2026-08-19, 21:59
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Jag är lite what the heck här 😅 Jag fattar inte riktigt vad du menar. Böckerna förstörs ju efter att de har digitaliserats, innehållet sparas alltså. Det är den fysiska boken som mals ner, inte informationen. Så tror det är nog du som är lite sådär koko som det kallas
Exempel 1: Ett företag köper upp alla exemplar av en bok och kopierar innehållet till en server som de äger.
Böckerna säljes vidare och informationen finns därför fortfarande tillgänglig för allmänheten utan att de måste gå genom företaget.
En extremt kraftig solstorm slår en dag ut de flesta servrar, inklusive företaget som kopierat boken.
Eftersom informationen finns analogt sparad i bokform är detta dock inget problem.

Exempel 2: Ett företag köper upp alla exemplar av en bok och kopierar innehållet till en server som de äger.
Böckerna förstörs och informationen finns därför inte längre tillgänglig för allmänheten utan att de måste gå genom företaget. Företaget äger nu denna information.
En extremt kraftig solstorm slår en dag ut de flesta servrar, inklusive företaget som kopierat boken.
Eftersom samtliga exemplar av boken förstörts så är informationen för alltid förlorad.
Senast redigerad av kato85 2026-08-19 kl. 22:02.
Citera
2026-08-19, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Jag är lite what the heck här 😅 Jag fattar inte riktigt vad du menar. Böckerna förstörs ju efter att de har digitaliserats, innehållet sparas alltså. Det är den fysiska boken som mals ner, inte informationen. Så tror det är nog du som är lite sådär koko som det kallas
Vart sparas informationen menar du? På AI-bolagens hemsidor tänker du då? Att du kan klicka dig fram till en PDF-version av boken på chatgpt.com?
Citera
2026-08-20, 00:13
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Jag måste säga att jag är förvånad. Visst, diskussionsforum på internet har alltid varit en plats där hetlevrade inlägg skrivna i affekt härskar, men jag tycker mig ändå se en tydlig försämring senaste åren vad gäller den övergripande förståelsen av trådarnas ämnen.

Denna tråden är ett ypperligt exempel: tråden handlar om hur techbolagen köper in miljontals böcker, förstör dem och scannar in dem för att träna sina språkmodeller (som de sedan tjänar pengar på). Men majoriteten av användarna förstår inte detta, utan tror att tråden handlar om digitalisering av böcker, ungefär som Project Runeberg. För mig är det en fullständig gåta hur man kan missa detta.

Lär vara viktigare för mänskligheten att AI lär sig förstå språk korrekt än att några mossiga böcker lever kvar på något mossigt bibliotek någonstans. Evolution.

Kapitalism för världen framåt, tack och lov.
Citera
2026-08-20, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Lär vara viktigare för mänskligheten att AI lär sig förstå språk korrekt än att några mossiga böcker lever kvar på något mossigt bibliotek någonstans. Evolution.

Kapitalism för världen framåt, tack och lov.
Med all respekt så tycker jag precis tvärt om (och det är jag övertygad om att människan inom oss alla håller med om, även om 'jaget' tror något annat).
Citera
2026-08-20, 10:32
Medlem
swimp78s avatar
Vet inte om Ai-modellerna jobbar så att de digitaliserar och sparar en komplett kopia av det material de bearbetar? Såvitt jag förstår är språkmodellerna ute efter att öva upp språket. Så de går väl igenom texten i helhet, men den fragmentariseras till rent språkliga aspekter om hur ord och meningar hänger ihop. De är inte ute efter ett specifikt "verk" utan efter språklig uppbyggnad.
Så har jag förstått det i alla fall.

Ang detta ifall de gör en tjänst som digitaliserar böcker typ som google books. Jag tror inte språkmodellernas scanningar av pappersböcker innebär att man kommer få tillgång till dessa. Tror det finns hinder i form av rättigheter och liknande från att det blir så. Annars hade de ju enbart kunna scanna sånt som finns på projekt runeberg typ..
Citera
2026-08-20, 11:05
Avstängd
engammalfisks avatar
Kör man full retard är det svårt avsluta.
Citera
2026-08-20, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Vet inte om Ai-modellerna jobbar så att de digitaliserar och sparar en komplett kopia av det material de bearbetar? Såvitt jag förstår är språkmodellerna ute efter att öva upp språket. Så de går väl igenom texten i helhet, men den fragmentariseras till rent språkliga aspekter om hur ord och meningar hänger ihop. De är inte ute efter ett specifikt "verk" utan efter språklig uppbyggnad.
Så har jag förstått det i alla fall.

Ang detta ifall de gör en tjänst som digitaliserar böcker typ som google books. Jag tror inte språkmodellernas scanningar av pappersböcker innebär att man kommer få tillgång till dessa. Tror det finns hinder i form av rättigheter och liknande från att det blir så. Annars hade de ju enbart kunna scanna sånt som finns på projekt runeberg typ..
Ja, precis så.

Om de hade tillhandahållit upphovsrättsskyddade verk hade de naturligtvis blivit stämda. Eller vänta, de har de ju redan:
https://www.reuters.com/world/us-judge-approves-anthropics-15-billion-settlement-copyright-lawsuit-2026-07-20/

Men det verkar oändligt svårt för många i tråden att förstå denna skillnad, och jag kan verkligen inte begripa varför. Å ena sidan: digitalisering av verk vars upphovsrätt är släppt och som görs tillgänglig för alla. Å andra sidan: AI bolag som förstör böcker för att träna sina språkmodeller (och tjäna pengar), och vars innehåll inte görs tillgänglig för någon.

Kan någon vänligen förklara varför folk har så svårt att se den uppenbara skillnaden här? (Om inte det är så att folk driver i tråden - så skulle det förstås kunna vara.)

Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk
Kör man full retard är det svårt avsluta.
Haha, ja - sant.
Citera
2026-08-20, 18:02
Medlem
Kolla vad som slängs på återvinningen.
Hela privata samlingar mödosamt utvalda och lästa med glädje och intresse.
Bundna volymer i perfekt skick.
Ibland kan jag inte låta bli att rädda några när jag ser förstautgåvor av Nilsson Piraten, Jean Genet, Proust, Hemingway, Steinbeck (på svenska) osv.
Folk fattar inte vad de slänger.
Men det finns uppenbarligen alltför mycket böcker därute.
Citera
2026-08-20, 22:47
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priffe
Kolla vad som slängs på återvinningen.
Hela privata samlingar mödosamt utvalda och lästa med glädje och intresse.
Bundna volymer i perfekt skick.
Ibland kan jag inte låta bli att rädda några när jag ser förstautgåvor av Nilsson Piraten, Jean Genet, Proust, Hemingway, Steinbeck (på svenska) osv.
Folk fattar inte vad de slänger.
Men det finns uppenbarligen alltför mycket böcker därute.
Med allra största säkerhet en generationsfråga där ett dödsbo skall rensas ut och barnen inte önskar omvandla sin lägenhet till ett bibliotek.
Hade varit bättre om böckerna istället donerats, men människor är av naturen lata och tar alltid den enklaste vägen till lösning.
Citera
2026-08-21, 07:09
Medlem
Bilderberg78s avatar
Länken är tlll en SEO-blogg som länlar till andra linkade skräpsidor.

Det är ts som är köpt av AI-byggda skitsidor.
Det var som precis jag bad Claude Code fixa hooks som buggade i ett arkiverat agentsystem jag ville ha till ett passande projekt. Det började plötsligt kalla sig för ett agentnamn, då glömt tänka på denna sak och i prompten live såg jag hur de två personligheterna blev till en fel av läsa agentfil som blir till loopen . Precis som svagsint folk som läser agentens skitbloggar i nästa led.

Och det är agentsystem som styr människor omedvetet, bara gå in i en livsmedelsaffär som är totalt riggad för detta, Men det är agentsystemet med AI som jag sätter på etikett på människan då det det är skapat åt samma syfte. Same shit när det ser lika ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in