Citat:
Ursprungligen postat av
JymdKjam
Den här uniformen tillhör den polska folkarmén (Ludowe Wojsko Polskie), under perioden runt andra världskrigets slut eller det tidiga 1950-talet underkommunisttiden. UniformsdetaljerMössan (Rogatywka): Den fyrkantiga skärmmössan kallas en rogatywka och är en djupt traditionell symbol inom det polska militärväsendet. Denna specifika fältmodell påminner om wz.37-varianten. Mössmärket (Örnen): Längst upp på mössan syns den polska militärörnen stående på en så kallad amazon-sköld. Under efterkrigstiden och kommunistregimen togs kronan bort från örnens huvud, vilket stämmer väl överens med märket på bilden. Kragspeglar (Patki): På kavajslaget (kragen) sitter diamantformade kragspeglar som användes för att markera vapenslag eller specialitet, samt eventuellt gradbeteckning.
Du har säkert rätt angående mössan, men kragspelarna liknar inga polska kragspeglar jag sett tidigare. Vilka skulle det vara i så fall?
Däremot så är kragspeglarna påfallande lika de som används av spanska infanterister:
https://heartsanddaggers.co.uk/spanish-military-items/4250-spanish-army-infantry-collar-badge.html
Vore inte så konstigt om polska mössor användes av spanska militären.
Tyskarna (och ryssarna) tog ju över Polen och avskaffade den polska militären. De gamla uniformerna gav tyskarna till sina spanska fascistpolare.
Kanske. Det är vad jag tänker.
Eller så har du rätt, att fotot föreställer en polsk soldat, men kragspeglarna får mig helt klart att tänka "spansk soldat".