2026-07-30, 18:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Som lärare så kan jag helt bekräfta hans bild och jag har åkt på många av punkterna själv. Vissa av punkterna kan man säga ja, ja, sen skiter man i dem. Andra punkter är orimliga och där kan varken rektor eller föräldrar göra ett skit åt saken förutom att man ses som besvärlig och att lönepåslaget blir uselt samt att man kan säga hej då till förstelärartjänster, lärarlönelyft osv.

Jag måste säga att jag är imponerad av er som valt vägen att vara lärare i dagens sverige och skolklimat.
Bra jobbat.

Kul också att få en bekräftelse på hur jävla illa det är och hur mycket eleverna och föräldrarna har att säga till om.
Citera
2026-07-30, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huzzah
En vuxen person klarar av att besöka sjukvården själv om de skulle behöva det. Deras anhöriga tar upp onödig plats och sen ska de oftast föra ”barnets” talan, tar tid och energi från sjukvårdspersonalen etc. Det är en viss typ av personer om man säger så. Och ”barnet” beter sig ofta som ett barn, vågar inte bli stucket exempelvis. Helt stört beteende av en vuxen, förväntat ansvarsfull, person om du frågar mig.

Undantaget någon som är allvarligt sjuk på riktigt (vilket dessa grabbar sällan är), då har man givetvis rätt att ha en eller flera anhöriga med.

Nej det är helt rätt att de tar med sig en person som stöd om de känner för det.
Citera
2026-07-30, 19:20
Medlem
Som lärare i fyrtio år, numera pensionerad tackochlov, tror jag att det är kört. Elevers makt och beteende har gått för långt och går nog inte att dra tillbaka. Landets rektorer är de stora förövarna som inte törs sätta till hårda tag. Skolpolitiker, fjärmade från verkligheten, är förstås lika skyldiga..
Riktigt hårda tag är det enda, liksom som det är med grov brottslighet, men det kommer ingen att våga erkänna.
Citera
2026-07-30, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
Som lärare i fyrtio år, numera pensionerad tackochlov, tror jag att det är kört. Elevers makt och beteende har gått för långt och går nog inte att dra tillbaka. Landets rektorer är de stora förövarna som inte törs sätta till hårda tag. Skolpolitiker, fjärmade från verkligheten, är förstås lika skyldiga..
Riktigt hårda tag är det enda, liksom som det är med grov brottslighet, men det kommer ingen att våga erkänna.

Intressant att du jämför elever med grova brottslingar, nej riktigt hårda tag hör inte hemma i skolan.
Citera
2026-07-30, 19:40
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Elever kan inte få som de vill. Ingen mening ge dem specialbehandling i högstadiet, de får inte den behandlingen senare i livet. Blir fel från början.
Citera
2026-07-30, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Elever kan inte få som de vill. Ingen mening ge dem specialbehandling i högstadiet, de får inte den behandlingen senare i livet. Blir fel från början.

Är väl klart att vuxna kan få specialbehandling om det behövs på något sätt, dessutom är man minderårig när man går på högstadiet.
Citera
2026-07-30, 20:05
Medlem
Inte undra på att de svensk ungarna blir cp-skadade nuförtiden, föräldrarna hatar sin egen ras, det pågår i hela väst
Citera
2026-07-30, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Inlägg på X från en luttrad högstadielärare.

https://x.com/Lararandreas/status/2082080324578623520?s=20

Hur ska söndercurlade ungdomar hantera arbetslivet efter den kravlösa skolgången?!

Redigerat inlägg ref. 1.02.

/ mod

Ser inte ett dugg konstigt med punkt 5.
Ofta är detta ett resultat av att skolan på något sätt misskött sitt uppdrag.
Eller för att skolan orosanmält av orimlig anledning.

Övriga punkter är dock helt sjuka.
Citera
2026-07-30, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Intressant att du jämför elever med grova brottslingar, nej riktigt hårda tag hör inte hemma i skolan.
Jo det är just det det gör. Inget annat duger. Sillmjölke. Soyapojke.
Senast redigerad av lavsduns 2026-07-30 kl. 20:45.
Citera
2026-07-30, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Ungar i 12-13 årsåldern är fullfjädrade mördare numera. Dvs grova brottslingar.
Citera
2026-07-30, 20:51
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ungar i 12-13 årsåldern är fullfjädrade mördare numera. Dvs grova brottslingar.
Straffmyndighetsåldern är högre än 12-13 år.

Jag följer inte nyhetsrapporteringen om aktuella brott så noga, hur många 12-13-åringar har bevisats vara skyldiga till mord?
Citera
2026-07-30, 20:54
Medlem
Citat:
Jo det är just det det gör. Inget annat duger. Sillmjölke. Soyapojke.

Du gjorde nog många en tjänst genom att gå i pension.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in