2026-07-30, 14:42
Medlem
Nu skall en halvtam räv skjutas i ett kolonistugeområde i Örebro, den stryker omkring inne på området och tigger mat och de som har stugor i Alnängarna, har nu begärt att den skall skjutas.

"Alnängarnas koloniområde har fått en ny liten trädgårdsmästare.
En räv har flyttat in – och gjort sig onödigt hemmastadd bland de små stugorna."

I Kanada, kan man fånga in björnar som rör sig i eller nära tätorter för att släppa dem på lämplig plats,
här i Sverige måste man skjuta en ofarlig räv, bara för att den har stulit en bh, för en kvinna som solade toppless. Beslutet får mig att tänka på en filmtitel, "Dum och dummare"!
Vad tusan är det för verklighetsfrånvänd värld vi lever i?

https://www.na.se/orebro/se-tama-raven-som-snart-ska-skjutas-i-koloniomradet/

"– En kvinna låg och solade toppless och när hon vände sig om stod räven bredvid henne med bh:n i munnen, säger Eva Johannesson."
Senast redigerad av Grodologen 2026-07-30 kl. 14:46.
Citera
2026-07-30, 14:46
Medlem
J.Doessons avatar
Det var mig en rävig liten rackare hehe. Överdrivet att skjuta den kan jag tycka. Så vida den inte har skabb eller nåt då.. Kan dom inte bara försöka skrämma iväg den.
Citera
2026-07-30, 14:48
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Nu skall en halvtam räv skjutas i ett kolonistugeområde i Örebro, den stryker omkring inne på området och tigger mat och de som har stugor i Alnängarna, har nu begärt att den skall skjutas.
I Kanada, kan man fånga in björnar som rör sig i eller nära tätorter för att släppa dem på lämplig plats,
här i Sverige måste man skjuta en ofarlig räv, bara för att den har stulit en bh, för en kvinna som solade toppless. Beslutet får mig att tänka på en filmtitel, "Dum och dummare"!

Hur vet du att den är ofarlig? Rävar är rovdjur, de har en stark instinkt att jaga och döda. De är inte tama bara för att de kan lista ut att de kan få mat av människor ibland.
Citera
2026-07-30, 14:49
Medlem
Citat:

En räv har flyttat in – och gjort sig onödigt hemmastadd bland de små stugorna."

"– En kvinna låg och solade toppless och när hon vände sig om stod räven bredvid henne med bh:n i munnen, säger Eva Johannesson."
Säkert samma människor som skriker om att vargarna ska få härja fritt på landsbygden. Men det blir annat när man själv drabbas. Om man kan kalla det att drabbas. En tam räv är väl mest trevligt.
Citera
2026-07-30, 14:54
Medlem
pn222jws avatar
Dom vill väl hellre ha råttor i stugorna (vilka rävar håller borta).
Citera
2026-07-30, 14:56
Medlem
BiskopBrasks avatar
Citat:

Hejsan Grodologen,

Om jag gissar så tror jag koloniägarna är rädda om sina medtagna husdjur som småhundar, katter och undulater som de har på sina lotter, och att de ska bli attackerade.

Jag tror en bra lösning vore att ha kvar räven i området men då låta den vara inne i en större bur så att den inte kan komma åt koloniägarnas djur. Det är ju rätt mycket lösa rävar i storstäderna, man brukar se dem nattetid.

Men eftersom den gjort sig hemmastadd här i kolonin, så är kanske en bur bra och skötseln finansieras av kommunen. Det kan också bli ett bra arbetstillfälle för en djurintresserad ungdom som annars har svårt att få jobb.
Citera
2026-07-30, 15:01
Medlem
S.O.Stolps avatar
Snabb, billig och enkel lösning, tyvärr. Släpper man ut den i skogen kanske den svälter ihjäl, nu när den vant sig vid att lätt få mat.

Sov gott, lille Mickel!
Citera
2026-07-30, 15:02
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Så där är det ofta när en räv kommer för nära människor. Folk skriker skabb och rabies trots att räven ser frisk ut och begär att räven ska skjutas.
Citera
2026-07-30, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Snabb, billig och enkel lösning, tyvärr. Släpper man ut den i skogen kanske den svälter ihjäl, nu när den vant sig vid att lätt få mat.

Sov gott, lille Mickel!
Än har den gott om tid att aklimatisera sig i skogen, der är ju fortfarande juli månad.
Citera
2026-07-30, 15:28
Medlem
Citat:
Än har den gott om tid att aklimatisera sig i skogen, der är ju fortfarande juli månad.

Ja, fånga in den och släpp ut den i skogen. Det är fortfarande sommar och gott om föda för räven så den kommer utan problem att anpassa sig till den nya miljön.
Citera
2026-07-30, 16:20
Medlem
FedupFlorences avatar
Se tama räven som snart ska skjutas – i koloniområdet är rubriken.

Se? Vad står det i texten? Vad är det för syfte med rapporteringen från byn? Dela på folk? Får man svar på några varför?
Citera
2026-07-30, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Se tama räven som snart ska skjutas – i koloniområdet är rubriken.

Se? Vad står det i texten? Vad är det för syfte med rapporteringen från byn? Dela på folk? Får man svar på några varför?
TS vill ha många klick för i förta meningen står det plötsligt halvtam.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in