2026-07-27, 01:35
Medlem
Marknadsmässiga skäl tippar jag på. Om inte märken som Polarbröd, Kungsörnen, Sia och Slotts skulle säljas skulle det bli uppenbart för konsumenterna att dagligvaruhandeln domineras av ett oligopol. Då kanske staten skulle få för sig att göra något åt oligopolet vilket naturligtvis inte ligger ICA:s, Coop:s eller Lidls intresse.
Citera
2026-07-27, 01:37
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwagger
Det är olagligt

Nej, det är det inte. Privata företag har rätten att sälja eller icke sälja precis vilka märken de vill.
Citera
2026-07-27, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Marknadsmässiga skäl tippar jag på. Om inte märken som Polarbröd, Kungsörnen, Sia och Slotts skulle säljas skulle det bli uppenbart för konsumenterna att dagligvaruhandeln domineras av ett oligopol. Då kanske staten skulle få för sig att göra något åt oligopolet vilket naturligtvis inte ligger ICA:s, Coop:s eller Lidls intresse.

Slotts ägs av Unilever. Ett av dessa fåtal bolag som äger nästan alla varumärken i mataffärernas butikshyllor. Internationella giganter som Unilever är betydligt mer en del av ett oligopol än vad ICA och Coop kommer i närheten av.

Många av butikernas egna varor är mycket bra. Lidl:s egna brieost är godaste på marknaden.
Citera
2026-07-27, 09:09
Medlem
kyrkstockens avatar
Här märker man hur lite flashbackare förstår om samhället runt omkring.

Det handlar delvis om makt. Man får större makt om det är egna märken.

Naturligtvis kan det slå ut märken från butikerna. Gör ni inte som vi säger tar vi bort er från hyllorna. Hände senast barilla spagetti och ica. Vi har en tråd om det.

Detta sker inte av godhet.

Coop hade en ide av goodhet på 70-talet med sin "blåvitt" serie.

Nu handlar det mest om makt och kunna pressa leverantörer.

Men det finns alltid en risk. Willys tappade sina glassproducenter efter covid och inflationen. Inte säker på att jag sett ersättare ännu.
Citera
2026-07-27, 09:24
Medlem
findatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritsgubben
Då vet du inte mycket.

Butikskedjorna jobbar verkligen hårt som han säger att lura konsumterna att gå över till deras egna märkesvaror.

De har jobbat med det länge och vill egentligen ha ett smalare sortiment och mer egna märkesvaror så de kan sälja varan några kr billigare konsumentpris men lika hög vinst eller högre vinst beroende på produkt ofta med sämre kvalitet.

Exempelvis de sämre tomaterna med fler gifter som går till pizzaindustrin och på export från italien som tomatkross som italienerna själva inte vill ha då de är fulla med skit.

Dock så har vi högre konkurrens i sverige så de har inte kunnat smalna av sortimentet på många orter lika mycket som i norge där de knappt har nånting i butikerna.

Lite så. Även om varan som ersatts i sig är till synes identisk kan innehållet mycket väl ha förändrats. Troligen inte till det bättre rent kvalitétsmässigt.

Sedan har ju fenomenet pågått under lång tid vilket gör att man kanske inte märker av när just en vara ersätts av det egna märket. Går man in på tex en Ica Nära butik idag så är det ganska många varukategorier där man inte kan köpa något annat än Icas egna. Kanske är det olika på butikernas placering och vem som "driver" dessa.
Citera
2026-07-27, 09:32
Medlem
findatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armeria
Slotts ägs av Unilever. Ett av dessa fåtal bolag som äger nästan alla varumärken i mataffärernas butikshyllor. Internationella giganter som Unilever är betydligt mer en del av ett oligopol än vad ICA och Coop kommer i närheten av.

Många av butikernas egna varor är mycket bra. Lidl:s egna brieost är godaste på marknaden.

En lite bisarr effekt av dagens situation tycker jag uppstår om man inte vill köpa affärens egenmärka varor. Jag kan känna att jag helst undviker butikens egna märken för att inte vara del av den utvecklingen. Sällan finns värst många andra märken att välja och då får man "stödköpa" Arla eller Slotts (Unilever) mfl. Vilket är helt sjukt egentligen. De bolagen är som du säger knappast några småföretag och köper nog själva gärna upp mindre konkurrenter för att knipa åt sig marknadsandelar.
Citera
2026-07-27, 10:17
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Konsum (Coop idag) var ju en butik med enbart egna märken i vart fall på 70-talet. Tji och man ville köpa någon märkesvara. De ändrade sig ju så småningom.
Var det blåvita förpackningar dom hade?

Vita med blå text och en liggande åtta?
Citera
2026-07-27, 10:50
Medlem
sista-vagen-uts avatar
inte coop i alla fall, dom gör sämsta maten bland alla...
coop köttbullar är bland det värsta man kan köpa.

Ica i andra ord har gjort ett betydligt bättre jobb igenom åren.
Citera
2026-07-27, 11:14
Medlem
blobben!!!s avatar
Det finns typ lika många gigantiska koncerner som producerar alla märken som det finns butiker. Att butikerna byter från ett konglomerat till sitt eget märke betyder knappast mindre konkurrens som det ser ut idag. Kraft Foods, Orkla eller Axfood. Ingen kommer konkurrera med sig själv.
Citera
2026-07-27, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Tror i så fall Ica skulle våga det före de andra megakedjorna. Men högst osannolikt ändå va?

Ica får man ändå ge cred för att deras "egna varor" (naturligtvis inte sanningen, men alla förstår nog det) matchar kvalitén på etablerade märken allt oftare. Det tar sig sa mordbrännar'n...

Kom dock ihåg att folk är vanedjur och pga det lär det aldrig hända för de nuvarande jättarna. Kan säkert dyka upp någon annan butik som har det som koncept?

Tycker Coop/Konsum toppar listan. Fler prisalternativ också. Änglamark, Coop, Coop Xtra.

Ica är tätt efter med sitt standardmärke samt Ica Basic.

Willys/Hemköp/Axfood har sitt jävla Garant som är helt oätbart i dom flesta fall och någon krona billigare än toppmärkerna för respektive vara. Kostar ett kilo Heinz ketchup 30 kronor kostar Garant 29 kronor och går inte att äta.

Tror Eldorado också är Axfood. Och väldigt låg kvalitet men åtminstone fem kronor billigare.
Citera
2026-07-27, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av findata
Matkedjorna jobbar hårt med att sätta sin logga på varorna de säljer. Ännu finns det visserligen lite andra märken att välja på. Det känns dock mest som en tidsfråga innan rubbet har butikens egna märke på samtliga varor.

Vad är det som hindrar butikerna att bara skippa andra märken? Finns det ett konsumenttryck för andra märken eller är det andra faktorer som påverkar?

Snus, cigg o ch folköl verkar märkligt nog tabu när det kommer till att klistra på det egna märket. Är det de sista produkterna som kedjorna behöver märka om, eller finns det fler segment?

Även om jag ogillar utvecklingen så finns det ändå ett litet skimmer av perfektion och utopi med en butik som endast har egna varor, en "fulländad" butik.

Det är som med allt annat. Man får det man betalar för. Jag skulle aldrig handla i en mataffär med lågprisvaror.
Citera
2026-07-27, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av findata
En lite bisarr effekt av dagens situation tycker jag uppstår om man inte vill köpa affärens egenmärka varor. Jag kan känna att jag helst undviker butikens egna märken för att inte vara del av den utvecklingen. Sällan finns värst många andra märken att välja och då får man "stödköpa" Arla eller Slotts (Unilever) mfl. Vilket är helt sjukt egentligen. De bolagen är som du säger knappast några småföretag och köper nog själva gärna upp mindre konkurrenter för att knipa åt sig marknadsandelar.

Istället för arla smör så kan du köpa svenskt smör från andra mejerier.

exempelvis mejeriet i dalarna är väl ett av få exempel där egna märkesvaror har en bättre produkt på garants ekologiska smör eller ekologiska gräddfil i hemköp,citygross och willys.

Finns ju annat än slotts du kan köpa exempelvis ekologisk senap i glasflaska (även där ett av få exempel där emv är bättre än märkesvaran då den är ekologisk och utvald.

Men på andra varor finns det ju oftast något mindre märken och vissa mer lokala varor också beroende på vad det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in