2026-07-26, 19:49
Avslutad
Håller på med lite odling under sommaren och fick större intresse att fortsätta resten av året.

Hade tänkt odla lite små saker såsom paprika, chili och kanske något intressant som inte blir skog hemma.

Men behöver belysning och har kollat runt.

Hade inte tänkt ha mer än typ 3 chili/paprika plantor så led armatur på max 120/150cm är optimalt.

Så vad behöver jag egentligen?

6000k? 4000k? Lumen?

Ska jag köra början med blått ljus och sen växla om till rött vid blomning eller kan man köpa en med båda ljuskällor och ha igång 10-12h.

Har kollat överallt och tillslut fårta jag chatgpt. Tydligen t5 rör men vart jag än kollar så är det inte tillräckligt starka.
Citera
2026-07-26, 20:35
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Själv kör jag på en 3000w LED-ramp för mina plantor , inte chili dock utan mer rökbart.

Sikta på en 200w full spektrum där du kan reglera ljusstyrkan , finns även appstyrda som kan simulera solnedgång och uppgång.

Finns ett helt hav där ute, men till chili så behöver du inte gå helt loss.

Spiderfarmer vivosun marshydro

Där har du några exempel
Senast redigerad av MASSAGATTI 2026-07-26 kl. 20:37.
Citera
2026-07-26, 20:35
Medlem
ChocolateMousse-2s avatar
Varför inte låta solen och regnet göra jobbet som brukligt är?
Citera
2026-07-26, 20:36
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateMousse-2

Chili är lite kinkiga när det är minus 25 och en meter snö
Citera
2026-07-26, 20:42
Medlem
ChocolateMousse-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Chili är lite kinkiga när det är minus 25 och en meter snö

Ja det kan vara lite marigt, men jag tror ett vanligt växthus eller liknande utan speciallampor klarar saken ändå.
Citera
2026-07-27, 00:30
Avslutad
Citat:
Själv kör jag på en 3000w LED-ramp för mina plantor , inte chili dock utan mer rökbart.

Sikta på en 200w full spektrum där du kan reglera ljusstyrkan , finns även appstyrda som kan simulera solnedgång och uppgång.

Finns ett helt hav där ute, men till chili så behöver du inte gå helt loss.

Spiderfarmer vivosun marshydro

Där har du några exempel

Haha okej.

Varför måste jag reglera ljusstyrkan? Ska jag köra olika styrkor under dagen eller i perioder?

Så dessa är skit eller svaga? https://ledproffsen.se/sv/products/vaxtbelysning-pro-spektrum-150cm-32w-vitt-ljus-ip65-660-nm
Citera
2026-07-27, 00:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateMousse-2

Under hösten, vintern och våren? Blir lite svårt då dem behöver bra ljus.
Citera
2026-07-27, 14:38
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcren369
Haha okej.

Varför måste jag reglera ljusstyrkan? Ska jag köra olika styrkor under dagen eller i perioder?

Så dessa är skit eller svaga? https://ledproffsen.se/sv/products/vaxtbelysning-pro-spektrum-150cm-32w-vitt-ljus-ip65-660-nm

Växter behöver olika ljusstyrka beroende på vilket stadie de är i . När de är mindre behövs mindre ljus , sen under växt/blomfas behövs mer kräm .

Bara du har full spektrum så kan du mer eller mindre vraka sen bland watt /lumen och PPFD
Citera
2026-07-27, 15:15
Avslutad
Citat:
Växter behöver olika ljusstyrka beroende på vilket stadie de är i . När de är mindre behövs mindre ljus , sen under växt/blomfas behövs mer kräm .

Bara du har full spektrum så kan du mer eller mindre vraka sen bland watt /lumen och PPFD

Kan jag inte bara sänka eller höja ljuskällan? Är bara för hobby och med ljusreglering blir paketet plötsligt dyrare.
Citera
2026-07-27, 16:31
Medlem
busy-signals avatar
Köp så dyr lampa du har råd med. För några tusingar får du en ledlampa på 480W eller liknande. Ta en som är dimbar i fem steg (20-100% styrka) så kan du odla allt som finns under den. Från späda gröna skott, till megameloner.

Citat:

Nej det gör du inte, såvida inte du pluggar in den i ett 3-fasuttag. Och av samma anledning så hittar du inga hushållsapparater som drar mer än ca 2400W heller. Kolla på tex vattenkokare och elradiatorer om du inte tror mig.
Citera
2026-07-28, 02:07
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Köp så dyr lampa du har råd med. För några tusingar får du en ledlampa på 480W eller liknande. Ta en som är dimbar i fem steg (20-100% styrka) så kan du odla allt som finns under den. Från späda gröna skott, till megameloner.

Nej det gör du inte, såvida inte du pluggar in den i ett 3-fasuttag. Och av samma anledning så hittar du inga hushållsapparater som drar mer än ca 2400W heller. Kolla på tex vattenkokare och elradiatorer om du inte tror mig.

Oj .. Nej för helvete .. Vart visst en nolla för mycket .. 300 watt skall det vara =D
Citera
2026-07-28, 02:12
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcren369
Kan jag inte bara sänka eller höja ljuskällan? Är bara för hobby och med ljusreglering blir paketet plötsligt dyrare.

Cash is king .. När jag började så köpte jag från nån av dessa jävla LED- valfritt ord och alla dessa jävla beställer skräp från Temu . 1500-2000:- får du en tillräckligt bra lampa utan problem .

Ljus är A & O

Lycka till med odlandet ..

Obs : Ska du inte ha ett tält eller annan avskild plats så komma ihåg att ljuset är starkt och bör inte utsätta ögonen för det, UV . Själv använder jag solglasögon när jag arbetar med mina små damer i tältet .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in