Citat:
Ursprungligen postat av
HasRat99
Tjallå!
Jag har fått uppfattningen att det är fruktansvärt viktigt att veta sin plats i samhället, om man ska tro på den större delen av användare här på forumet. Det verkar vara ett evigt tjat om white trash, medelklass och överklass.
Jag har sedan länge accepterat min plats i samhället och jag har funderat endel på hur andra tänker och tycker om sin situation/ plats. Är ni nöjda med eran plats i samhället?
Jag har en väldigt hög lön, värdepapper, få lån och låga utgifter (10% av inkomsten), men sätter ingen epitet till mig själv gällande klass. Jag uppskattar kvalitet men föredrar att det inte syns. Däremot har jag reagerat på att andra anser att jag borde fokusera mer över status.
"Är det inte dags att köpa ny bil?". Jag kör runt i en 20 år gammal bil, värderad till kanske 30k. Lägger ut kanske 5k på reparationer varje år. Ingen rost, fin lack och okej komfort. Billigare än en bil för en halvmiljon som kostar lika mycket - om inte mer - i reparationer.
"Borde du inte klä dig lite finare?". Hållt samma vikt och storlek i 20 år. Mina byxor kostar 2k. Skjorta 2k. T-shirt (självklart) 800. Kallingarna kostar 500. Skorna 5k och jackan närmare 10. Inga synliga märken. Det förväntas en viss "stil", t.ex. kavaj och kostymbyxor. Bär jag kashmirtröja så är det inte en jävel som förstår vad jag har på mig ändå. Och jävlar vad skön den är att bära.
"Varför har du inte en dyrare klocka?". Mitt armandsur har gått i familjen i 200 år. Armbandet kostar mer än de "klockor" du tänker på. Men det syns inte.
"Klipp dig". Nej, jag gillar mitt långa hår. Behöver inte styla mig varje morgon. Lagerklippt, saltvattensprej - typ vid kundbesök. Är jag lat eller ska greja i trädgården kan jag bara sätta upp det i en knut baktill.
"Är det inte dags att köpa ny telefon?". För att mitt fodral är lite småslitet eller vad? Allt fungerar som det ska. Laddar skiten en gång var tredje dag.
"Varför finns du inte på sociala medier?" - För att jag inte får ut något av det. Ytliga kontakter, folk som vill ha tjänster av mig och förväntningar jag inte vill uppfylla.
Mitt liv är skamligt bra men jag upplever att andra förväntar sig att det måste synas. Min hustru sitter i samma båt och upplever precis samma sak.
Eventuellt drar jag mig tillbaka en del från samhället. Undviker helst gamla "kompisar", kollegor osv i den mellanstora stad jag bor i. Engagerar mig sällan i något som inte rör arbete eller min privata sfär, även om jag ibland vill.