2026-07-27, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritsgubben
Istället för arla smör så kan du köpa svenskt smör från andra mejerier.

exempelvis mejeriet i dalarna är väl ett av få exempel där egna märkesvaror har en bättre produkt på garants ekologiska smör eller ekologiska gräddfil i hemköp,citygross och willys.

Finns ju annat än slotts du kan köpa exempelvis ekologisk senap i glasflaska (även där ett av få exempel där emv är bättre än märkesvaran då den är ekologisk och utvald.

Men på andra varor finns det ju oftast något mindre märken och vissa mer lokala varor också beroende på vad det är.

Det kräver dock att man gör sin research. Många av de som startade som något lokalt svenskt är idag uppköpta av de globala giganterna. Men har behållit det trevliga svenska varumärket.
Citera
2026-07-28, 04:57
Medlem
RedRights avatar
Blattekonsum "lidl är väl nära, många produkter med eget märke. Vi får väl se hur det utvecklar sig.
Citera
2026-08-11, 19:03
Medlem
Jag tänkte på detta senast igår när jag var på ICA Maxi här hemma….att de mer och mer endast tar in sina egna varor. Vart i hela friden ska man nu handla så man kan få tag i de produkter man vill ha? Jag vill INTE ha Icas egna produkter…….och stöttar inte den inriktningen som de stora matjättarna går.
Citera
2026-08-11, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av findata
Matkedjorna jobbar hårt med att sätta sin logga på varorna de säljer. Ännu finns det visserligen lite andra märken att välja på. Det känns dock mest som en tidsfråga innan rubbet har butikens egna märke på samtliga varor.

Vad är det som hindrar butikerna att bara skippa andra märken? Finns det ett konsumenttryck för andra märken eller är det andra faktorer som påverkar?

Snus, cigg o ch folköl verkar märkligt nog tabu när det kommer till att klistra på det egna märket. Är det de sista produkterna som kedjorna behöver märka om, eller finns det fler segment?

Även om jag ogillar utvecklingen så finns det ändå ett litet skimmer av perfektion och utopi med en butik som endast har egna varor, en "fulländad" butik.

Alla butikskedjor som du nämner har en överväldigande andel av märkesvaror, dvs inte sina egna lågbudget märken.
Citera
2026-08-11, 22:45
Medlem
findatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulinar
Alla butikskedjor som du nämner har en överväldigande andel av märkesvaror, dvs inte sina egna lågbudget märken.
Svårt att säga hur stor andel av sortimentet som består av egna varor. Troligen även olika beroende på om det är en stor butik, närbutik eller en som ligger mitt i innerstan.

Men vi kan nog vara överens om att andelen ökar successivt.
Citera
2026-08-13, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av findata
Svårt att säga hur stor andel av sortimentet som består av egna varor. Troligen även olika beroende på om det är en stor butik, närbutik eller en som ligger mitt i innerstan.

Men vi kan nog vara överens om att andelen ökar successivt.

Inte alls svårt bara att gå direkt till hästens mun och skåda.
Tex Axfoods egna varor (Eldorado, Garant, Fixa och Såklart) står för drygt 30 procent av de varor som säljs hos koncernens butikskedjor.

https://www.axfood.se/om-axfood/egna-varor/

Här räknas då volymförsäljning, en överväldigande majoritet är alltså märkesvaror.
Hos COOP och ICA lär andelen av egna lågbudgetmärken vara lägre än så. Bara att söka.
Senast redigerad av Kulinar 2026-08-13 kl. 12:13.
Citera
2026-08-13, 21:22
Medlem
findatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulinar
Inte alls svårt bara att gå direkt till hästens mun och skåda.
Tex Axfoods egna varor (Eldorado, Garant, Fixa och Såklart) står för drygt 30 procent av de varor som säljs hos koncernens butikskedjor.

https://www.axfood.se/om-axfood/egna-varor/

Här räknas då volymförsäljning, en överväldigande majoritet är alltså märkesvaror.
Hos COOP och ICA lär andelen av egna lågbudgetmärken vara lägre än så. Bara att söka.
Jag trodde faktiskt siffran var högre.

Sen är det klart att affärernas egna märken knappast återfinns bland varor som har relativt låg försäljning. Så det kan ju fortfarande vara så att andra märken är mer eller mindre helt undanträngda bland tex pasta men bra representerade på grillavdelningen.

Märkesfattigdomen blir ändå påtaglig eftersom de flesta inte köper sina livsmedel på grillavdelningen.

Men onT, jag fick fram en siffra på att andelen egna varor på Willys/Axfood var runt 10% i början av 2000-talet. Så trenden där är tydlig.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in