2026-07-28, 10:37
Medlem
Varför rapporterar inte stora mediehus, svenska som internationella om miljökatastrofen i Hormuzsundet?

Iran har ju sänkt en oljetanker i Hormuzsundet genom en mina. Olja måste välla ut i sundet och driva åt det håll som vinden blåser.

Svensk media och dom flesta stora mediehus och gillar ju Iran och borde ju hylla denna miljökatastrof?

Den kan ju drabba Trump/USA-allierade runt Hormuzsundet om vinden blåser åt rätt håll?

https://www.tasnimnews.ir/en/news/2026/07/26/3656892/oil-tanker-explodes-in-strait-of-hormuz-after-leaving-designated-route
Citera
2026-07-28, 10:42
Medlem
Att en uppgift inte omedelbart återges av etablerade medier är inte i sig bevis för mörkläggning. Det kan också bero på att den ännu inte har verifierats.
Citera
2026-07-28, 10:48
Medlem
Vit-Brandbils avatar
En mina borde göra att det läcker friskt kan man tycka men det ser på bilden ut som det brinner högre upp på båten så frågan är hur sant allt är.
Citera
2026-07-28, 11:35
Avstängd
Straminskys avatar
Dels det. Och algblomningen:

"Algblomningen i Östersjön har kommit igång ordentligt sommaren 2026, med omfattande ytansamlingar av cyanobakterier kring Gotland, Mälaren och stora delar av mellersta och norra Egentliga Östersjön. "

Skärpning!
Citera
2026-07-28, 11:51
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag gissar att man är osäker på vem som bär skulden. Hade inte USA varit där hade det aldrig skett.

Tittade precis på ett klipp där man konstaterade att en modern tanker kan ta 250,000 ton olja.

Rimligtvis borde det vara en miljökatastrof av rang likt alaska eller gulfen (bp?)
Citera
2026-07-28, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag gissar att man är osäker på vem som bär skulden. Hade inte USA varit där hade det aldrig skett.

Tittade precis på ett klipp där man konstaterade att en modern tanker kan ta 250,000 ton olja.

Rimligtvis borde det vara en miljökatastrof av rang likt alaska eller gulfen (bp?)

Ingen media har väl påstått att USA/USAallierade har lagt ut minor i Hormuzsundet?

SVT hade nog haft det det som huvudnyhet om USA minerat Hormuzsundet?

Ja 250 000 ton olja borde förstöra antingen Irans kust mot Hormuz eller den andra sidan.
Citera
2026-07-28, 13:27
Medlem
Wyrdkins avatar
Oljetankrar har ganska bra cisterner för olja. Att ett skepp går på en mina betyder inte per automatik att en cistern gått sönder. Det är inte så att hela båten bara är full med olja i skrovet.
Citera
2026-07-28, 20:05
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken

Vad är skillnaden mellan VLCC och ULCC?

Skillnaden mellan en VLCC (Very-Large Crude Carrier) och en ULCC (Ultra-Large Crude Carrier) handlar om storlek: VLCC:er varierar från 200 000 till 320 000 dödviktston (DWT) och transporterar cirka 2 miljoner fat olja, medan ULCC:er överstiger 320 000 DWT och kan bära upp till 4 miljoner fat.
Citera
2026-07-28, 23:07
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Oljetankrar har ganska bra cisterner för olja. Att ett skepp går på en mina betyder inte per automatik att en cistern gått sönder. Det är inte så att hela båten bara är full med olja i skrovet.
tidigare hade man ju även skott i båtar?

Har noll koll på tankers
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in