2026-07-30, 21:01
Medlem
Trolleholm702s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
"Uppfattade hastigheten med sina sinnen"

Låt oss vuxna sköta diskussionen.

Jo absolut, jag gissar att du är en verkligt mogen och bildad vuxen människa.. haha
Citera
2026-07-30, 21:02
Medlem
Trolleholm702s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Knappast max 35km/h

Jaså? Utveckla då
Citera
2026-07-30, 23:12
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag tror att den officiella förklaringen blir att föraren blev sjuk och sedan tystas det ner

Du tänker att polisen tystar ner att han ev var drogpåverkad? Förstår inte riktigt hur du tänker här.
Citera
2026-07-31, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Vad är bussföraren egentligen misstänkt för? I media står drograttfylleri och grovt drograttfylleri om vartannat, vilketdera är korrekt?

Han är inte misstänkt för intag av alkohol det ser polisen på en gång när han blåser
Då topsar dom honom eller urinprov och skickar iväg o tills svaret kommer kvarstår misstanke om drog- alternativ grovt drograttfylleri
Provet tar ca 2 veckor tills svaret kommer. Då ser dom OM han har narkotikaklassade medel i blodet
Visar provet ingenting och han kan visa t ex ett läkarintyg på sjukdom blir han frikänd
Citera
2026-07-31, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Flag
Du tänker att polisen tystar ner att han ev var drogpåverkad? Förstår inte riktigt hur du tänker här.

Nej inte av polisen
Ett tänkbart scenario är att polisen skickar testsvaret till bussbolaget och det visar grönt
Då går bussbolaget ut via presstalesperson att föraren blev sjuk och sedan blir det tyst

Märk väl att Skånes kollektivtrafikmyndighet beställde en forskningsrapport 2023-2024 om bussförarnas arbetsmiljö
Varför gjorde dom det tror du?
Citera
2026-07-31, 14:06
Medlem
Hardways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Om media rapporterar 70 km/h så har förmodligen polisen sagt detta. Då har de säkert tagit det från färdskrivaren eller möjligen kameran som är riktad mot föraren i bussen. Men färdskrivaren är väl mest trolig.

Har det kommit ut någon analys från polisen om vilken/vilka droger busschauffören tagit?

Det får vi se sen då, men var garanterat långt ifrån 70. Media rapporterade löst kring detta.
Citera
2026-07-31, 16:19
Medlem
Orgelnistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Han är inte misstänkt för intag av alkohol det ser polisen på en gång när han blåser
Då topsar dom honom eller urinprov och skickar iväg o tills svaret kommer kvarstår misstanke om drog- alternativ grovt drograttfylleri
Provet tar ca 2 veckor tills svaret kommer. Då ser dom OM han har narkotikaklassade medel i blodet
Visar provet ingenting och han kan visa t ex ett läkarintyg på sjukdom blir han frikänd
Borde man inte ta i beaktande att han är arab och potentiell terrorist och därför hålla honom fortsatt frihetsberövad?
Citera
2026-07-31, 16:56
Medlem
Det är konstigt att det tar 2 veckor att få svar på vad han tagit när de i andra länder får reda på det på 8 minuter vid vägkanten. Varför är alltid Sverige sist ut att införa nya metoder?
Citera
2026-07-31, 17:31
Avstängd
israelisinnocents avatar
Man gör livet omöjligt för busschaufförer med schema för att kunna ersätta dem med ai inom kort
Citera
2026-07-31, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Man gör livet omöjligt för busschaufförer med schema för att kunna ersätta dem med ai inom kort

Den dagen bussarna inte har förare då slutar jag åka buss. Förmodligen är jag pensionär då och behöver inte bekymra mig hur jag ska ta mig till jobbet i tid
Experimentbussarna med AI gick ju åt helvete och krockade med en spårvagn
Citera
2026-07-31, 20:05
Medlem
loooser123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är konstigt att det tar 2 veckor att få svar på vad han tagit när de i andra länder får reda på det på 8 minuter vid vägkanten. Varför är alltid Sverige sist ut att införa nya metoder?

Gissar att man kan få ett snabbsvar på drogpåverkan via saliv på några minuter (för utvalda droger), men att ett "riktigt" svar tar längre tid då det ska skickas till laboratorium. Det rimliga vore väl att skicka ett blodprov på analys, så att man får reda på det som finns i blodet.

Det är dock märkligt att det ska ta två veckor för att analysera ett blodprov. Det borde gå på någon dag. Om inte snabbare.
Citera
2026-07-31, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loooser123
Gissar att man kan få ett snabbsvar på drogpåverkan via saliv på några minuter (för utvalda droger), men att ett "riktigt" svar tar längre tid då det ska skickas till laboratorium. Det rimliga vore väl att skicka ett blodprov på analys, så att man får reda på det som finns i blodet.

Det är dock märkligt att det ska ta två veckor för att analysera ett blodprov. Det borde gå på någon dag. Om inte snabbare.
Man kunde ju gjort både och. Snabbtest för att påvisa misstänksamhet och blodprov för säkrare bestämma vad det är samt koncentration.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in