2026-07-29, 11:55
Medlem
Hej

Jag har ett antal stora mattor i lägenheten som inte går att köra i maskin. Köpte en Kärcher SE 3 Compact Home textiltvätt för fläckborttagning. Den funkar väl bra och gör det den ska men har börjat fundera på om det var värt pengarna och om jag ska lämna tillbaka den. Svåra fläckar måste ju fortfarande skrubbas för hand. Den ska ju gå att använda till bilen också antar jag men har inte provat än. Just denna apparaten har ingen skrubb utan sprutar in vätska i tyget och suger upp det efteråt.

Nån som har erfarenhet av apparater för mattvätt? Är det värt pengarna?
Citera
2026-07-29, 12:00
Medlem
halaltarzans avatar
Är det handknutet - där det kan finnas ett andrahandsvärde - så lämnar du dem nog bäst till till någon orientalisk mattvätt. Är det IKEA-mattor så köper du liksom nya. Vad är det för mattor?
Citera
2026-07-29, 13:36
Medlem
Jag hade en större röllakanmatta i ull som jag körde i maskin (stor maskin i tvättstugan) 30-grader, den blev helt förstörd, tovade ihop sig och så, så jag fick slänga den.
Citera
2026-07-30, 01:42
Medlem
killawifes avatar
När man tvättar mattor så kommer man aldrig ifrån det faktum att fläckar måste behandlas särskilt. Inte ens på kemtvätten. Det finns helt enkelt inga maskiner som tvättar mattan och tar bort fläckar i ett svep förutom extremt dyra lösningar med hetvatten.

Annars kan jag slå ett slag för Kirby dammsugare just när det gäller att tvätta mattor. De är faktiskt VÄLDIGT bra på att just tvätta mattor och även deras fläckborttagning är väldigt bra. Jag rekommenderar dock ingen att köpa en ny maskin men man kan hitta begagnade för samma kostnad som den du har där. Den använder ett torrschampo så man kan tvätta mattan direkt på golvet. Schampo och fläckborttagningsmedel kan man köpa på Ebay.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in