Igår, 01:48
Medlem
Ibland skulle man vilja mumsa på nåt gott efter jobbet som e lite nyttigare och när man hittar frystorkade jordgubbar,persikor eller annat i butiken så är det nån girig fulimportör som gjort nån snygg påse med nån snygg design eller namn men använt nån billig kinesisk tillverkare där man har massor med gifter som är förbjudna i europa istället för att använda europeiska frukter så det går inte att köpa dom.

Har sett torkade jordgubbar med chokladöverdrag och annat även i lösgodiset för naturgodis men de använder garanterat samma skräp eftersom de inte vågar skriva ursprungsland på frukten och nötterna.

Livsmedelsverket verkar släppa igenom vilket skräp som helst men jag undrar om nån av er hittat nåt märke i svenska butiker som faktiskt använder europeisk frukt?

Hittade ett märke på andra sidan östersjön men i sverige verkar det lysa med sin frånvaro.
Iallafall jag har inte hittat nåt.

Köper folk verkligen skiten i så hög grad och inte kräver riktiga frukter och riktiga råvaror?
Senast redigerad av lakritsgubben Igår kl. 02:13.
Citera
Igår, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritsgubben
Ibland skulle man vilja mumsa på nåt gott efter jobbet som e lite nyttigare och när man hittar frystorkade jordgubbar,persikor eller annat i butiken så är det nån girig fulimportör som gjort nån snygg påse med nån snygg design eller namn men använt nån kinesisk tillverkare där man har massor med gifter som är förbjudna i europa istället för att använda europeiska frukter så det går inte att köpa dom.

Har sett torkade jordgubbar och annat även i lösgodiset för naturgodis men de använder garanterat samma skräp eftersom de inte vågar skriva ursprungsland på frukten och nötterna.

Livsmedelsverket verkar släppa igenom vilket skräp som helst men jag undrar om nån av er hittat nåt märke i svenska butiker som faktiskt använder europeisk frukt?

Hittade ett märke på andra sidan östersjön men i sverige verkar det lysa med sin frånvaro.
Iallafall jag har inte hittat nåt.

Köper folk verkligen skiten i så hög grad och inte kräver riktiga frukter och riktiga råvaror?
Du kanske kan köpa en frukt-tork och testa att torka svenska jordgubbar nu när de är billiga? En sån kostar ett par hundra. Dock tror jag att de du tänker på ofta är frystorkade, så jag vet inte hur resultatet blir.

Du kan ju göra ett experiment o torka i ugnen på 50-70 grader annars, med luckan lite öppen.
Citera
Igår, 06:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Du kanske kan köpa en frukt-tork och testa att torka svenska jordgubbar nu när de är billiga? En sån kostar ett par hundra. Dock tror jag att de du tänker på ofta är frystorkade, så jag vet inte hur resultatet blir.

Du kan ju göra ett experiment o torka i ugnen på 50-70 grader annars, med luckan lite öppen.

Vi har en sån fast dyrare modell. Jordgubbar har jag faktiskt inte tänkt på att torka då de är rätt dyra tills nu när det är överflöd av dem.
Man kanske ska köpa en hel låda och börja torka. Ett jävla jobb att skära dem i småbitar bara.
Vi torkar mest kryddor och framförallt höstkantareller och carl johan i vår.
Citera
Igår, 10:10
Medlem
pn222jws avatar
Torkade mullbär (från Turkiet) är riktigt goda - och mycket nyttiga. Finns inom hälsokost.
Citera
Igår, 13:53
Medlem
Rawpowder (finns bla på svenskhalsokost.se och apotea) har hela frystorkade jordgubbar. Ekologiska från Polen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in