Citat:
Ursprungligen postat av
Stenballe
Vad menar du med "opolitiska"?
Svar: Att de aldrig visar intresse för omröstningar, politiska nyheter eller politisk debatt.
Citat:
Det är sant att något fler män än kvinnor är engagerade i politiska partier, även om skillnaden är liten, men det finns inget som visar på att kvinnor rent generellt är mindre intresserade än män när det gäller politik i allmänhet.
Som man frågar får man svar. Jag har aldrig sett någon undersökning som ens testat om det finns skillnad mellan könen just när det gäller sammanhängande politisk ideologi. Däremot finns det ju annat som har undersökts såklart.
Om man tvunget ska jämföra, är kvinnor mer intresserade av s.k. "identitetspolitik" vilket jag inte kallar riktig politik. Riktig politik är hur staten bör styra så att folket får det bra. Frågan "vill jag vara en sån som visar mig omtänksam om miljön?" däremot är inte politik utan identitetspolitik. Politik borde inte handla om att "sända ut signaler" när man blir filmad i en talarstol. Men visst, det förekommer, alldeles för ofta!
Identitetspolitik är som politik fast för barn. Idioter lockas av sådant. Afrika är identitetspolitiskt, och tjejtidningar såsom Cosmopolitan.