuman är medvetna om att de bor i Lappland. Likafullt vill de definiera sig son norrbottningar/västerbottningar, vilket de ju inte är. Den som är född/kvarboende i Luleå är ju norrbottning eftersom Luleå geografiskt ligger i landskapet Norrbotten och på motsvarande vad gäller Umeå eftersom Umeå geografiskt ligger i landskapet Västerbotten.

Det finns bara en rimlig förklaring och det är att de som bor i landskapet Lappland inte vill bli betraktade som lappar (som samer kallades förr). Dock är ju den som bor i Lappland lapplänning, inte lapp. I Finland finns inte alls samma problem eftersom det fanns både ett landskap och ett län med namnet Lappland. 2009 togs emellertid län bort i Finland och ersattes med regionförvaltningsverk. Det nordligaste med Rovaniemi som huvudort heter Regionförvaltningsverket i Lappland.

Tittar man sedan på det historiska landskapet Österbotten så är det sedan 1997 uppdelat i flera olika landskap: Österbotten (Vasa), Södra Österbotten (Seinäjoki), Mellersta Österbotten (Karleby) och Norra Österbotten (Uleåborg).
Citera
2026-07-31, 19:29
Medlem
kansascityshuffles avatar
Det dök alltså upp en person som sade att Norrbotten inte är ett landskap. Vilket landskap ligger Lulueå i då?
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Norr och syd är väderstreck. Uppe och nere är höjdangivelser.

Åk hem till din grisknullarby och skäms.
Hahaha jag vet inte varför jag skrattar.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in