2026-07-28, 12:36
Medlem
Tjena!

Jag måste byta ena gasfjädern för min baklucka på en xc40 2022. Volvohandlaren tar hutlösa summor för att göra det så jag tänkte ge mig på att göra det själv. Har hittat videor på nätet där det verkar ganska rättframt själva mekaniska bytet. Min fråga är följande, är det någon här som vet om man måste programmera om bakluckan efter ett sånt byte? Jag tänker lägen på motorer och liknande har flyttat sig.
Citera
2026-07-28, 12:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag tror inget sånt krävs men sök här på FB då det var en liknande fråga för någon vecka sen men då en V60 har jag för mig. Personen kanske har svaret på din fråga nu.
Citera
2026-07-28, 13:08
Medlem
Finns ett Volvoforum som heter jag rullar. Hittade en som kan kanske passsa in:

Annars så finns det fler där som vet hur man ska göra.

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=87&t=186464
Citera
2026-07-28, 13:44
Medlem
Sunimods avatar
Volvo har en programmeringsfunktion man borde kunna använda
Kan vara lite tips

https://www.youtube.com/watch?v=iak_Jl-40cE
Citera
2026-07-28, 17:33
Medlem
Köp en kvalitetsbil i stället för Volvo-möget.

Min Hondas gasfjädrar intakta efter 11 år.

Suzukin från 2006 har heller inte behövt byte av gasfjädrar.

Eller gör som grannarna med Volvo V60 och V70 - ha med en bit av ett kvastskaft.

En kär nackdel med japanska bilar är att man aldrig får veta vad reservdelarna kostar.
Citera
2026-07-29, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Köp en kvalitetsbil i stället för Volvo-möget.

Min Hondas gasfjädrar intakta efter 11 år.

Suzukin från 2006 har heller inte behövt byte av gasfjädrar.

Eller gör som grannarna med Volvo V60 och V70 - ha med en bit av ett kvastskaft.

En kär nackdel med japanska bilar är att man aldrig får veta vad reservdelarna kostar.

Gissar att ingen av dom har automatisk öppning av baklucka?
Citera
2026-07-29, 18:49
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koepingen
Det där måste vara en av de absolut mest onödiga funktionerna i världshistorien. Jag kan byta mina gasfjädrar på min Yaris från 2022 för några hundralappar och jag kan göra det själv på tio minuter och behöver inte programmera om någon dator för den saken.
Citera
2026-07-30, 08:02
Medlem
PeterNosters avatar
Svar från AI tyder på att det behövs kalibrering. Volvos egna system också:

Citat:
Om bakluckan inte fungerar automatiskt kan felet bero på:

En sliten eller trasig aktuator/motor.
Ett utslaget säkring.
Att mekanismen är ur kalibrering (kan ofta åtgärdas med en manuell kalibreringssekvens).
Att dämpare (gasfjädrar) är utslagna, vilket kan trigga felkoder eller göra rörelsen för tung för motorn.
För exakt felkodsläsning eller utbyte rekommenderas kontakt med en Volvo-verkstad eller användning av OBD2-läsare som stödjer Volvos proprietära system.

Bojkotta skiten och sätt dit vanliga gasfjädrar á 200:-
Citera
2026-07-30, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Svar från AI tyder på att det behövs kalibrering. Volvos egna system också:

Bojkotta skiten och sätt dit vanliga gasfjädrar á 200:-

Tror det är mer jobb att få bort öppningsfunktionen än att byta fjädrar.
Citera
2026-07-30, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koepingen
Korret!
Citera
2026-07-31, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det där måste vara en av de absolut mest onödiga funktionerna i världshistorien.
Jag skulle nog säga att det här med självöppnande baklucka är rätt typiskt en sådan där sak som egentligen inte BEHÖVS och man har klarat sig utan i alla dessa år. Men som är oerhört smidigt och praktiskt när man väl har det! Jag kör förvisso så gammalt skit att jag inte har självöppnande, men jag ser dagligen folk på butiksparkeringarna som duttar med foten under bakänden på bilen för att öppna bakluckan när de kommer med kassarna från butiken.

Vi kan väl ta en jämförelse med centrallås. Visst KAN man lika gärna ta ett varv runt bilen och låsa, men gu' va smidigt att bara vrida på förardörrens nyckel / trycka på en knapp på dosan när man gått ur.
Citera
2026-07-31, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Jag skulle nog säga att det här med självöppnande baklucka är rätt typiskt en sådan där sak som egentligen inte BEHÖVS och man har klarat sig utan i alla dessa år. Men som är oerhört smidigt och praktiskt när man väl har det! Jag kör förvisso så gammalt skit att jag inte har självöppnande, men jag ser dagligen folk på butiksparkeringarna som duttar med foten under bakänden på bilen för att öppna bakluckan när de kommer med kassarna från butiken.

Vi kan väl ta en jämförelse med centrallås. Visst KAN man lika gärna ta ett varv runt bilen och låsa, men gu' va smidigt att bara vrida på förardörrens nyckel / trycka på en knapp på dosan när man gått ur.
Betyder det att vem som helst kan med foten öppna bagageluckan på bilar med denna facilitet?
Eller krävs att centrallåset är upplåst, eller att man har en nyckel eller någon typ av magnetkort i fickan?
Låter spännande.
Svara ni som vet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här