2026-07-28, 19:29
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja! Det verkar finnas på ett ställe förutom Kungliga biblioteket - gjorde ett försök att fjärrlåna

Citera
2026-08-04, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.

Mycket spännande bok - tack för tipset!
Citera
2026-08-04, 10:33
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Mycket spännande bok - tack för tipset!

Oj! Det gick snabbt att få boken. Den stod alltså och samlade damm på något bibliotek någonstans? Eller hade du tur och hittade den på ett antikvariat?
Citera
2026-08-04, 10:37
Medlem
Citat:
Oj! Det gick snabbt att få boken. Den stod alltså och samlade damm på något bibliotek någonstans? Eller hade du tur och hittade den på ett antikvariat?
Den stod och samlade damm på ett bibliotek Blir att sluka den nu i veckan - första arbetsveckan efter semestern, så det behövs lite verklighetsflykt.

Hittade en fin sida där man kan njuta av etsningarna:
https://collections.lacma.org/object/112659?artist=Giovanni+Battista+Piranesi
Senast redigerad av ladicius 2026-08-04 kl. 10:42.
Citera
2026-08-04, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kilo98
Disclaimer: jag har inte läst Clarkes roman.

Men som fenomen verkar den intressant.

Är det vibbar av da Vinci-code? Av Strindbergs stjärna (Jan Wallentin 2010)?

Alltså en roman enligt formeln "mystiskt mysterium kopplat till klassiskt konstverk eller litterärt verk".

Ännu en bok i genren kunde vara den nya romanen av Lars Holger Holm (2025): Dark as Night.

575 sidor lång beskrivs den på hemsidan som "a novel on the Vatican, William Shakespeare, Christopher Marlowe and the School of Night, based on research results and historical data".

Så mycket tror jag mig veta att da Vinci-code spökar i bakgrunden här. Holm uttalade sig positivt om den en gång.

Holms roman har en ung forskare som finner ett viktigt dokument i Vatikanens bibliotek. Ihop med en diplomat inleder hon forskningar som ger ledtrådar till Shakespeares författarskap, om han själv skrev sina texter eller ej.

Nåväl. Clarkes roman kanske skiljer sig från detta. Men visst är storyn "antikt dokument/konstverk som ledtråd i mysterium" arketypisk, ej inskränkt till dagens romaner. I t.ex egyptiska mysterier i modern tid är ett papyrusfragment alltid bra att börja med.
..köpte för övrigt denna boken också (Dark as Night) - ganska spännande måste jag säga. Har inte läst Da Vinci-koden, men däremot 'Holy blood, holy grail'. Kan dock med säkerhet säga att Piranesi inte har någon likhet alls med denna.
Citera
2026-08-28, 15:43
Medlem
Citat:
Ett exemplar gick ut till försäljning nyligen så nu har jag dessutom ett exemplar ståendes i bokhyllan Tack än en gång för tipset - har börjat ramla ner i ett kaninhål med Science-fiction nu (en genre jag knappt givit någon uppmärksamhet innan).
Citera
2026-08-28, 15:52
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
En som var mycket fascinerad och inspirerad av Piranesis teckningar var regissören Sergej Eisenstein. Han med Pansarkryssaren Potemkin bland annat.

En essä om "Piranesi, eller Formernas flyktighet" finns med samlingen Sergej Eisenstein - Montage. Metamorfos. Extas, som kom ut 2023.

Fast det är kompositionen i bilderna Eisenstein fördjupar sig i.

Citat:
Ingen kan säga var Piranesi/arkeologen slutar och var konstnären tar vid, var poeten övergår i vetenskapsmannen och fantasten i den strikte forskaren
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-08-28 kl. 15:58.
Citera
2026-08-28, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
En som var mycket fascinerad och inspirerad av Piranesis teckningar var regissören Sergej Eisenstein. Han med Pansarkryssaren Potemkin bland annat.

En essä om "Piranesi, eller Formernas flyktighet" finns med samlingen Sergej Eisenstein - Montage. Metamorfos. Extas, som kom ut 2023.
Stort tack för tipset!
Citera
2026-08-29, 10:36
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ett exemplar gick ut till försäljning nyligen så nu har jag dessutom ett exemplar ståendes i bokhyllan Tack än en gång för tipset - har börjat ramla ner i ett kaninhål med Science-fiction nu (en genre jag knappt givit någon uppmärksamhet innan).

Kul! Jag har den också i bokhyllan men mitt ex är köpt för evigheter sen. Sent 80- eller tidigt 90-tal. Får nog ta och läsa om den nu när jag gjort reklam för den.
Citera
2026-08-29, 11:12
Medlem
Citat:
Kul! Jag har den också i bokhyllan men mitt ex är köpt för evigheter sen. Sent 80- eller tidigt 90-tal. Får nog ta och läsa om den nu när jag gjort reklam för den.
Ja, gör det!

Angående Susanna Clarke's bok så är jag redan sugen på en omläsning. Det var en sådan bok som jag kommer och tänka på lite då och då, den fastande på nåt sätt i mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in