2026-07-30, 15:22
Medlem
Såg en mc-parkering som saknade skylt. Endast linjerna i marken var kvar.

Så som jag har förstått det så måste det finnas en skylt som säger mc-parkering för att det ska vara en sådan, så bilister som ställer sig där gör ju inget fel i det avseendet.

Men hur är det med linjerna? Rutorna är ju alldeles för smala för att en bil ska få plats där. Gäller fortfarande att ett fordon måste stå inom linjerna, även om rutorna är alldeles för smala för bilar?

EDIT:

Skyltning för vanlig parkering finns. Det är en stor parkering. Tidigare fanns en skylt för mc-parkering där för en liten del av parkeringen, men den skylten är borttagen. Linjerna finns dock kvar.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-07-30 kl. 16:13.
Citera
2026-07-30, 15:38
Medlem
Hur vet du att det är en parkering om det inte anges någonstans? Att det har varit innebär inte att det fortfarande är en parkering och att skylten är borta ger en viss ledtråd. Enklast är väl att höra med om det är kommunens mark.
Citera
2026-07-30, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur vet du att det är en parkering om det inte anges någonstans? Att det har varit innebär inte att det fortfarande är en parkering och att skylten är borta ger en viss ledtråd. Enklast är väl att höra med om det är kommunens mark.
Det finns skyltar för vanlig parkering. Det har varit en mc-parkering där tidigare, fast det är bara en liten andel av en stor parkeringsplats.
Citera
2026-07-30, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter

Så som jag har förstått det så måste det finnas en skylt som säger mc-parkering för att det ska vara en sådan, så bilister som ställer sig där gör ju inget fel i det avseendet.

Men hur är det med linjerna? Rutorna är ju alldeles för smala för att en bil ska få plats där. Gäller fortfarande att ett fordon måste stå inom linjerna, även om rutorna är alldeles för smala för bilar?

Ja, varför skulle en bil vara undantaget från reglerna om att stå innanför linjerna på en MC-parkering bara för att rutan är för liten?

Kort och gott så löser det problemet. Eventuellt kan man parkera en moppe där och komma undan med det.

Skall du parkera en bil så får du se till att ha en liten bil helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Vägmärkesförordningen reglerar även vägmarkeringar. En parkeringsruta är en sådan.
Citera
2026-07-30, 15:49
Medlem
Citat:
Det finns skyltar för vanlig parkering. Det har varit en mc-parkering där tidigare, fast det är bara en liten andel av en stor parkeringsplats.
Då är det väl en vanlig parkering nu och inte enbart för mc. Är det markering så ska man stå innanför den.
Citera
2026-07-30, 16:08
Medlem
Citat:

Det är vägmärket E19 som anger att man får parkera, och tilläggstavlan T8 anger trafikant grupp eller fordonsslag, i detta fall mc, det finns ingen skyltning då gäller inte vägmarkeringarna, då är det vägmärken tidigare på gatan som är avgörande och att den har en LTF Lokal Trafikföreskrift, finns det ingen sån som är skriven av kommunen med stöd av trafikförordningen då gäller inte skyltingen. Ange adressen så ska jag kolla registret om det finns en Ltf för platsen?
Citera
2026-07-30, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Det är vägmärket E19 som anger att man får parkera, och tilläggstavlan T8 anger trafikant grupp eller fordonsslag, i detta fall mc, det finns ingen skyltning då gäller inte vägmarkeringarna, då är det vägmärken tidigare på gatan som är avgörande och att den har en LTF Lokal Trafikföreskrift, finns det ingen sån som är skriven av kommunen med stöd av trafikförordningen då gäller inte skyltingen. Ange adressen så ska jag kolla registret om det finns en Ltf för platsen?
Se min edit. Skyltar finns.

Platsen är ganska oväsentlig. Jag undrar över fenomenet generellt. Och då specifikt att om det inte är en mc-parkering, får bilar ställa sig där ändå trots att de tar upp minst två rutor?
Citera
2026-07-30, 17:03
Medlem
Citat:

Platsen är ganska oväsentlig. Jag undrar över fenomenet generellt. Och då specifikt att om det inte är en mc-parkering, får bilar ställa sig där ändå trots att de tar upp minst två rutor?

Du måste stå inom parkeringsrutan/linjerna om sådana finns.
Alltså kan du inte parkera där eftersom din bil då skulle vara utanför parkeringsrutan.
Citera
2026-07-30, 17:12
Avstängd
AnonymHingsts avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Alltså kan du inte parkera där eftersom din bil då skulle vara utanför parkeringsrutan.
Men snälla nån ta fram ett ritblock den här pajasen är ju förståndshandikappad.

Du måste stå innanför rutan och kan alltså inte stå på två.
Citera
2026-07-31, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Tackar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in