2026-07-31, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta blir en svår nöt att knäcka.
Det är inte så svårt som du försöker får det att låta. Här är en lösning:
Sluta dalta med dom och börja behandla dom för vad dom är: aggressiva män i krigsålder som utför en illegal och våldsam invasion.

När kulorna börjar flyga så kommer inte många vilja korsa gränsen.
Citera
2026-07-31, 10:29
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Nej ligger i Spanien därav spanskt. Hade det legat i Marocko hade de inte behövt korsa en gräns...

Det är dock en helt legitim fråga vad Spanien har för nytta av Ceuta och Melilla. Det ställer ju om något bara till problem i form av migranter, likt tråden visar på, som försöker ta sig över till Spanien den vägen och kostar dessutom miljarder årligen för att hålla exklaverna under armarna ekonomiskt. Allt för att upprätthålla en rest av ett imperium. Lite som Storbritannien och Gibraltar.
Citera
2026-07-31, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Marockaner som precis har kommit olagligt till Ceuta försöker ta sig in i bostäder med våld.
https://x.com/davidsantosvlog/status/2082939620858179740

Vad jag har hört från den svenska Regeringen är kommentaren

Jag vet inte exakt vad det betyder ens?

Nu när jag googlade efter hans citat hittade jag denna Anna Hirvonen och… ja man blir fanken mållös, så Miljöpartiet verkar inte förändras direkt, hon svarar direkt på Migrationsministern uttalande. Länk: Hårda orden mot Johan Forssell: ”Obefintlig empati” (Expressen)

Värt att tillägga:
Även Socialdemokraternas migrationspolitiska talesperson Ida Karkiainen påpekar att EU:s asylpakt innebär att Sverige inte kommer att ta emot några migranter.
Mitt förtroende för svenska Riksdagspartier är dock icke existerande, men detta är vad de säger nu åtminstone.

Gy gan vilka kriminella parasit jävlar. Var i helvete är polosen, militärer eller fan rent av väktare om Spanien är så jävla inkompetenta?!
Citera
2026-07-31, 10:31
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
49000?! Det är ju nästan osannolikt. Till en enklav som har 85000 invånare. Hur ska detta ens kunna hanteras? Spanien skickade enligt uppgift 100 ytterligare militärer, till de 60 som finns på plats. Då innebär det kanske 80 i tjänst (om de kör 12-timmarspass). Kan ju aldrig funka, det blir drygt 600 migranter per tjänstgörande militär.

Dessutom, hur ska man hitta och skilja ut alla dessa 49000 från befolkningen på 85000? Tänk på att många av de vanliga invånarna i enklaven har marockanskt utseende, eller mer mörkhyade. Enligt Wikipedia är ca 60% av invånarna etniska spaniorer och resten av afrikansk härkomst.

Detta blir en svår nöt att knäcka.

Ceuta är helt omgärdad av stängsel och andra barriärer så det är inte som att migranterna väller in över hela gränsen på bred front utan det är vissa specifika avsnitt som påverkas.
Citera
2026-07-31, 10:32
Medlem
Ovanligt tyst från vänstern "Vi såg det inte komma" kanske.
Citera
2026-07-31, 10:34
Medlem
Precis vad Europa behöver.

Enorma mängder unga män från arabvärlden/Afrika, passhandlingslösa, icke-bakgrundskollade, icke-testade och icke-inbjudna.

Nu kommer Spanien att växa ekonomiskt, trygghetsmässigt, demokrariskt, sekulariserat, jämställdhetsmässigt, akademiskt, teknologiskt och så klart demografiskt är det ju mitt i prick vad EU behöver.

Hoppas de hittar vägen ända till Sverige och kan bli samhälleliga stöttepelare i vårt land snart i framtiden.

Välkomna!
Citera
2026-07-31, 10:36
Medlem
Mindbusinesss avatar
. Samtidigt växte antalet medlemmar i en Whatsapp-grupp som uppmanar stadens invånare att ta till våld mot flyktingarna, skriver lokaltidningen Ceuta actualidad.
Sent på torsdagskvällen kom uppgifter om oroligheter även i Melilla. Enligt lokaltidningen El Faro de Melilla drabbade migranter samman med polis och flera bilar sattes i brand på Marockos sida av gränsen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8pXVOw/ceuta-20-000-tog-sig-in-i-spanien-flera-doda
Citera
Medlem
EnRosaHamsters avatar
49.000 har korsat gränsen på bara senaste dygnet! Någon som fortfarande vill säga att det inte är en invasion av islamska soldater?

'Öppna era hjärtan'
https://www.reddit.com/r/Sverige/comments/1vbk8up/%C3%B6ppna_era_hj%C3%A4rtan/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Det är dock en helt legitim fråga vad Spanien har för nytta av Ceuta och Melilla. Det ställer ju om något bara till problem i form av migranter, likt tråden visar på, som försöker ta sig över till Spanien den vägen och kostar dessutom miljarder årligen för att hålla exklaverna under armarna ekonomiskt. Allt för att upprätthålla en rest av ett imperium. Lite som Storbritannien och Gibraltar.

De ger ju amnesti åt illegala invandrare i Spanien.

Kanske just det som "vinsten" med Ceuta är, det ökar den illegala invandringen så att de sen kan ge "amnesti".
Citera
2026-07-31, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Vad är detta för skitsnack? Har för nytta? Det är deras land och deras medborgare som bor där. Punkt.

Hade du sagt samma sak om Ukraina och Donbass? Eller Sverige och Gotland? Det är väl lika bra att vi ger den till ryssen så dom slipper invadera, amirite?
Citera
Medlem
Jag har inte följt tråden men jag litar på att detta i långa loppet blir en vinst för Europa. Och vi förbättrar klimatet.
Citera
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Alla man såg på filmen var män mellan 20-40 år så kommer bli en spännande tid i spanien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in