En
intressant men samtidigt konstig artikel, från 29:e juli 2020.
Ur artikeln:
Citat:
Denna vecka ska SL:s bussar prydas med regnbågsflaggor, men när en resenär ifrågasatte varför hans busslinje inte hade flaggor fick han ett kränkande bemötande.
– Chauffören sa att han inte vill ha några ”fikusflaggor”, berättar passageraren.
Redan där blir det konstigt!
Vem var resenären?
Vem var föraren?
Citat:
Nu fördömer jämställdhetsministern Åsa Lindhagen händelsen.
Med vilken rätt?
Citat:
I veckan märkte han att flera bussar i hans område inte hade satt upp regnbågsflaggor på taket. Han bestämde sig därför under en bussresa att fråga chauffören varför flaggan saknades.
– Chauffören sa att han inte vill ha några ”fikusflaggor” på sin buss.
– Jag blev helt chockad av hans svar. Det är djupt kränkande för alla hbtqi-personer att få ett sånt här svar.
Jämställdhetsministern: ”Oacceptabelt”
När delar av regeringen mötte pressen på torsdagen, kommenterade jämställdhetsminister Åsa Lindhagen Expressens artikel.
– Det är oacceptabelt.
Sade en minister!?
Citat:
– Det här handlar om att vi ska stå upp för allas lika värda. Och det kan man göra på många sätt, exempelvis genom att hissa regnbågsflagan. Det är ett tydligt ställningstagande för hbtq-personers rättigheter och mänskliga rättigheter överlag, säger hon.
Flera bussar saknar flagga
Resenären som bor i Rinkeby, i norra Stockholm, säger att flera busslinjer i hans område saknar regnbågsflaggan.
Em engagerad Rinkebybo men vem?
Citat:
I norrort är det transportbolaget Arriva som ansvarar för SL:s busstrafik.
Tillhör Rinkeby norrort?
Citat:
Den berörda resenären ska nu ha tagit kontakt med SL angående det som har hänt.
– Jag kontaktade SL:s kundtjänst och berättade vad jag hade varit med om. Berättade också att flera bussar inte har flaggan. Jag fick ett jättefint bemötande och de skulle ta detta vidare, fick jag höra.
Expressen kontaktade Arriva på torsdagen, då hade de nyss fått uppgifter om händelsen från kundtjänst. I nuläget kommer de inte vidta åtgärder – då chauffören inte går att identifiera.
Hoppsan!
Hur är det möjligt?
Citat:
”Det går inte att identifiera föraren baserat på informationen, tyvärr”, skriver Arrivas kommunikationschef Christer Ekelund i ett sms.
Som sagt: hur är det möjligt, eller var, år 2020?
En s.k. nyhetsanka, hela artikeln?
Citat:
”Inget beslut som chaufförerna kan ta”
När Expressen tog kontakt med SL presstjänst hade de inte nåtts av informationen.
– Detta är nytt för mig. Men det är självklart inte ett okej bemötande mot en passagerare och jag förstår att man blir upprörd, säger Johan Nordgren, presskontakt på SL.
.
Det konstigaste är nog det uppenbara
ministerstyret.
Citat:
Ministerstyre är en term som innebär att en minister i vissa länder har rätt att detaljstyra den del av förvaltningen som lyder under ministern, ungefär som en verkställande direktör i ett företag. När ministerstyre råder är ministern den som har det yttersta ansvaret för alla beslut och handlingar som företas inom sitt departement eller ministerium (ministerförvaltning) inför den lagstiftande församlingen, regeringschefen eller statschefen; till exempel kan en minister gå in i enskilda ärenden, åsidosätta underlydande tjänstemän och fatta slutgiltiga beslut.
I de flesta länder, till exempel Danmark, Norge, Storbritannien och USA råder ministerstyre som norm. Finland och Sverige har dock regler som förhindrar ministerstyre i enskilda ärenden. Begreppet används i Sverige i inhemskt sammanhang som en negativ term såsom en anklagelse om politisk misskötsel när den riktas mot svenska ministrar.
I de flesta rättsstater finns förbud mot ministrar att direkt styra domstolars utslag. De länder som tillåter detta brukar vara diktaturer, och även där görs sådant ofta bakom kulisserna. Det finns exempel när diktaturer skickar motståndare i fängelse för påhittade brott eller genom retroaktiv lagstiftning.
Vem minns ens att det fanns en "jämställdhetsminister" kallad Åsa Lindhagen (Mp)?