Igår, 22:32
Medlem
Silltunnas avatar
Jag gör inte det. Faktiskt aldrig hänt.
Dock rör jag mig sällan i skogen.
Var brukar de hålla hus, grävlingarna? Vad gillar de för terräng?
Citera
Igår, 22:44
Medlem
Anybodykillers avatar
De är väldigt aktiva i en typ dalgång/älv längst med ett gärde några kilometer från där jag bor. De har grävt ganska många stora hålor och skiter i små gropar de gräver runt omkring. Går man ovanför kan man se mindre "lufthål".

Hår, rivmärken, grävmärken, skit osv ser man runt omkring deras gryt. De har även gjort små stigar/vägar längst med sluttningen. Man kan nästan tro att ett sorts småfolk bor där.

Ett annars vanligare gryt man kan hitta är när de gräver under ett ödehus. De gräver liksom bara rakt av och det blir en rejäl jordhög i kanten på huset.

Jag ser dem iaf någon gång i månaden.
Citera
Igår, 22:46
Medlem
sommarlovs avatar
Bara en enda gång, och jag har har regelbundet promenerat i skogen.
Det var i skymningen, såg knappt vad som fanns på marken, plötsligt väste väste något nere vid fötterna.
Man blev rädd!
Citera
Igår, 22:51
Medlem
Jordgubbes avatar
Nästan aldrig mött, men den promenerar gärna över ägorna när ingen människa nära (ser i kameran). Sist var den överraskande snabb, inte alls så rultig som den oftast ser ut (kanske jagad eller glad).
Citera
Igår, 22:51
Medlem
Norrbagg79s avatar
Grävlingarna sover i nån håla, gärna i nån trädgård om dagen, om natten är den ute och letar mat så det är då du skall se efter den.
Citera
Igår, 22:52
Medlem
revodnebs avatar
Jag har mött ett par grävlingar genom åren, en gång var jag ute och promenerade på en väg då kom den skuttandes mot mig på andra sidan vägen, när han var 5-10 meter ifrån mig så hojtade jag på den och då sprang den in i skogen. Verkar som de ser dåligt.

En annan gång gick jag rakt på ett gryt, grävlingen tittade ut och blängde på mig så jag backade undan lite försiktig, de är rätt stora.

Det värsta jag sett var en dag när jag körde från Kristianstad till Malmö, räknade till 15 döda grävlingar längs vägen, riktigt trist att se, var nog precis när de hade vaknat på våren.
Citera
Igår, 22:56
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Bara en enda gång, och jag har har regelbundet promenerat i skogen.
Det var i skymningen, såg knappt vad som fanns på marken, plötsligt väste väste något nere vid fötterna.
Man blev rädd!
Liknande hände mig i skymningen, i ett grönområde mellan två tätbebyggda bostadsområden.

Var "ung och dum" så jag sket nästan på mig pga skräckhistorierna man hört om hur de biter tills de hör att det krasar.
Citera
Igår, 23:01
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har mött ett par grävlingar genom åren, en gång var jag ute och promenerade på en väg då kom den skuttandes mot mig på andra sidan vägen, när han var 5-10 meter ifrån mig så hojtade jag på den och då sprang den in i skogen. Verkar som de ser dåligt.

En annan gång gick jag rakt på ett gryt, grävlingen tittade ut och blängde på mig så jag backade undan lite försiktig, de är rätt stora.

Det värsta jag sett var en dag när jag körde från Kristianstad till Malmö, räknade till 15 döda grävlingar längs vägen, riktigt trist att se, var nog precis när de hade vaknat på våren.
Tyvärr är det så man oftast ser dem, påkörda och uppsvällda, längst med motorvägar.

De springer/skuttar roligt ihop, liksom på led i skumpande vågor, som små delfiner. Jag minns när jag såg 5 skumpade så på led.
Citera
Igår, 23:02
Medlem
mikkelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Jag gör inte det. Faktiskt aldrig hänt.
Dock rör jag mig sällan i skogen.
Var brukar de hålla hus, grävlingarna? Vad gillar de för terräng?

De kommer ut sent i skymningen, ser dåligt men superbra luktsinne och hörsel.

Bor i stora gryt under marken, du hör ju på namnet va de är bäst på..

Allätare, gillar o böka efter mask etc i gräsmattor

De kan göra små fake utfall ifall de blir trängda, många människor är lite rädda för dem.

blandskog, tror inte de finns så mkt grävling i norra norrland. Där det finns mask, där finns dem.
Senast redigerad av mikkelberg Igår kl. 23:04.
Citera
Igår, 23:06
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Nej men där imot en gång när jag plockade blå bär då möte jag en panda
Han stod där med ett smajl å var ute efter samma blåbär som mig
Citera
Igår, 23:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Nix aldrig! Då rör jag min ändå ganska ofta i skogen. Men aldrig mött! Jag menar man kanske är ute i skogen vid fel tidpunkt. På dagen. Dessa djur är nog mer aktiva nattetid.

Har förövrigt sällan sett vilda djur överhuvudtaget. Sett varg och björn på stort avstånd. Mil från. Dessa vilda djur gör ju sitt yttersta att se till att vi inte ska se dom.
Citera
Igår, 23:15
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putte-mr-putte
Nej men där imot en gång när jag plockade blå bär då möte jag en panda
Han stod där med ett smajl å var ute efter samma blåbär som mig

Vart var detta?
Men ingen grävling i närheten eller?
Citera
  • 1