2026-07-27, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Och därför kör jag bara nya bilar sedan 10 år tillbaka. Visst, man kan köpa en "billig" begagnad bil och köra med den, men troligen förr än senare så kommer det komma oväntade dyra utgifter och som för mig så hände det på de mest opassande tillfällen som på semesterfärjan, i rondellen i en annan stad 30 mil hemifrån eller med katterna i billen och den brakde ihop 40 mil hemifrån och 10 mil från närmaste normala verkstad.

En kostad på verkstad för 15 000 kr kan bli 5000 kr i bärgning också och nån tusenlapp på hotell eller flera tusen i hyrbil.

En ny bil är dyrt ja, men då har man garantier och fullförsäkrad till lågt pris. Sen händer sällan något med en ny bil heller.

Hur kul är det om ett fel orsakar 15 000 i kostad och ytterligare 5-10k i kostad rutomkring det för bärgning, hytbil med mera?

Sånna oväntade kostnader hatar jag och var anledningen till att jag slutade med begagnade bilar.
Såna oväntade bärgnings, hotell, hyrbilskostnader, har man halvförsäkringen till.

Maskinskadeförsäkringen, som ingår i helförsäkringen, täcker motor, växellåda, elektronikfel och en hel del övriga fel/skador på bilen.

I alla fall om bilen inte gått mer än ca 8-10tusen mil/är max ca 8-10 gammal.

Men kör själv nyare bilar, är gött med en fräsch bil då och då, precis som du säger.
Byter till en helt ny var 3dje år ungefär.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-07-27 kl. 23:42.
Citera
2026-07-27, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Såna oväntade bärgnings, hotell, hyrbilskostnader, har man halvförsäkringen till.

Maskinskadeförsäkringen som ingår i helförsäkringen täcker motor, växellåda, elektronikfel och en hel del övriga fel/skador på bilen.

Men kör själv nyare bilar, är gött med en fräsch bil då och då, precis som du säger.

Mina äldre bilar hade alla gått mer än 10k mil så fick stå för allt själv. En dag valde startmotorn att gå sönder på vägen till visbyfärjan. Kom fram till färjan, men fick knuffa igång den på vägen av och sen inte stanna motorn när det var dags för tankning.

En annan gång gick kopplingen sönder i en rondell 30 mil hemifrån. Kunde alltså inte växla med kopplingen. Gjorde mina ärenden och körde sedan hem utan koppling. Ja jag växlade utan koppling. Går om man gör det i rätt varvtal, men blir knepigt vid rödljus, då måste man stänga av bilen.

En annan gång hade något i generatorn slitits ut så att bilen knappt laddade batteriet. Var då i norge, så det blev också jävligt jobbigt.

En annan gång exploderade batteriet. Ja det small som fan och sen var bilen död. Blev också jävligt jobbigt.

Har fler historier också, men vill inte ta upp för mycket tid. Poängen är att jag köper gärna nytt för att undvika allt helvete jag varit med om.
Tror också att det kanske bli billigare i längden om man även räknar in problemfrihet i kalkylen
Citera
2026-07-28, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat

Maskinskadeförsäkringen, som ingår i helförsäkringen, täcker motor, växellåda, elektronikfel och en hel del övriga fel/skador på bilen.

Och är bilen servad på auktoriserad verkstad så ingår vanligen någon form av mobilitetsgaranti som hjälper om bilen plötsligt ger upp ute på vägen.
Citera
2026-07-28, 05:38
Medlem
Citat:
Mina äldre bilar hade alla gått mer än 10k mil så fick stå för allt själv. En dag valde startmotorn att gå sönder på vägen till visbyfärjan. Kom fram till färjan, men fick knuffa igång den på vägen av och sen inte stanna motorn när det var dags för tankning.

En annan gång gick kopplingen sönder i en rondell 30 mil hemifrån. Kunde alltså inte växla med kopplingen. Gjorde mina ärenden och körde sedan hem utan koppling. Ja jag växlade utan koppling. Går om man gör det i rätt varvtal, men blir knepigt vid rödljus, då måste man stänga av bilen.

En annan gång hade något i generatorn slitits ut så att bilen knappt laddade batteriet. Var då i norge, så det blev också jävligt jobbigt.

En annan gång exploderade batteriet. Ja det small som fan och sen var bilen död. Blev också jävligt jobbigt.

Har fler historier också, men vill inte ta upp för mycket tid. Poängen är att jag köper gärna nytt för att undvika allt helvete jag varit med om.
Tror också att det kanske bli billigare i längden om man även räknar in problemfrihet i kalkylen

Det var sannerligen inte lite av allvarliga problem du råkat ut för, och nåt liknande har jag inte ens hört i skroderandet runt fikaborden i hobbygaragen man gästat genom åren.

Själv som bara haft bil sen 70talet och aldrig haft annat än billiga bilar för en handfull tusingar i alla år innan jag köpte en ”vansinnigt” dyr beggad BMW 7-serie som sommar bil för 110k för snart 20 år sedan, och sen en nästan ny Passat -18 för 325k för 7mår sen. Och trots detta bara råkat ut för ett motorhaveri på 70talet, en skjuten växellåda och trasig oljepickup (trimmad Saab 900…) men aldrig annars råkat ut för nåt som orsakat stopp på vägen så jag inte tagit mig hem, annat än dessa tre tillfällen.

Det är ju nästan så man skulle kunna tro just du är hemsökt med sådan otur…..

Hor som helst så blir det fel att som TS insinuera att verkstaden gjort fel eller blåser folk, när problemet på hans bil består för att han bara valde att köra med ett ”fulknep” istället för att verkligen åtgärda det grundläggande felet.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-07-28 kl. 05:40.
Citera
2026-07-28, 19:32
Medlem
Verkstäder lagar bilar, du fick veta vad det kostar att laga felet du har.
Hassan på hörnet raderar felkoder för att försöka komma genom besiktningen, så folk kan köra längre med trasiga bilar - tills det i vissa fall utvecklas till ett mycket dyrare fel.
Citera
2026-07-29, 00:01
Medlem
Partikelfiltret som spökar antar jag.
Ut och gasa på riktigt ordentligt en längre stund så bilen hinner regenerera.
Citera
2026-07-29, 11:29
Medlem
Citat:

Endera har du haft otur eller så har du, som t s, haft Volvo.
Har själv köpt 3 nya Volvo, och har haft otroligt mycket problem med dom.
Köp japansk bil i stället.
Min Honda 2015 har endast behövt nya torkarblad, nytt batteri och bromsbelägg bak på snart 11 år.
Suzukin från 2006 en glödlampa, 2 batteribyten.
En tidigare Lexus bara bensin.
4 Mazda endast servats efter föreskrifter, trots att2 av dom körs över 150.000 km.
Citera
2026-07-29, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Endera har du haft otur eller så har du, som t s, haft Volvo.
Har själv köpt 3 nya Volvo, och har haft otroligt mycket problem med dom.
Köp japansk bil i stället.
Min Honda 2015 har endast behövt nya torkarblad, nytt batteri och bromsbelägg bak på snart 11 år.
Suzukin från 2006 en glödlampa, 2 batteribyten.
En tidigare Lexus bara bensin.
4 Mazda endast servats efter föreskrifter, trots att2 av dom körs över 150.000 km.

Nej jag hade en Volvo 240 för "tusen år" sedan och har sedan inte haft en enda volvo förrän den nuvarande som är Volvo EX30.

Hade dock flera Saab som jag gillade. En Saab 99, två stycken Saab 900 , en 9-3 och en 9-5.
Problemet var väla tt jag jagade billiga bilar, men som såg snygga ut och/eller hade bra prestanda. Var alltid turbomodellerna jag hade av Saab t.ex.

Dock betalade jag för lite och fick väl vad jag förtjänade för det priset. Sen är jag inte uppvuxen med varken någon farsa eller bror så lärde mig aldrig att meka på egen hand.

Har inte haft någon större lycka med Audi eller BMW heller som jag haft. Dyra reparationer blev det.

Min första nya bil var en billig en med endast 82 hk eller nåt sånt, men jag fick mersmak av det. En ny bil som bara var att köra och köra utan någon egentlig risk för problem då den var ny, även om det hade hänt, så har man ju garanti. Kände att det blev ett billigt bilägande och det man betalar för bilen är vad man kommer lägga utöver det vanliga som försäkring och bränsle där försäkringen var oerhört billig. Högst troligt tillkommer inget annat än bränsle.

Med mina tidigare bilar så kanske de var billiga att köpa, men jag visste aldrig om nästa månad var en månad då den kostade mig 10 000 kr eller mer, eller inte. Jag gillar förutsägbar ekonomi, så om man har avbetalning eller leasing på en ny bil så är det mer eller mindre inga oförutseddda utgifter så länge man inte sabbar något själv.

Hände ju på en tidigare ny bil att jag på en trång parkering råkade repa lacken i en stolpe så det blev 5000 kr i självrisk, men annars inget.
Citera
2026-07-29, 15:18
Medlem
israelisinnocents avatar
Dumsnällt av en tekniker att säga så
Vilken kedja?

Testa lite italiensk tuning
Citera
2026-07-31, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Dumsnällt av en tekniker att säga så
Vilken kedja?

Testa lite italiensk tuning
Vad är italiensk tuning?
Citera
2026-07-31, 15:58
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Vad är italiensk tuning?
"Motionera" cylindrarna
https://www.youtube.com/watch?v=5C9Ie4BcYew
Citera
2026-08-01, 03:21
Medlem
killawifes avatar
15k för att rengöra sot i insug/avgassystem? Ja, de gillar att salta räkningar antar jag. Jag gjorde detta jobbet på en V50 2.0D för några år sen och det var ett riktigt skitigt grisgöra men inte värt 15k, 1500 kanske. Sen var det inte ens felet utan det var en liten jävla magnetventil istället, lol!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in