Igår, 19:12
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Sprang just ett rätt ordentligt kuperat milspår. Sprang intervaller, omväxlande gång och löpning.

Allt gick utmärkt fram till sista kilometern när jag plötsligt kände mig snurrig och illamående. Trodde nästan jag skulle tuppa av. Satte mig ned. Pulsen låg just under max och gick inte ned fast jag satt.

Efter ett par minuter reste jag mig och började gå. Pulsen låg på samma höga nivå. Efter ett par hundra meter började jag jogga långsamt, men då gick pulsen upp litet över min normala maxpuls så jag återgick till att gå. Efter 4-5 minuter sjönk pulsen plötsligt 30 slag/min ned till den nivå kag borde ligga på, och jag kände mig som vanligt igen.

Har aldrig råkat ut för något liknande. Har alltid haft starkt hjärta. Är en bit över 70.

Nån som har en aning om vad det kan vara och om det kan vara farligt på något sätt?
Citera
Igår, 19:42
Medlem
Sqrbankens avatar
Jag läser in en obalans i elektrolyter som på olika komplexa vis tillsammans med hormoner styr och möjliggör en god homeostas. Inte minst pumpens arbete.

Tror det främst bottnar i värmen, att den skapat obalanser (tillsammans med ålder) om du följt samma rutiner som du brukar.

Kör på som vanligt, sker det igen söker du vård.

Cred förresten till din aktiva livsstil.
Citera
Igår, 19:43
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Sprang just ett rätt ordentligt kuperat milspår. Sprang intervaller, omväxlande gång och löpning.

Allt gick utmärkt fram till sista kilometern när jag plötsligt kände mig snurrig och illamående. Trodde nästan jag skulle tuppa av. Satte mig ned. Pulsen låg just under max och gick inte ned fast jag satt.

Efter ett par minuter reste jag mig och började gå. Pulsen låg på samma höga nivå. Efter ett par hundra meter började jag jogga långsamt, men då gick pulsen upp litet över min normala maxpuls så jag återgick till att gå. Efter 4-5 minuter sjönk pulsen plötsligt 30 slag/min ned till den nivå kag borde ligga på, och jag kände mig som vanligt igen.

Har aldrig råkat ut för något liknande. Har alltid haft starkt hjärta. Är en bit över 70.

Nån som har en aning om vad det kan vara och om det kan vara farligt på något sätt?
Förmågan att nå invand maxpuls minskar med åren och ditt hjärta talar om för dig att det behöver lite lugnare träning. Spring lika långt men lugnare eller kortare med samma intensitet. Lyssna på din kropp. Själv orkar hjärtat och muskler vid 60 men mina leder och ligament säger ifrån mot det jag är van vid. Har alltid varit stor, det är väl därför, tyngdlagen är orättvis.
Citera
Igår, 19:51
Medlem
Smekarn87s avatar
Mycket kaffe på jobbet innan passet?
Citera
Igår, 19:52
Medlem
Kolla upp det för säkerhets skull, hellre en gång för mycket..
Citera
Igår, 20:31
Medlem
Zeusminhunds avatar
Citat:

Vet inte men jag skulle kolla upp det om jag var du, mycket kan hända i din ålder även om du är i väldigt bra form.
Citera
Igår, 20:32
Medlem
Vad du gör är att ta ett blodtryck, genom maxpulsträning vidgar du artärerna och genom det ökas syresättningen, eftersom du är 70år har dessa börjat bli stela och hinner inte vidga sig, vad som hände är att blodtrycket öka men inte artärerna, du upplevde syre brist och det är vad som skapa yrseln.

Bästa är om du tar detta i maka takt, starta inte pulsträning rakt av, ge artärerna en chans o hinna vidga sig, annars riskerad du kärlsjukdom.
Senast redigerad av hjorten16 Igår kl. 20:34.
Citera
Igår, 20:45
Medlem
Jordgubbes avatar
Gissningar bara: ett, hur upplevde du värmen. När du var yngre kunde den lättare regleras. Två, kanske dags dubbelkolla hjärtat med ett EKG. Sen tre, hur är det med risk utvecklat diabetes, ev dubbelkolla det.
Citera
Igår, 21:28
Medlem
Citat:

Givetvis, vaccinet som mer eller mindre tvingades på alla medborgare runt 2020 och 2021.
Citera
Igår, 23:05
Medlem
Det skulle kunna vara förmaksflimmer. -Det som drabbade skidåkaren Jörgen Brink på sista sträckan i en VM-stafett för drygt 20 år sedan. Detta är tämligen vanligt bland elitidrottare. Förmaksflimmer kan uppstå av en mängd olika anledningar och behöver inte vara farligt om det slutar av sig själv. Men givetvis kan det vara bra att kolla upp hos en läkare som kan ta ett EKG över flera dagar för att få en bättre bild av hur hjärtat fungerar, tex under hård fysisk ansträngning. Förmaksflimmer är också ganska vanligt förekommande bland äldre människor, men många vet inte ens om att de har det.
Citera
Igår, 23:45
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Jag läser in en obalans i elektrolyter som på olika komplexa vis tillsammans med hormoner styr och möjliggör en god homeostas. Inte minst pumpens arbete.

Tror det främst bottnar i värmen, att den skapat obalanser (tillsammans med ålder) om du följt samma rutiner som du brukar.

Kör på som vanligt, sker det igen söker du vård.

Cred förresten till din aktiva livsstil.

Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Förmågan att nå invand maxpuls minskar med åren och ditt hjärta talar om för dig att det behöver lite lugnare träning. Spring lika långt men lugnare eller kortare med samma intensitet. Lyssna på din kropp. Själv orkar hjärtat och muskler vid 60 men mina leder och ligament säger ifrån mot det jag är van vid. Har alltid varit stor, det är väl därför, tyngdlagen är orättvis.

Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Mycket kaffe på jobbet innan passet?

Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Kolla upp det för säkerhets skull, hellre en gång för mycket..

Citat:
Ursprungligen postat av Zeusminhund
Vet inte men jag skulle kolla upp det om jag var du, mycket kan hända i din ålder även om du är i väldigt bra form.

Citat:
Ursprungligen postat av PellePM
Det skulle kunna vara förmaksflimmer. -Det som drabbade skidåkaren Jörgen Brink på sista sträckan i en VM-stafett för drygt 20 år sedan. Detta är tämligen vanligt bland elitidrottare. Förmaksflimmer kan uppstå av en mängd olika anledningar och behöver inte vara farligt om det slutar av sig själv. Men givetvis kan det vara bra att kolla upp hos en läkare som kan ta ett EKG över flera dagar för att få en bättre bild av hur hjärtat fungerar, tex under hård fysisk ansträngning. Förmaksflimmer är också ganska vanligt förekommande bland äldre människor, men många vet inte ens om att de har det.
Tack snälla, för alla bra svar! Flashback när det är som bäst!

Jag hade inte druckit något kaffe på hela dagen. Däremot hade jag jobbat i trädgården, i solen och värmen, i mer än tre timmar innan jag stack ut. Vätskebrist och brist på elektrolyter och annat kanske var en bidragande orsak? Men det kom så plötsligt, från ett steg till ett annat, och dessutom på ett mycket lättlöpt avsnitt (svag, jämn utförsbacke). Men det kanske är så det funkar?

Jag gör en större hjärtundersökning vart annat år, och senast, för cirka ett år sedan, såg allt utmärkt ut. Klockan varnar dessutom för hjärtflimmer och jag har låtit den ta flera EKG nu så kväll, och alla verkar vara ok.

Det där med att starta försiktigt och inte köra för hårt, det tar jag med mig. De sista 10-15 minuterna innan incidenten kändes allt så bra att jag drog på litet extra i löpintervallen. Fick upp rätt hög puls. Det kanske bidrog? (Sen är jag iofs över 70, så farten är ändå inte så imponerande…).
Senast redigerad av TorkelSnorkel Igår kl. 23:47.
Citera
Idag, 00:14
Medlem
Johan_08s avatar
Min bror hade något snarlikt, däremot så var det som så att när han tränar så går pulsen ned något markant vid ansträngning.
Det blev en pacemaker installerat och nu springer han på utan problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in