2026-07-27, 20:16
Medlem
ViModeraters avatar
https://www.kyrkanstidning.se/nyhet/valet-2026-hitta-ditt-parti-med-var-valkompass/432417

I höst går Sverige till val. Gör Kyrkans Tidnings valkompass för att se vilket parti som ligger närmast dig i kyrkans frågor.

Är valkompassen bra?
Citera
2026-07-27, 20:30
Medlem
Wajis avatar
Testade. 80 % SD så den stämmer nog bra 😁
Citera
2026-07-27, 20:31
Medlem
franges avatar
Förvånansvärt politiskt neutral undersökning, hade förväntat mig klart mycket mer ledande frågor om "antidemokratiska partier" och annat vänsterdravel.

Fick iallafall i fallande ordningen SD, L, M, KD, S, C, MP, V. Så jag blir inte jätteförvånad över resultatet, även om att Libtardsen kom näst högst?
Citera
2026-07-27, 20:36
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Förvånansvärt politiskt neutral undersökning, hade förväntat mig klart mycket mer ledande frågor om "antidemokratiska partier" och annat vänsterdravel.

Fick iallafall i fallande ordningen SD, L, M, KD, S, C, MP, V. Så jag blir inte jätteförvånad över resultatet, även om att Libtardsen kom näst högst?

Jag fick också höga värden på Liberalerna även om SD var snäppet högra. KD, som är mitt val av parti i detta val, landade bara på knappt 60%. Men något är fishy, i resultatet kan man utläsa att endast SD och M vill minska invandringen, medan KD vill höja invandringen starkt. Det stämmer ju inte riktigt med vad man hör i politiken?
Citera
2026-07-27, 21:04
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Jag fick också höga värden på Liberalerna även om SD var snäppet högra. KD, som är mitt val av parti i detta val, landade bara på knappt 60%. Men något är fishy, i resultatet kan man utläsa att endast SD och M vill minska invandringen, medan KD vill höja invandringen starkt. Det stämmer ju inte riktigt med vad man hör i politiken?
Ja, när jag tittar igenom hur partierna svarar så har jag klart fler "samma svar" som KD än L, och fler tvärt emot L än KD - men ändå säger den 64% för L och 53% för KD...

Fast i frågan "Sveriges asylmottagning skall vara minimal" så är KD, M, S och SD helt för (tjena att sossarna tycker det ) så är L "delvis för", så såg du verkligen rätt?
Citera
2026-07-27, 21:08
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Ja, när jag tittar igenom hur partierna svarar så har jag klart fler "samma svar" som KD än L, och fler tvärt emot L än KD - men ändå säger den 64% för L och 53% för KD...

Fast i frågan "Sveriges asylmottagning skall vara minimal" så är KD, M, S och SD helt för (tjena att sossarna tycker det ) så är L "delvis för", så såg du verkligen rätt?

Crap, har stängt ned sidan Jag såg antagligen fel.
Citera
2026-07-27, 21:09
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViModerater
Är valkompassen bra?
Nej, frågorna handlar inte om sådant som väljarna bryr sig om.
Jag ser inte hur självmordshjälp skulle vara den mest lämpliga sjukvårdsfrågan.
Den är nog rentav olämplig.
Citera
2026-07-27, 21:22
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
https://www.kyrkanstidning.se/nyhet/valet-2026-hitta-ditt-parti-med-var-valkompass/432417

I höst går Sverige till val. Gör Kyrkans Tidnings valkompass för att se vilket parti som ligger närmast dig i kyrkans frågor.

Är valkompassen bra?
Har inte alla media samma valkompass? Utgår från att de köper någon standardpryl och inte utvecklar själva, så skillnaderna lär vara minimala, de vill bara visa reklam på sidan av frågorna och få dina klick.

Edit: denna var faktisk annorlunda, även om resultatet inte var det.
Senast redigerad av mikaels 2026-07-27 kl. 21:26.
Citera
2026-07-27, 22:19
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Är valkompassen bra?
Behöver man använda valkompass för att veta vad man ska rösta på bör man nog stå över att rösta.

Dessutom, hur vet man att den inte är fejkad för att ge ett visst resultat?
Citera
2026-07-27, 23:44
Medlem
Straminskys avatar
Räcker med att man göra samma test en gång till och ändrat ett eller ett par svar, även marginellt, så blir resultatet ett helt annat.

Jag gick från MP och V till S C och SD utan att egentligen gjort några tvära kast.
Citera
2026-07-28, 00:07
Medlem
Jag fick V, MP, L, C, S, SD, M, KD. Inte helt oväntat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in