2026-08-17, 18:50
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
intressant hur du ser på det. För om något slängs in på webben ja då finns det där för evigt. Böcker går sönder och är svårare att bevare än digitala kopier.
Inte ifall servrarna försvinner.
Cirka hälften av alla hemsidor försvinner efter 10 års tid:
https://www.pewresearch.org/data-labs/2024/05/17/when-online-content-disappears/
Citera
2026-08-17, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Vet inte vem du citerar, men att köpa i bulk betyder att man köper in stora kvantiteter.
Idag sker det hos bokhandlare, inte privatpersoner.
Men när bokhandlarna får slut på sina böcker så finns det inget som hindrar företagen att nå ut till privatpersoner.

Kul tanke ifall AI’n skälv får välja vilka böcker den vill läsa och låter en agent göra upphandlingar på nätet.
Citera
2026-08-17, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Inte ifall servrarna försvinner.
Cirka hälften av alla hemsidor försvinner efter 10 års tid:
https://www.pewresearch.org/data-labs/2024/05/17/when-online-content-disappears/

Fast länken visar inte att informationen försvinner, utan att den ursprungliga URL:en inte längre fungerar. Det är inte samma sak som dataförlust.

En sida kan vara borttagen från en server men fortfarande finnas i webbarkiv, backups och andra kopior. Det är hela poängen med digitalisering och replikering: innehållet kan finnas på flera oberoende platser samtidigt.

URL borta betyder inte att information är borta.
Citera
2026-08-17, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
För evigt? I femtio år till på sin höjd, sedan står serverhallarna och rostar.

Det har jag svårt att tro. Digital media behöver migrera med jämna mellanrum eftersom den också degraderas.

https://en.wikipedia.org/wiki/Data_degradation

Fast din egen länk stödjer ju min poäng. Ja, lagringsmedia degraderas – därför **migrerar och replikerar man datan**.

Det är inte samma hårddisk som ska överleva i 500 år. Informationen kopieras löpande till ny hårdvara och kan finnas samtidigt på mängder av oberoende platser.

En bok har ett fysiskt exemplar. Digitaliserar du den kan du ha tusentals identiska kopior utspridda över världen. Det är just det som gör digitalisering så starkt för långtidsbevarande.
Citera
2026-08-17, 19:29
Medlem
Citat:
Fast din egen länk stödjer ju min poäng. Ja, lagringsmedia degraderas – därför **migrerar och replikerar man datan**.

Det är inte samma hårddisk som ska överleva i 500 år. Informationen kopieras löpande till ny hårdvara och kan finnas samtidigt på mängder av oberoende platser.

En bok har ett fysiskt exemplar. Digitaliserar du den kan du ha tusentals identiska kopior utspridda över världen. Det är just det som gör digitalisering så starkt för långtidsbevarande.
Det låter toppen men vad har det med trådens ämne att göra?
Citera
2026-08-17, 19:33
Medlem
Citat:
Det låter toppen men vad har det med trådens ämne att göra?

Vi snackar ju om böckerna som blir digitaliserade? Det är ju detta tråden handlar om...
Citera
2026-08-17, 19:41
Medlem
Citat:
Vi snackar ju om böckerna som blir digitaliserade? Det är ju detta tråden handlar om...
Eh.. Nej. Det handlar tråden inte om.
Citera
2026-08-17, 22:54
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Fast länken visar inte att informationen försvinner, utan att den ursprungliga URL:en inte längre fungerar. Det är inte samma sak som dataförlust.

En sida kan vara borttagen från en server men fortfarande finnas i webbarkiv, backups och andra kopior. Det är hela poängen med digitalisering och replikering: innehållet kan finnas på flera oberoende platser samtidigt.

URL borta betyder inte att information är borta.
Visst, men som vanlig svensson får du oftast inte tag på dessa arkiv eller kopior, och det är ju tillgången till det som finns på webben vi diskuterar här, inte vad enskilda företag, organisationer eller privatpersoner valt att lagra privat på egna hårddiskar.
Senast redigerad av kato85 2026-08-17 kl. 22:57.
Citera
2026-08-18, 22:57
Medlem
Citat:
Eh.. Nej. Det handlar tråden inte om.

Böcker köps i bulk. Man tar sönder dem för att enkelt kunna skanna in sidorna. Vad yrar du om? Det är exakt detta tråden handlar om.

Det TS missar är att man gör detta för att bevara böcker. Sånt här är ganska vanligt idag. Hela arkiv digitaliseras för att materialet ska kunna bevaras och göras tillgängligt för fler människor.

Hela poängen med digitalisering är ju att en bok inte längre behöver finnas på en enda fysisk plats på jorden, utan kan bevaras och göras tillgänglig från flera platser.

Du vet väl vad internet är?
Citera
2026-08-19, 07:20
Medlem
Citat:
Böcker köps i bulk. Man tar sönder dem för att enkelt kunna skanna in sidorna. Vad yrar du om? Det är exakt detta tråden handlar om.

Det TS missar är att man gör detta för att bevara böcker. Sånt här är ganska vanligt idag. Hela arkiv digitaliseras för att materialet ska kunna bevaras och göras tillgängligt för fler människor.

Hela poängen med digitalisering är ju att en bok inte längre behöver finnas på en enda fysisk plats på jorden, utan kan bevaras och göras tillgänglig från flera platser.

Du vet väl vad internet är?
Inget av detta har dock med trådens ämne att göra.
Citera
2026-08-19, 09:31
Medlem
Jag måste säga att jag är förvånad. Visst, diskussionsforum på internet har alltid varit en plats där hetlevrade inlägg skrivna i affekt härskar, men jag tycker mig ändå se en tydlig försämring senaste åren vad gäller den övergripande förståelsen av trådarnas ämnen.

Denna tråden är ett ypperligt exempel: tråden handlar om hur techbolagen köper in miljontals böcker, förstör dem och scannar in dem för att träna sina språkmodeller (som de sedan tjänar pengar på). Men majoriteten av användarna förstår inte detta, utan tror att tråden handlar om digitalisering av böcker, ungefär som Project Runeberg. För mig är det en fullständig gåta hur man kan missa detta.
Citera
2026-08-19, 21:53
Medlem
Citat:
Jag måste säga att jag är förvånad. Visst, diskussionsforum på internet har alltid varit en plats där hetlevrade inlägg skrivna i affekt härskar, men jag tycker mig ändå se en tydlig försämring senaste åren vad gäller den övergripande förståelsen av trådarnas ämnen.

Denna tråden är ett ypperligt exempel: tråden handlar om hur techbolagen köper in miljontals böcker, förstör dem och scannar in dem för att träna sina språkmodeller (som de sedan tjänar pengar på). Men majoriteten av användarna förstår inte detta, utan tror att tråden handlar om digitalisering av böcker, ungefär som Project Runeberg. För mig är det en fullständig gåta hur man kan missa detta.

Jag är lite what the heck här 😅 Jag fattar inte riktigt vad du menar. Böckerna förstörs ju efter att de har digitaliserats, innehållet sparas alltså. Det är den fysiska boken som mals ner, inte informationen. Så tror det är nog du som är lite sådär koko som det kallas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in