2026-09-30, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drakenhielm
Hittade 47 st i en hage utanför Karlstad
Damn, södra värmlandstrakten här men har bara hittat enstaka fynd än.. Bra att veta att dom finns iallafall!
Citera
2026-09-30, 19:53
Medlem
Är platser man letat på utan fynd inte lönt att leta på igen när nästa regnperiod kommer?
Citera
2026-10-01, 11:57
Medlem
WaheGurus avatar
Hej alla! Om man vill se dom i Stockholm, södra sidan, någon som har ett bra tips? Att se dom alltså. Tack!
Citera
2026-10-01, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balmondexe
Är platser man letat på utan fynd inte lönt att leta på igen när nästa regnperiod kommer?
Det beror på om det varit tillräcklig regn innan, hur bevuxet det är där du letar. Är det kort gräs så är det lättare att se och lättare att utesluta, är det långt gräs kan det finnas där bara att man missar det. Sedan hur omständligt det är för dig att ta dig dit. Du behöver ju inte ligga på alla fyra och finkamma till synes tomma marker. Men en kort tur och bara kolla läget skadar inte. Men hellre att du tar 10 olika ställen 1 gång var än 1 ställe 10 gånger. Likaså om ett ställe är i närheten skadar det inte att ta sig dit och få lite frisk luft. Onödigt att ta sig flera mil till där det antagligen inte finns något alls eller bara små mängder, då kan du lika gärna söka bättre marker.
Citera
2026-10-01, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scopolamine
Det beror på om det varit tillräcklig regn innan, hur bevuxet det är där du letar. Är det kort gräs så är det lättare att se och lättare att utesluta, är det långt gräs kan det finnas där bara att man missar det. Sedan hur omständligt det är för dig att ta dig dit. Du behöver ju inte ligga på alla fyra och finkamma till synes tomma marker. Men en kort tur och bara kolla läget skadar inte. Men hellre att du tar 10 olika ställen 1 gång var än 1 ställe 10 gånger. Likaså om ett ställe är i närheten skadar det inte att ta sig dit och få lite frisk luft. Onödigt att ta sig flera mil till där det antagligen inte finns något alls eller bara små mängder, då kan du lika gärna söka bättre marker.
Okej förstår..
Detta är mitt första år jag letar efter toppisar men jag har varit runt på ca 20 hagar/ängar och endast hittat på 3 ställen och det har inte varit mycket jag hittat..Vissa platser har verkligen sett helt perfekta ut för dem små liven att växa på så kommer ge dem platserna fler försök efter regnet kommer..
Här är fortfarande väldigt varmt, senaste 3 dagarna har vi stor sol och 20 grader på dagarna så får vänta in kylan..
Citera
2026-10-01, 18:20
Medlem
Dr-Xs avatar
Hittade 50 st i Gävle kommun idag. Utan vidare ansträngning.

Hur ser det ut rent säsongmässigt, är vi i början, mitten eller slutet av den?
Citera
2026-10-02, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balmondexe
Okej förstår..
Detta är mitt första år jag letar efter toppisar men jag har varit runt på ca 20 hagar/ängar och endast hittat på 3 ställen och det har inte varit mycket jag hittat..Vissa platser har verkligen sett helt perfekta ut för dem små liven att växa på så kommer ge dem platserna fler försök efter regnet kommer..
Här är fortfarande väldigt varmt, senaste 3 dagarna har vi stor sol och 20 grader på dagarna så får vänta in kylan..
När jag var ny letare så hittade jag i kanske 1/10 hagar. Nu för tiden är det kanske 1/3 till 1/4 i snitt när man fått bättre känn för var de växer. Men då är det inga rikliga mängder oftast. Så 3/20 är helt normalt skulle jag säga. Sen om det är varmt + torrt så har du ju ingen aning om hagarna är bra eller inte. Någon kan ju ha plockat innan dig t.ex. och sen kommer inga fler svampar förrän det börjar regna.

Ängar är lönlöst IMO om det är högvuxet. Ser inte ett skit då.
Citera
2026-10-02, 08:46
Medlem
sixgorillions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-X
Hittade 50 st i Gävle kommun idag. Utan vidare ansträngning.

Hur ser det ut rent säsongmässigt, är vi i början, mitten eller slutet av den?

Ett bra år hittade jag toppisar redan tidigt i Augusti, regnig och kall sommar resulterade i sjuk skörd. Nu har sommaren och hösten både varit torr och varm så säsongen blir nog kortare och allt beror på när frosten kommer. Upplever själv att när första frosten kommit så blir det svårt för toppisarna att komma tillbaka även om det är ~1-2 veckor utan minusgrader (Baserat på egna observationer)
Citera
2026-10-02, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scopolamine
När jag var ny letare så hittade jag i kanske 1/10 hagar. Nu för tiden är det kanske 1/3 till 1/4 i snitt när man fått bättre känn för var de växer. Men då är det inga rikliga mängder oftast. Så 3/20 är helt normalt skulle jag säga. Sen om det är varmt + torrt så har du ju ingen aning om hagarna är bra eller inte. Någon kan ju ha plockat innan dig t.ex. och sen kommer inga fler svampar förrän det börjar regna.

Ängar är lönlöst IMO om det är högvuxet. Ser inte ett skit då.
Nej det kanske är normalt men känslan suger att inte hitta när man lägger så mycket tid haha!
Vaknade och ser hur det öser ner här och det ska regna hela helgen nu så om 1 vecka kan man bege sig ut igen
2 av de 3 ställena jag hittat på har varit ängar men håller med att dem är rätt svåra att hitta men där är traktorspår just där dem växte sist så tänkte följa samma traktorspår igen..
Citera
2026-10-02, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisgeten8
Tjena!

Någon som har lust att lägga upp en bild på hur ett bra habitat ser ut?

Har letat flera timmar idag i olika hagar i mellanskåne som borde vara rätt men har inte hittat en enda.

https://imgur.com/a/W6zf8db
Citera
2026-10-02, 20:26
Medlem
Grisgeten8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janne-Linkan
https://imgur.com/a/W6zf8db

Tack! 🙏
Citera
Igår, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janne-Linkan
Ok augusti börjar närma sig nu så tänkte att kan ju vara aktuellt att ha säsongstråd redo för diskussion och fynd !

Må hattarna synas o psilocybin flöda

Hur skiljer ni som är lite mer erfarna plockare, åt toppisar mot de svampar som kan likna/förvirras som dom? Vad ska/bör man kolla efter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in