2026-07-30, 14:59
Avslutad
Jag föreslår att hyresvärdar ska få installera kameror i hyresgästernas bostäder.

Bakgrunden är att allt fler får sina bankkonton stängda eller begränsade och tvingas redovisa gamla transaktioner i detalj, eftersom bankerna misstänker att brott kan ligga bakom. Många upplever att de hamnar i en situation där de måste bevisa sin oskuld.
https://www.svd.se/a/16rV5W/bankkonton-stangs-ned-dags-att-ta-tillbaka-makten-fran-bankerna-skriver-debattorer
https://www.sverigesradio.se/artikel/banker-kartlaggs-efter-att-konton-stangts-pa-losa-grunder

Detta gäller helt vanliga svenskar som arbetar eller hederliga pensionärer. Det ökar lavinartat. Rör sig tusentals varje månad
Ex Kalle gjorde en överföring till ett spelbolag feb 2025 på 400kr. Han har nu blivit ombedd att redovisa skriftligt material från spelbolaget som styrker överföringen samt så vill banken ha en översatt kopia som är vidimerad av tolk. Problemet är att han inte minns överföringen. Han vet inte vem han ska kontakta. Banken stänger ned allt.
Vet du vad överföringen på 299 kr med transaktion. Nr 245123x4 avsåg den 14 jan 2023. Du har 10 dagar på dig att inkomma med svar annars stänger vi dina banktjänster

Om bankerna kan vidta så långtgående åtgärder för att förebygga brott borde samma resonemang kunna gälla hyresvärdar. Det kan ju också förekomma brottslig verksamhet i lägenheter, exempelvis narkotikabrott, misshandel eller annan kriminalitet. Frågan väcker därför en principiell diskussion om var gränsen ska gå mellan brottsbekämpning och den personliga integriteten.
Senast redigerad av jonte400 2026-07-30 kl. 15:11.
Citera
2026-07-30, 15:02
Medlem
Du blandar ju ihop två helt skilda saker här
Citera
2026-07-30, 15:05
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Jag föreslår att hyresvärdar ska få installera kameror i hyresgästernas bostäder.

Bakgrunden är att allt fler får sina bankkonton stängda eller begränsade och tvingas redovisa gamla transaktioner i detalj, eftersom bankerna misstänker att brott kan ligga bakom. Många upplever att de hamnar i en situation där de måste bevisa sin oskuld.
https://www.svd.se/a/16rV5W/bankkonton-stangs-ned-dags-att-ta-tillbaka-makten-fran-bankerna-skriver-debattorer

Detta gäller helt vanliga svenskar som arbetar eller pensionärer. Det ökar lavinartat.
Ex Kalle gjorde en överföring till ett spelbolag feb 2025 på 400kr. Han har nu blivit ombedd att redovisa skriftligt material från spelbolaget styrker överföringen samt så vill banken ha en översatt kopia som är vidimerad av tolk.

Om bankerna kan vidta så långtgående åtgärder för att förebygga brott borde samma resonemang kunna gälla hyresvärdar. Det kan ju också förekomma brottslig verksamhet i lägenheter, exempelvis narkotikabrott, misshandel eller annan kriminalitet. Frågan väcker därför en principiell diskussion om var gränsen ska gå mellan brottsbekämpning och den personliga integriteten.

Huvudpersonerna bor i stora villor i Danderyd eller på Lidingö. Just saying.
Citera
2026-07-30, 15:11
Medlem
BiskopBrasks avatar
Citat:

Hejsan Jonte400,
Intressant spörsmål med många integritetsaspekter att lyfta. Men innan jag drar igång den frågan funderar jag över varför du enbart vill att hyresvärdarna ska installera kameror? Varför inte bostadsrättsföreningar och villaägare för att uppnå det du är ute efter?
Citera
2026-07-30, 15:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hejsan Jonte400,
Intressant spörsmål med många integritetsaspekter att lyfta. Men innan jag drar igång den frågan funderar jag över varför du enbart vill att hyresvärdarna ska installera kameror? Varför inte bostadsrättsföreningar och villaägare för att uppnå det du är ute efter?
Precis. Jag är emot detta. Men om vi tillåter banker snoka i vad du gör med dina pengar så väcks frågan om inte hyresvärden har rätt att veta vad du gör i hans bostad. ( normala transaktioner)
Tack för att förstår frågan
Senast redigerad av jonte400 2026-07-30 kl. 15:17.
Citera
2026-07-30, 15:14
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Du missar helt perspektiv och syfte
Jasså?
Det var ju du som önskade övervakning i varje hem, inte jag. Jag är emot all slags kontroll ifrån staten och bankerna.
Citera
2026-07-30, 16:05
Medlem
Nej vi ska inte ha övervakning i folks hem.
Förr skrev man kvitto på köp och överföring.
Bankerna, swish och företagen får bli bättre med den biten.
Om du säljer en vara på blocket skriver du väl kvitto?
Om du säljer en dyr vara på blocket har du väl sparat kvittot från inköpet så att du kan visa på att du faktiskt äger varan?
Citera
2026-07-30, 16:35
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Citat:
Precis. Jag är emot detta. Men om vi tillåter banker snoka i vad du gör med dina pengar så väcks frågan om inte hyresvärden har rätt att veta vad du gör i hans bostad. ( normala transaktioner)
Tack för att förstår frågan

Väldigt få har väl betalat sina hus eller bostadsrätter? Ska då banken (som är ägare tills det är 0 i lån kvar) få sätta upp dessa kameror?
Citera
2026-07-30, 16:57
Medlem
J.Doessons avatar
Kommer säkert komma som förslag inom snar framtid..
Citera
2026-07-30, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Du blandar ju ihop två helt skilda saker här
Du fattar väl att förslaget inte är seriöst, utan en spark i baken på bankmaffian. Diskutera ämnet, är denna typ av övervakning över huvud taget rimlig. Vad blir det för konsekvenser av det.
Citera
2026-07-30, 17:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Nej vi ska inte ha övervakning i folks hem.
Förr skrev man kvitto på köp och överföring.
Bankerna, swish och företagen får bli bättre med den biten.
Om du säljer en vara på blocket skriver du väl kvitto?
Om du säljer en dyr vara på blocket har du väl sparat kvittot från inköpet så att du kan visa på att du faktiskt äger varan?
Det är inte säkert att det räcker. Banken bestämmer . Ibland vill dom ha ett neutralt vittne. Dlm gör precis som dom vill
Citera
2026-07-30, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
Väldigt få har väl betalat sina hus eller bostadsrätter? Ska då banken (som är ägare tills det är 0 i lån kvar) få sätta upp dessa kameror?
Nej, banken är inte ägare till ditt hus eller bostadsrätt bara för att du har ett lån. Det är du som är ägare oavsett om du använt pengar du har lånat av banken för att köpa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in