2026-07-30, 17:09
Medlem
Förvånar mig ingenting om det stämmer. Vad som förvånar mig är motståndet man kan stöta på från allmänheten om man påtalar detta. Det är som den där kvinnliga kollegan med en blåklocka. Alla ser det, alla förstår vad som skett. Men om man påtalar det så har man brutit tabut om att sånt här talar vi inte högt om, vi tiger och låtsas som ingenting.
Citera
2026-07-30, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate

Han glömmer också att nämna det större problemet, vilket är alla obegåvade och olämpliga lärare som Sverige examinerar.
Klart vi får låga PISA-resultat när lärare har låg IQ och själva är kassa på att lära sig.
I länder i toppen för PISA är det SVÅRT att bli lärare. De har inte högre löner men det är lika svårt att komma in på utbildningarna som det är att komma in på läkarprogrammet i Sverige.

Det här är gårdagens, dagens och morgondagens sanning.

Inte nog med kommunaliseringen, infantiliseringen, anpassningar i all oändlighet och hattandet med LPO94, LPO11, LPO18 och fan och hans moster.

Det enskilt största sveket är att tränade apor kan bli lärare. Något år var 0.1 på högskoleprovet nog för att komma in, dvs lägre än vad en apa hade åstadkommit. Tänk alla kompetenta personer som valt att jobba inom en drös andra yrken för att skolan ser ut som den gör!

Å andra sidan tänker jag att det här är per design. Bildade medborgare blir svårare att styra in på fabrik. Bildade medborgare blir attraktiva för övriga världen att rekrytera. Kanske vill man bara bilda pöbeln nog. Fan vet.
Citera
2026-07-30, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Det här är gårdagens, dagens och morgondagens sanning.

Inte nog med kommunaliseringen, infantiliseringen, anpassningar i all oändlighet och hattandet med LPO94, LPO11, LPO18 och fan och hans moster.

Det enskilt största sveket är att tränade apor kan bli lärare. Något år var 0.1 på högskoleprovet nog för att komma in, dvs lägre än vad en apa hade åstadkommit. Tänk alla kompetenta personer som valt att jobba inom en drös andra yrken för att skolan ser ut som den gör!

Å andra sidan tänker jag att det här är per design. Bildade medborgare blir svårare att styra in på fabrik. Bildade medborgare blir attraktiva för övriga världen att rekrytera. Kanske vill man bara bilda pöbeln nog. Fan vet.

Att komma in och att examinera är inte samma sak. Massor ryker redan första terminen. Men ja, det är människor på högskolorna som är så korkade att det känns som ett dolda-kameran-skämt. Det stämmer visserligen även för läkare och program med höga intagningskrav med.

Men ja lärarkåren var lika väck på 90-talet, vikarierna var oftast bättre än de stela mongon som fladdrade med sin behörighet. Finns förstås helt fantastiska lärare med men de växer inte på träd tyvärr.

Det värsta med yrket idag är all form av kontakt med dryga föräldrar och idiotiska läroplaner.
Senast redigerad av Bloe 2026-07-30 kl. 17:56.
Citera
2026-07-30, 17:55
Avstängd
Grontarskonts avatar
Har en kompis som är lärare i mellanstadiet! Har hört värre saker än det där och värre blir det i högstadiet när de får betyg på riktigt!

Många mellanmjölkselever som ska gå höga betyg utan att anstränga sig! Och får de inte det är det fel på skolan/lärarna!
Citera
2026-07-30, 17:57
Avstängd
Grontarskonts avatar
Sen börjar de på engelska skolan och får glädjebetyg!

Kommer sen in på naturvetenskapliga linjen men kan knappt räkna!
Citera
2026-07-30, 18:01
Medlem
Huzzahs avatar
Har arbetat inom sjukvården i många år, en hel del med barn och unga och jag skriver under på att det finns många söndercurlade barn med sinnesrubbade föräldrar som ställer helt orimliga krav. Även relativt vanligt att en ”vuxen” person mellan typ 20-50 år har med sig sin mamma till sjukhuset (??) men det är ot. Tror att vartenda ord i ts är sant iaf. Det värsta är inte henbarnen utan deras bajjenödiga hipsterföräldrar.
Citera
2026-07-30, 18:02
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Aj, den argumenteringen får endast godkänt i en riktigt flummig skola, riktigt usel. Personer som utbildar sig och hamnar i en bransch som är sämre än sin yta förekommer i fler yrkesgrupper. På individnivå är resultatet katastrofalt att hoppa av. Med ditt sätt skulle en massa poliser, byggjobbare, fabriksarbetare, och tjänstemän välja att vara arbetslösa eller nåt de inte är utbildade för ... för att åstadkomma ingenting. Rikta ditt hat mot Skolverket, Skolinspektionen, politiker och de som sitter vid kontrollerna - varför inte väljarna - inte de i maskineriet.

Som sagt: Svensk lärarkår får precis vad den förtjänar, det är detta de vill ha. Håll till godo.
Citera
2026-07-30, 18:15
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Kommunaliseringen av skolan genomfördes med Göran Persson som skolminister, mot lärarnas önskemål, och han vann omröstningen 1999 trots att alla Höger-partier röstade emot den. Därefter började raset i svensk skola.
https://www.vilarare.se/nyheter/fackligt/30-ar-efter-kommunaliseringen-minns-hur-larare-sorjde-tillsammans/
A a a...

Akademikerna var emot....lärarförbundet för. Utan lärarförbundet hade det inte gått.

Det kan rent av varit så att de lägre lärarna plus flumskolelärarna medvetet försämrade skolan enbart för att skada akademikerna. Man skall inte undervärdera ren avund.

En majoritet av lärarna var för.
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-07-30 kl. 18:21.
Citera
2026-07-30, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huzzah
Även relativt vanligt att en ”vuxen” person mellan typ 20-50 år har med sig sin mamma till sjukhuset

Varför stör du dig på detta?
Citera
2026-07-30, 18:40
Medlem
Huzzahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI

En vuxen person klarar av att besöka sjukvården själv om de skulle behöva det. Deras anhöriga tar upp onödig plats och sen ska de oftast föra ”barnets” talan, tar tid och energi från sjukvårdspersonalen etc. Det är en viss typ av personer om man säger så. Och ”barnet” beter sig ofta som ett barn, vågar inte bli stucket exempelvis. Helt stört beteende av en vuxen, förväntat ansvarsfull, person om du frågar mig.

Undantaget någon som är allvarligt sjuk på riktigt (vilket dessa grabbar sällan är), då har man givetvis rätt att ha en eller flera anhöriga med.
Citera
2026-07-30, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI

Därför att de borde klara sig själva och inte trängas på sjukhus
Citera
2026-07-30, 18:56
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Inlägget på X är skrivet av en lärare och enligt honom så är alla dessa punkter något av det han träffat på under hans arbetsliv.
Jag har inte X så har inte kollat upp personen bakom kontot utan bara läst inlägget.

Om det är sant så gissar jag att de flesta av dessa punkter kommit till senaste fem åren och jag tycker det är vansinnigt att de ens godkänns och att skolorna går med på dessa krav.
Hur ungarna ska klara sig i arbetslivet är för mig en gåta om det är så här illa.

Som lärare så kan jag helt bekräfta hans bild och jag har åkt på många av punkterna själv. Vissa av punkterna kan man säga ja, ja, sen skiter man i dem. Andra punkter är orimliga och där kan varken rektor eller föräldrar göra ett skit åt saken förutom att man ses som besvärlig och att lönepåslaget blir uselt samt att man kan säga hej då till förstelärartjänster, lärarlönelyft osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in